خبر فوری

آغاز سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر در هرمزگان

میثم قاسمی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس،گفت: سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در سواحل استان آغاز شد.
وی افزود:  سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی   هر سال به مدت یک ماه انجام می‌شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان هدف ازاین سرشماری را جمع آوری اطلاعاتی در خصوص برآورد جمعیت و تنوع گونه‌ها، مقایسه جمعیت و تنوع پرندگان موجود در هر یک از مناطق تالابی توصیف تغییرات حاصله در شمار و پراکنش جمعیت‌های پرندگان مهاجر آبی، ارزیابی اهمیت هر یک از سایت‌ها عنوان کرد.

میثم قاسمی افزود: پرندگان مهاجر بیشتر از خانواده‌های حواصیلیان، آبچلیکیان، سلیمیان و کاکاییان و باکلانیان هستند.
وی گفت: پرندگان مهاجر ازحدود  صد گونه آبزی و کنارآبزی هستند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان افزود:هرساله با شروع فصل سرما تا آغاز فصل گرم پرندگان مهاجر خشکی زی، آبزی و کنارآبزی به سواحل شنی، پهنه‌های وسیع گلی، تالاب‌های بین جزر و مدی و جنگل‌های مانگرو هرمزگان برای زمستان گذرانی کوچ می‌کنند.
تغییرات آب و هوایی با دخالت انسان، توسعه ناپایدار و از بین بردن زیستگاه ها، نشت مواد نفتی، آلودگی مواد پلاستیکی، توربین‌های بادی و دکل‌های برق و مخابراتی، ساختمان‌های بلند و آلودگی نوری، از عوامل تاثیر گذار در بقاء پرندگان مهاجر است.
بیشترین جمعیت پرندگان شمارش شده به باکلان بزرگ با ، تلیله شکم سیاه ق گیلانشاه بزرگ اختصاص داشت.

 این پرندگان از سیبری و آسیای میانه به تالاب‌های هرمزگان آمده وتا بهار آینده در استان می‌مانند.

مسیر‌های اصلی پرندگان مهاجر، مسیر پروازی آفریقایی- اوراسیایی، مسیر پروازی آسیای مرکزی، مسیر پروازی شرق آسیا-استرالیایی و مسیر پروازی نیمکره غربی است.

هرمزگان ۵۵ سایت سرشماری پرندگان دارد.

هرمزگان به دلیل وجود جنگل‌های حرا و بیش از دو هزار کیلومتر نوار ساحلی و زیستگاه تالابی، مکان مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی است.
بیشترین پرندگان مهاجری که از ایران عبور می‌کنند در مسیر پروازی آسیای مرکزی هستند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید