خبر فوری

پیشرفت های علمی بشر مدیون امام صادق علیه السلام است

هرمزبان – یادداشت – حجت الاسلام محب زاده: حضرت امام جعفر صادق علیه السلام هشتمین معصوم و پیشوای ششم مسلمانان، در سال 80 یا 83 قمری در مدینه به دنیا آمدند و پس از شهادت امام محمد باقر علیه السلام رهبری جامعه اسلامی را برعهده گرفتند.

در طول زندگی پربار آن حضرت تا سال 148 که به شهادت رسیدند، هزاران شاگرد در محفل درس ایشان حاضر شده و از دریای بیکران علم و فضل امام صادق (ع) بهره مند شدند.

شاگردان آن حضرت در علوم مختلف به پیشرفت های چشمگیری رسیدند.و بسیاری از پیشرفت های علمی جهان اسلام که دیگر ممالک از آن بهره مند شدند بواسطه آن امام همام است. بنابراین پیشرفت های علمی بشر مدیون امام صادق (ع) و شاگردان آن امام است.
ایشان باوجود آنکه دارای حکمت و علم وسیع و نفوذ کلام و قدرت بیان بودند، با کمال تواضع و در عین حال با نهایت مناعت طبع کارهای خود را شخصاً انجام می دادند و در خصوص کشاورزی و کار و تلاش می فرمودند: «اگر در این حال پروردگار خود را ملاقات کنم خوشوقت خواهم بود، زیرا به کد یمین و عرق جبین آذوقه و معیشت خود و خانواده‌ام را تأمین می‌کنم.»

تکبر از صفات رذیله ای است که در برخی افراد بروز و ظهور پیدا می کند و ممکن است بروز آن به واسطه ی داشتن پست و مقام و یا علم و دانش باشد. امام صادق علیه السلام فرموده اند: «ما مِن رَجُلٍ تَکَبَّرَ أو تَجَبَّرَإلا لِذِلَّهٍ وَجَدَها فی نفسِهِ . هیچ مردی تکبّر یا گردنفرازی نکرد، مگر به سبب احساس خواری و حقارتی که در خود یافت.»

در رابطه با جایگاه و اهمیت نماز در نزد آن حضرت همین بس که در آخرین لحظات زندگی شریفشان بدان سفارش نموده اند. شیخ صدوق از ابوصیر روایت کرده که گفت: »خدمت ام حمیده، ام ولد حضرت امام جعفر صادق(ع) براى تعزیت حضرت صادق(ع) مشرف شدم، آن بانو گریست و من نیز به جهت گریه او گریستم.
پس از آن فرمود: اى ابومحمد! اگر مى‏‌‌دیدى حضرت صادق(ع) را در وقت موت، همانا امر عجیبى مشاهده مى‌‌‏کردى. چشم‌‏هاى خود را گشود و گفت: به نزد من جمع کنید، هر کسى که مابین من و او قرابت و خویشى است. ما احدى را از خویشان او نگذاشتیم، مگر آنکه به نزد او آوردیم.
آن جناب به سوی همه نظرى افکند و فرمود: «انّ شفاعتنا لا تنال مستخفّا بالصّلاة»؛ همانا شفاعت ما نخواهد رسید به کسى که نماز را خوار و سبک بشمارد و اعتنا و اهتمام به آن نداشته باشد.»

سالروز شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام صادق علیه السلام رئیس مذهب شیعه را به تمامی مسلمانان و آزادی خواهان جهان تسلیت عرض نموده و امیدوارم خداوند همه ی ما را در زمره شیعیان واقعی آن حضرت قرار دهد. ان شاءالله

غلامرضا محب زاده
97/04/18

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید