خبر فوری

اطلس مردم‌نگاری امسال رونمایی می‌شود

به گزارش هرمزبان به نقل از ایسنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن زاده ـ ریس پژوهشکده مردم شناسی ـ  با اعلام این خبر درباره فعالیت‌های این پژوهشکده در سال ۱۳۹۶ گفت: فعالیت‌های علمی و عملی پژوهشکده مردم‌شناسی در سال ۱۳۹۶ نشان از توانمندی این پژوهشکده در انجام تحقیقات کاربردی در توسعه پایدار کشور دارد.

او پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را یکی از مهمترین مراکز علمی تولیدکننده کتاب‌های علمی پژوهشی، تالیفی و ترجمه در حوزه مردم‌شناسی اعلام کرد.

حسن زاده افزود: ۱۰جلد کتاب شامل نوروزنامه سغد، نوروز، تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح، جشن نوروز، تنوع فرهنگی و میراث فرهنگی ناملموس، غذا در آیینه فرهنگ، مجموعه مقالات مردم شناختی جزیره قشم، بررسی مردم شناسی روایت‌های زنانه از دوران دفاع مقدس، مردم شناسی تیران و کرون، مجموعه مقالات مردم شناسی دفاع مقدس و پژوهش نامه پژوهشکده مردم شناسی که مجموعه فعالیت‌ها و گزارش‌های پژوهشی پژوهشکده مردم‌شناسی را در طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ دربردارد در سال ۱۳۹۶ به همت پژوهشکده مردم‌شناسی به چاپ رسیده است.

وی در ادامه به برخی از طرح تحقیقاتی پایان یافته در سال ۱۳۹۶ توسط پژوهشکده مردم‌شناسی اشاره و اظهار کرد: بانک اطلاعات تصویری سنن و فضاهای دینی و فرهنگی کلیساهای شرق آشوری در ارومیه، طرح بررسی رابطه مدیریت پسماندهای زیست محیطی با توسعه صنعت توریسم پایدار با تمرکز بر سواحل استان گلستان، دایره المعارف اقوام ایران: سیستان و بلوچستان، بانک واژگان پزشکی سنتی ایران، موسیقی بومی خراسان، شناخت و بررسی عروسک‌ها و پیکرک‌های سنتی زرتشتیان ایران، مردم نگاری تالاب شادگان و … از جمله این طرح‌هاست.

او همچنین، بررسی مردم‌شناختی و مستندسازی تصویری صنعت بومی ابریشم در ایران، شناخت و تحلیل دانش بومی در مدیریت عرفی منابع آب دشت گزیر استان هرمزگان، مردم‌شناسی مهاجرت ارامنه به ایران، مطالعه مردم‌شناختی دانش بومی ـ پزشکیِ مردمی جنوب خراسان رضوی، مردم شناسی تصویری و تفسیری سال‌ها پس از جنگ، مردم‌شناسی بازنمایی و کاربرد پوشاک سنتی و قومی در فرهنگ پوشاک زنان تهران و … را از دیگر طرح‌های انجام شده در سال گذشته اعلام کرد.

رییس پژوهشکده مردم شناسی افزود: طرح‌های کاربردی دیگری مانند  بررسی الگوهای ابتدایی صید بومیان در جزیره قشم، مستند سازی مردم نگارانه و عکاسی مردم شناسی قایق سازی سنتی و مناظر زیستی ـ فرهنگی در شمال ایران، مستند سازی بررسی پوشاک و پارچه‌های سنتی زرتشتیان ایران و … در حال انجام است.

او گفت: برگزاری کارگاه‌هایی همچون استراتژی اقیانوس آبی با رویکرد صنعت گردشگری، عکاسی در مطالعات مردم شناسی؛ اصول حرفه‌ای و تخصصی و روش مطالعات مردم شناسی، کاربرد نسخ خطی و اسناد در مطالعات میراث فرهنگی و کاربست تحقیقات تاریخی در مطالعات آداب و رسوم محلی نمونه‌ای از کارگاه‌هایی است که به همت این پژوهشکده در سال ۱۳۹۶ برگزار شده است.

حسن زاده با اشاره به برگزاری تعداد زیادی نشست علمی و همایش فرهنگ صلح و تنوع فرهنگی به همت این پژوهشکده بیان کرد: اطلس مردم نگاری که در سال ۱۳۹۶ به مراحل پایانی خود رسیده در سال ۱۳۹۷ رونمایی می‌شود.

رییس این پژوهشکده گفت: مجموعه کتاب‌های میراث فرهنگی با توجه به مساله خشکسالی در قالب هفتاد جلد کتاب الکترونیک توسط این پژوهشکده در سال ۱۳۹۷ منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید