خبر فوری

وضعیت اصفهان در زمان قطعی برق؛ مردم با صرفه جویی زمان خاموشی‌ها را کاهش دادند

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، آمار شرکت‌های توانیر در زمان اوج مصرف، نشان از سهم مشترکان خانگی در مصرف برق دارد که عمده آن به علت استفاده از وسایل سرمایشی در بخش‌های مصرف کننده است. با وجود تلاش‌هایی که مجموعه حاکمیتی صنعت برق برای کنترل مصرف در ایام پیک می‌کند، همواره تأکید می‌شود که محور اصلی مدیریت مصرف باید در بخش خانگی باشد.

به نظر می‌رسد برنامه‌های جلب همکاری صنایع و مشترکان کشاورزی و یا تغییر ساعت کاری ادارات همواره با هدف کاهش مصرف این بخش‌ها به منظور تأمین برق مورد نیاز است با این حال با قطعی برق مواجه هستیم.

کاهش و قطع خاموشی‌های اصفهان با صرفه‌جویی روزانه بین 5 تا 10 درصد برق توسط مشترکان

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با تأکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف برق اظهار داشت: در صورتی که مشترکان بین 5 تا 10 درصد با مدیریت بر مصرف برق، صرفه جویی کنند، خاموشی‌ها کاهش و قطع خواهد شد.

محمد مهدی عسگری افزود: علت قطعی برق در کشور و به ویژه استان اصفهان، ناشی از مصرف بیش از حد تولید است و زمانی که بین تولید و مصرف، اعتدال برقرار نشود، وزارت برق مجبور است، خاموشی سراسری اعلام کند. بنابراین بحث خاموشی‌ها برای صرفه جویی نیست بلکه به علت مصرف بیش از اندازه مشترکان با توجه به گرمای هواست.

وی با بیان اینکه نقش صرفه جویی مشترکان از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: اگر مردم بتوانند روی مصرف برق مدیریت کنند و روزانه بین 5 تا 10 درصد صرفه جویی کنند، خاموشی‌ها کاهش و سپس قطع خواهد شد.

کاهش 50 درصدی قطعی برق در اصفهان به علت خنک شدن هوا و صرفه جویی مشترکان در هفته گذشته

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان تصریح کرد: با توجه به خنک شدن هوا و صرفه جویی مشترکان، خاموشی و قطعی برق، 50 درصد کاهش یافت و امید است با کاسته شدن شدت گرمای هوا و صرفه جویی مشترکان، قطعی برق نداشته باشیم.

وی با اشاره به کمبود آب در سال جاری اظهار داشت: حدود 10 هزار مگاوات از ظرفیت تولید برق در کشور توسط نیروگاه‌هایی تأمین می‌شود که روی سد قرار دارند و متأسفانه امسال به دلیل کاهش بارندگی، 50 درصد این ظرفیت را در اختیار نداریم و کاهش 50 درصد ظرفیت معادل 5 هزار مگاوات باعث ایجاد خاموشی‌ها شد و تولید نتوانست جوابگوی مصرف بشود.

عسگری خاطرنشان کرد: به صفر رسیدن خاموشی‌ها بستگی به صرفه جویی مشترکان دارد و اگر مشترکان در ساعات پیک از 12 ظهر تا 6 بعد از ظهر و به ویژه 12 ظهر تا 4 بعد از ظهر که حالت بحرانی وجود دارد، در مصرف برق کنترل داشته باشند می‌توان به این مهم دست یافت.

راهکارهایی برای رهایی از خاموشی‌های پی در پی

وی ادامه داد: با چند راهکار ساده می‌توان اصفهان را از خاموشی‌های مستمر برق نجات داد از جمله این راهکارها این است که در ساعت پیک مصرف تا حد امکان در صورت استفاده از کولر آبی از دور کم استفاده شود و در صورت استفاده از کولر گازی دما را بین 24 تا 26 درجه تنظیم شود. از نور طبیعی روز برای روشنایی اماکن استفاده شود و در صورت لزوم استفاده از لامپ، حتما از لامپ‌های LED کم مصرف استفاده شود و از اتو، لباسشویی، ظرف‌شویی و جارو برقی به طور همزمان استفاده نشود و استفاده از وسایل برقی یاد شده را به روزهای تعطیل یا ساعات غیر پیک منتقل شود.

عسگری با بیان اینکه میزان مصرف برق مشترکین با دمای هوا، ارتباط مستقیم دارد، گفت: طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، از هفته آینده هوا خنک‌تر می‌شود و امید است با روند کاهشی دما و همکاری مشترکان، بیستم مرداد ماه خاموشی‌ها کاهش پیدا کند و به صفر برسد.

پرداخت پاداش ریالی به مشترکان بزرگ که در مصرف برق صرفه جویی و مدیریت داشتند

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان با اشاره به در نظر گرفتن راه‌های تشویقی برای مشترکانی که در استفاده از برق، مدیریت داشتند، اظهار داشت: با مشترکان بزرگ مانند کارخانه‌ها، تفاهم‌نامه‌ای امضاء شده که در صورت کاهش و مدیریت مصرف روزانه، بعد از تابستان به میزان همکاری که داشتند، پاداش ریالی دریافت کنند.

وی افزود: مشترکان خانگی، اداری و یا به عبارتی مشترکان کوچک در صورت مدیریت و کاهش مصرف برق، هزینه برق مصرفی کمتری پرداخت خواهند کرد ولی با اینحال، در آخر تابستان نیز از مصارف این مشترکان، لیست تهیه می‌شود و به تعدادی که بیشترین کاهش مصرف و مدیریت مصرف را داشتند، جوایزی از طرف شرکت توزیع برق به آنها داده خواهد شد.

590 مورد حادثه محبوس شدن در آسانسور به دلایل مختلف

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به افزایش خاموشی‌های شبکه برق اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا 13 مرداد، 590 مورد حادثه محبوس شدن در آسانسور به دلایل مختلف به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی اصفهان گزارش شده است.

محمد شریعتی افزود: تعداد محبوس شدگان در این حوادث با توجه به ظرفیت آسانسور بین یک تا هفت نفر بوده است که به علل مختلفی از قبیل نقص فنی آسانسور، دادن فرمان‌های متعدد به آسانسور، عدم بازدید دوره‌ای توسط تعمیرکاران حرفه‌ای و قطعی برق رخ داده است.

وی ادامه داد:  افزایش خاموشی‌های شبکه برق منجر به رشد تصاعدی حوادث محبوس شدن در آسانسور شده و می‌توان گفت در حال حاضر به صورت میانگین روزانه حدود 20 تا 30 مورد حادثه آسانسور به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی اصفهان گزارش می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: در صورت محبوس شدن در آسانسور، خونسردی خود را حفظ کرده و با سامانه 125 تماس گرفته و آدرس دقیق مکان را به اپراتور داده تا نیروها به سرعت اعزام و فرد یا افراد را از آسانسور بیرون بیاورند.

شایع شدن باورهای غلط در مورد آسانسور و سقوط کابین بین مردم

شریعتی خاطرنشان کرد: عموم مردم بر این باور هستند که محبوس شدن در کابین آسانسور با تمام شدن اکسیژن همراه است در حالی که اینچنین نیست و در بازه زمانی کوتاه مدت، اکسیژن داخل کابین از بین نمی‌رود.

وی افزود: سقوط کابین آسانسور به پایین، یکی دیگر از باورهای غلط مردم است که معتقدند زمان گیر کردن آسانسور در بین طبقات، ممکن است، کابین به پایین پرت شود، در حالیکه اینطور نیست.

شهروندان باید به جدول خاموشی روزانه برق توجه کنند و در این زمان‌ها سوار آسانسور نشوند

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: به علت مصرف بیش از تولید برق به خاطر گرمای هوا، نه تنها اصفهان بلکه کل کشور با خاموشی و قطعی برق مواجه هستند و به شهروندان توصیه می‌شود نسبت به جدول خاموشی‌های روزانه توجه داشته باشند و در این زمان‌ها از آسانسور استفاده نکنند.

شریعتی گفت: توصیه می‌شود افراد سالمند و کودکان به تنهایی از آسانسور استفاده نکنند. برخی از کودکان در هنگام ورود به آسانسور فرمان‌های مختلفی را به کلیدهای آسانسور می‌دهند که این امر می‌تواند حادثه ساز باشد.

وی با بیان اینکه شهروندان باید از انجام هر گونه اقدام خودسرانه برای خارج کردن افراد محبوس در آسانسور، خودداری کنند، گفت: شهروندان در هر شرایطی هر گونه حادثه آسانسور را به سازمان آتش‌نشانی اطلاع‌رسانی کنند.

وی خاطرنشان کرد: دادن آدرس صحیح و دقیق مکانی که حادثه در آن رخ داده می‌تواند، سرعت رسیدن نیروهای امدادی آتش‌نشانی را به محل تسریع کند.

شریعتی با اشاره به پیشگیری از حوادث از کار افتادگی آسانسور ناشی از قطعی برق اظهار داشت: رعایت نکات ایمنی هنگام خاموشی بسیار مهم است و همچنین ساکنان مجتمع‌ها، ادارات و مراکز تجاری که آسانسور دارند، باید مرکزشان را برق اضطراری تجهیز کنند تا در صورت قطع برق با حادثه محبوس شدن در آسانسور مواجه نشوند و آنها نیز می‌توانند از باطری‌های ذخیره انرژی در مواقع ضروری برای پیشگیری از این حادثه استفاده کنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به شهروندان توصیه کرد تا رعایت نکات ایمنی در مواقع خاموشی را بکنند و هنگامی از وسیله برقی استفاده می‌کنند و برق قطع می‌شود، سیم برق وسیله مربوطه را حتما از پریز خارج کنند.

افزایش درجه حرارت و خاموشی‌های متعدد صبر مشترکان برق اصفهانی را لبریز کرده است

یک خانم خانه‌دار پیرامون قطعی‌های برق به خبرنگار تسنیمگفت: علی رغم اینکه خاموشی‌ها از ابتدای هفته اطلاع رسانی شد، خاموشی خارج از برنامه به وجود می‌آید. طبق جدول خاموشی باید در ساعت 9 تا 11 صبح، برق منزل ما قطع می‌شد، به همین دلیل انجام کارهای مهم را برای بعد از ساعت 11 تنظیم کردم که متأسفانه از ساعت 11 تا 13، برق قطع شد و من با مشکل مواجه شدم.

مهناز، بانویی که به باشگاه ورزشی می‌رود در تأیید صحبت دوستش گفت: من هم ساعت باشگاه رفتنم را با جدول خاموشی تنظیم کردم ولی وقتی وارد باشگاه شدم متوجه قطعی برق در غیر از ساعت برنامه ریزی شدم و از آنجایی که دستگاه‌های ورزشی با برق کار می‌کنند، من آن جلسه را از دست دادم.

خانم خبرنگاری اظهار داشت: یکبار فراموش کردم گوشی و لب تابم را از شب قبل شارژ کنم و صبح که خواستم کارم را شروع کنم متوجه پایین بودن میزان شارژ آن شدم ولی متأسفانه آن موقع برق قطع شده بود و من مجبور شدم کارم را تا آمدن برق به تأخیر بیندازم.

به غیر از این افراد، سوپری سر خیابان هم از وضعیت قطعی برق شاکی بود. بستنی‌هایی که در یخچال مغازه‌اش به خاطر قطع و وصلی‌های مکرر برق از شکل افتاده بودند را نشانم داد و گفت ببینید بستنی‌ها به چه روزی افتاده‌اند به نظر شما من چکار کنم؟ باز ادامه داد: فکر نکنید فقط بستنی‌ها از بین رفته‌اند، بلکه کره‌ و ماست هم با این وضعیت از بین می‌روند.

متأسفانه با قطعی برق در استان، همه شهروندان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند و امید است با صرفه جویی بیشتر و خنک شدن هوا، خاموشی‌ها به صفر برسد.

بر اساس گفته‌های مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان به دلیل صرفه جویی مردم و خنک شدن هوا برنامه خاموشی‌ها و قطعی برق شکل دیگری گرفته و احتمال کاهش آن وجود دارد.

مردم استان اصفهان باز هم با صرفه جویی و همراهی کردن مسئولان گام دیگری به هدف سازمان برق نزدیک شدند و امیدوارند که به زودی این خاموشی‌ها به صفر برسد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید