خبر فوری

از جنوب کرمان به مقصد بهشت

این روزها شاهد افزایش دمای هوا در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و در شرق کشور هستیم. برخی از شهرستان‌های جنوبی و شرقی استان کرمان دمای ۵7 درجه را هم تجربه کرده‌اند و چند روز قبل دمای 64 درجه در عمق کویر مرکزی در کرمان ثبت شد.

اما در کنار این پهنه گرم و خشک، سرزمین چهار فصل جیرفت به عنوان یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران میزبان هزاران گردشگری است که به طبیعت این منطقه پناه برده‌اند، منطقه‌ای به نام درب بهشت که بهشتی است در دل گرمای خرما پزان جنوب استان کرمان و  چهارگوشه‌اش دارای زیبایی و مناظر خیره‌کننده‌ای است.

شهرستان جیرفت به لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب استان کرمان و منطقه خشک واقع شده است اما بواسطه وجود مناطق کوهستانی اطراف این شهرستان باعث شده دشت جیرفت به لحاظ آب هوایی و وجود آب های روان و رودخانه ها این مطقه را به عنوان یک منطقه استراتژیک تولید محصولات کشاورزی در سطح کشور و حتی دنیا معرفی کند.

در شمال شهرستان جیرفت و در فاصله 80 کیلومتری مرکز شهرستان، شهر درب بهشت با آب هوایی بسیار مطلوب در ایام تابستان پذیرای میهمانان و گردشگرانی از استان های سیستان بلوچستان، هرمزگان، و شهرستان های استان کرمان است و این در حالی است که اکثر مردم تصور می‌کنند تنها در غرب و شمال کشور می‌توانند چنین فضایی را تجربه کنند اما در اوج گرمای تابستان در ارتفاعات کوه‌های بهرآسمان که یکی از بزرگ‌ترین منابع آبی منطقه جنوب کرمان محسوب می‌شود دمای هوا گاه آن‌قدر سرد می‌شود که مسافران را غافلگیر می‌کند.

ایم منطقه هزاران هکتار جنگل که اکثراً شامل جنگل‌های میوه ازجمله بادام، گردو، درختان گرمسیری و سردسیری هستند و  رودخانه‌های خروشان را در خود جای‌ داده‌ است.

درب بهشت در دامنه کوه‌های بحر آسمان قرار دارد که مهم‌ترین منابع آبی استان کرمان محسوب می‌شوند، بارندگی در این منطقه در استان کرمان سالانه به ۳۱۲ میلی‌متر می‌رسد و بارش ۴۰۰ میلی‌متر نیز در این منطقه ثبت‌ شده است. درحالی‌که در شهر جیرفت گاه در تابستان دما به 50 درجه می‌رسد اما در سربیژن و درب بهشت که ۴۰ دقیقه تا شهر جیرفت فاصله دارد دمای تک‌رقمی ثبت می‌شود.

کوهستان‌ها و مراتع آن پوشیده از جنگل، چمنزار و گلزارهای متعدد است و متراکم‌ترین جنگل‌های انار شیطان کشور در این منطقه قرارگرفته است. این عرصه همچنین زیست‌گاه خرس سیاه آسیایی، گراز، گرگ، روباه، خرگوش، لاک‌پشت، مار، گربه وحشی، شغال، کبک، عقاب قهوه‌ای، قرقی، جغد، سار است.

قرار گرفتن بقعه متبرکه امام زاده سلطان سید احمد از نوادگان امام موسی کاظم این مرکز تفریحی سیاحتی را به یک مکان زیارتی نیز تبدل کرده است و گل سر سبد همه زیبایی‌های این منطقه است که علاوه بر مردم شهرستان های استان کرمان از استان های مجاور برای زیارت این امام زاده به این منظقه سفر می کنند.

در چند سال اخیر که اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به صورت جدی مطرح و در دستور کار دولت قرار گرفته است توجه به صنعت گردشگری و استفاده از این صنعت برای ایجاد اشتغال در بین خانواده ها می تواند یک تحول در اقتصاد منطقه ایجاد کند. دولت با رونق بخشیدن به خانه‌های بوم گردی و اعطاب تسهیلات ارزان قیمت گام های خوبی در این منطقه برداشته است اما این منطقه بواسطه کمبودهای زیر ساختی با ترافیک حضور گردشگران دچار مشکلاتی نیز می شود.

بخشدار بخش ساردوییه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن تاکید بر تلاش برای فراهم کردن محیطی امن و آرام برای گردشگران و مسافران در منطقه ساردوییه و شهر درب بهشت، گفت: همه امکانات بخش ساردوییه را برای سرویس دهی مناسب به مسافران و گردشگران به کار خواهیم گرفت.

محمود مهنی با بیان اینکه ستاد اسکان میهمانان و گردشگران را در این بخش راه‌اندازی کرده‌ایم افزود: با همکاری شهرداری شهر درب بهشت و نمایندگی آموزش و پرورش و سایر دستگاه های اجرای این بخش ستاد اسکان را راه‌اندازی کرده‌ایم. برخی مشکلات و کمبودها در بخش وجود دارد که باید ادارات کل مانند مخابرات و آب و فاضلاب کمک کنند که در مواقع اضطرار  حضور داشته باشند و مشکلات را رفع کنند.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید