خبر فوری

شهروندان خطر شنا در تاسیسات آبی هرمزگان را جدی بگیرند

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، با وجود توصیه‎هایی که به خانواده‎ها در زمینه استفاده نکردن از آب سدها برای شنا می‎شود اما نوجوانان وجوانان خیلی به این توصیه‏‌ها توجهی ندارند و برای چند دقیقه تفریح و سر به سر گذاشتن با دوستان به کام مرگ می‎ روند.
ساکنان مجاور سدها و تاسیسات ، بیشتر در معرض غرق ‌شدگی هستند چراکه با هربار دیدن سد و خنکی آب دوست دارند شنا کنند، اما باید متوجه عواقب چنین بی‎توجهی‎هایی نیز باشند ، ممنوعیت شنا در چنین مکان‎هایی که عواقب شنا در آن‎ها گوشزد شده موجب می‎شود تا خانواده‎ها داغدارعزیزانشان شوند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان با تاکید بر پرهیز افراد بر شنا در مناطق ناامن به ویژه در سدها و تاسیسات آبی استان، گفت: شنا کردن در این مکان ها ممنوع بوده و در صورت مشاهده مطابق قانون برخورد می شود.
هوشنگ ملائی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شرکت آب منطقه ای هرمزگان به منظور پیشگیری از وقوع حوادث تلخ که ناشی از بی توجهی افراد به هشدارهای داده شده در این خصوص می باشد، اقدام به نصب تابلوهای هشدار دهنده در اطراف سدها و تاسیسات آبی متعلق به این شرکت کرده است.
وی افزود: شنا در این تاسیسات که تنها برای آبرسانی طراحی و احداث شده، با خطرات جانی بسیار همراه بوده و احتمال غرق شدن در آنها بسیار بالا می باشد و همچنین هیچ دیه ای به ورثه شخص تعلق نمی گیرد.
ملائی تصریح کرد: به دلیل پستی و بلندی های ناهمگون و غیر یکنواخت بستر سدها و تغییرات عمقی قابل توجه، شنا کردن در سدهای استان بسیار خطرناک بوده و امکان غرق شدن شناگران در مخازن آبی وجود دارد.
به گفته وی ، لغزندگی حاشیه مخازن سدها و بندهای انحرافی و مکش جریان آب و شرایط رسوبی کف آنها، خطر مرگ را برای شناگران به همراه دارد.
ملائی در ادامه با تاکید بر اینکه سدها و مخازن آبی محل مناسبی برای شنا کردن نبوده، از افرادی که این مکان را برای تفریح انتخاب می کنند خواست تا به خاطر حفظ سلامت خود و خانواده هایشان به علائم هشدار دهنده و تذکرهای ارائه شده توجه جدی نشان دهند.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای هرمزگان نیز در این خصوص اظهار داشت : سدها برای تامین آب شرب و کشاورزی طراحی و ساخته شده اند و نباید در آنها شنا کرد چراکه موارد لازم برای ایمنی شناگران در آنها وجود ندارد.
سید مهدی ختمی تصریح کرد : انباشت آب در پشت سد و جریان آب زیرین از خطرات پنهان شده در پشت سدهاست، زیرا جریان شدید آب در قسمت زیرین برقرار بوده و روی آب، ساکن به نظر می رسد.
وی ادامه داد: پس در چنین شرایطی بلافاصله پس از ورود شناگر جریان زیرین او را به داخل کشیده و با خود می برد و شخص نیز قادر به کنترل خود نخواهد بود و به همین خاطر توصیه می شود از شنا کردن در دریاچه سدها و جریان تند و شدید رودخانه ها به شدت خودداری گردد.
ختمی افزود : از آنجایی که کانال های آبیاری به منظور انتقال آب به مزارع کشاورزی طراحی و احداث شده ، شیب بدنه کانال ها زیاد بوده و همین امر خطر غرق شدن را افزایش می دهد.
مدیر روابط عمومی آب منطقه ای هرمزگان خاطر نشان کرد : در صورت بروز هر گونه حادثه‌ای مسئولیت آن متوجه خود اشخاص بوده و این شرکت در این خصوص مسئولیتی ندارد.
ختمی در پایان از خانواده‌ها درخواست کرد :با توجه به وقوع حوادث متعدد غرق شدگی در سالهای اخیر در فصل تابستان بیشتر مواظب فرزندان خود باشند و آنها را از شنا کردن در منابع و سازه های آبی منع نمایند.
تأسیسات آبی استان هرمزگان شامل سدهای مخزنی استقلال میناب ، جگین ، شمیل و نیان و شبکه های آبیاری و زهکشی میناب ، ایستگاه های پمپاژ و سدهای انحرافی می باشد.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا (hbref.ir/YI)

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید