خبر فوری

کاشت نهال مانگرو در تالاب آذینی با مشارکت جوامع محلی

کاشت نهال مانگرو در تالاب آذینی با مشارکت جوامع محلیبه گزارش هرمزبان به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،عنایت الله شعبانی رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سیریک گفت: کاشت نهال گونه‌های مانگرو درصد هکتار از تالاب آذینی شهرستان سیریک با مشارکت جوامع محلی آغاز شد.
وی پیش بینی کرد امسال صد هزار اصله نهال در تالاب آذینی کاشته شود.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سیریک هزینه کاشت و تولید نهال‌ها بیش از ۱۵۰ میلیون تومان اعلام کرد.
همه ساله مردم ساحل نشین سیریک، قشم، بندرخمیر، جاسک، کولغان بندرعباس و بندرلنگه با مجوز اداره این کل منابع طبیعی، بذر درختان حرا را برداشت و نهال تولید می‌کنند.
جمع آوری بذر برای تولید نهال در مرداد ماه شروع می‌شود و تا اوایل مهر ادامه دارد.
نهال‌ها پس از رشد تا ارتفاع ۲۰ تا سی سانتی متری برای کاشت به سواحل، دهانه رودخانه‌ها و محل جزر و مد دریا منتقل می‌شوند.
اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان، طرح تولید و کشت نهال‌های حرا را، از سال ۷۰ در استان آغاز کرده است.
افزایش تولید آبزیان، تقویت زیستگاه پرندگان و حشرات، حفاظت از خاک و جذب اکوتوریسم از اهداف کشت و توسعه جنگل‌های مانگرو است.
استان هرمزگان با بیست هزار و ۱۱۹ هکتار، معادل هفتاد و هشت درصد از مساحت جنگل‌های مانگرو و رتبه نخست را در کشور دارد.
تالاب بین الملی خور آذینی شهرستان سیریک نیز با ۱۵ هزار هکتار وسعت و چهل کیلومتر طول جنگل‌های مانگرو، تنها رویشگاه چندل در کشور است.
این جنگل‌ها برروی خاک‌های لجنی ناشی از رسوب خاک‌های حاصل از فرسایش سواحل رشد می‌کند و با جزر و مد آب در دریا شناور می‌شوند و این ویژگی، راز شگفتی جنگل‌های اسطوره‌ای حراست.
اروپائیان این گیاه اسطوره‌ای را که می‌گویند از اشک چشم آدم روییده است به افتخار دانشمند شهیر ایرانی ابوعلی سینا، اوسینا می‌نامند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید