خبر فوری

یک اشتباه پزشکی دیگر، این بار در قشم/ جراحی اشتباه زن باردار باعث شد جنین زنده نماند

هرمزبان:شفا آنلاین نوشت: جراح بیماری که به خاطر سهل‌انگاری در بیمارستان قشم جانش به خطر افتاده بود و در نهایت جنین 5 ماهه‌اش را از دست داد، گفت: عمل کردن زن باردار در قشم اشتباه محض بود.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، زیور روشنى‌بخش که براى دیدن خواهرش به قشم سفر کرده بود به علت دردى در ناحیه شکم به همراه خواهرش به بیمارستان فوق تخصصی پیامبراعظم جزیره قشم مراجعه کرد که در نهایت به گفته شوهر خواهر بیمار تشخیص اشتباه و عدم رسیدگی به بیمار باعث به خطر افتادن جان وی و در نهایت مرگ نوزاد درون شکم بیمار شد.

این زن باردار در نهایت برای معالجه به بندرعباس فرستاده شد و دکتر بابک احدی، پزشک بیمارستان شهید محمدی بندرعباس وی را عمل کرد. این پزشک درمورد شرایط این بیمار پس از اعزام به بندرعباس اظهار داشت: کلیه این خانم یک تومور خوش‌خیم داشت که این تومور در دوران بارداری بزرگ شده و باعث خونریزی می‌شود. به همین خاطر باید قبل از بارداری این خانم تحت عمل جراحی قرار می‌گرفت اما از قرار معلوم از این تومور خبر نداشت.

وی ادامه داد: از قرار معلوم این بیمار حدود ساعت 14 به دلیل درد شکم به بیمارستان قشم مراجعه کرده و چون پزشکان این بیمارستان تا به حال با این پدیده نادر مواجه نشده بودند و پزشک ارولوژیستی هم نبوده تشخیص اشتباه داده بودند. تشخیص اولیه آنها آپاندیس یا جنین دوم در داخل شکم بوده چراکه آنها فقط خون را در داخل شکم تشخیص داده بودند و پس از باز کردن شکم متوجه شده بودند که مشکل مربوط به خونریزی کلیه است و با توجه به اینکه پزشک ارولوژیست در قشم نبوده مجبور شده بودند او را به بندرعباس اعزام کنند.

احدی افزود: متاسفانه این سیر تا حدود ساعت 2 بامداد طول کشیده بود چراکه آن شب هوا هم طوفانی بود و نمی‌شد او را توسط کشتی یا بالگرد به بندرعباس منتقل کرد.

دکتر ارولوژیست و استاد دانشگاه هرمزگان تصریح کرد: پس از حضور این خانم در بیمارستان بلافاصله سونوگرافی انجام دادیم و متوجه شدیم متاسفانه جنین این خانم که 5 ماهه بوده مرده است و این در حالیست که در آخرین سونویی که در قشم گرفته شده بود زنده بوده است. به هر حال خدا خیلی به این خانم رحم کرد که حداقل خودش زنده ماند چراکه افت شدید فشار داشت و هموگلوبین او نیز خیلی پایین بود.

وی ادامه داد: در چنین شرایط حادی معمولا بلافاصله کلیه را از بدن خارج می‌کنند اما من سعی کردم این اتفاق نیفتد و با کمک خدا توانستم در عرض 11 دقیقه تومور را از کلیه خارج کنم. در حال حاضر هم حال بیمار خوب است و تا دو روز دیگر از بیمارستان مرخص خواهد شد.

این پزشک در پاسخ به این سئوال که علت مرگ جنین چه بوده است؟ خاطرنشان کرد: بدن این خانم خونریزی داشته است. به همین خاطر، خون کمی در بدن او باقی مانده بود. همین باعث شده بود تا خون به بچه نرسیده و باعث مرگش شود.

دکتر احدی ادامه داد: من نمی‌دانم که به بیمار خون و اکسیژن زده بودند یا نه اما به طور قطع باید این کار صورت می‌‎گرفته و همین جا هم باید بگویم حتی جراحی این خانم در قشم هم اشتباه بوده است چراکه از قرار معلوم در بیمارستان فقط یک پزشک زنان و یک پزشک جراح بوده است و در این حالت باز کردن شکم یک نفر کار درستی نیست.

منبع: خبرآنلاین (hbref.ir/DG)

کد خبر: 3767

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید