خبر فوری

آثار تاریخی ترنه مربوط به دوره ساسانیان در کوخرد بستک

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خانه فرهنگ و هنر هرمزگان ،این اثر دیدنی و بسیار جالب با مهندسی خاص و منحصر به فرد خود به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال ۱۳۸۲ به ثبت رسیده است و بنای تاریخی ترنه ستون هایی مخروطی شکل با اتصال کانال هایی به هم محلی برای انتقال آب شیرین از وسط آب رودخانه شور مهران بوده است .
مهندسین گذشته در منطقه تاریخی کوخرد به دلیل کشاورزی و آبیاری باغات و مزارع خود آب شیرین را به وسیله این کانالها از وسط آب شور به آن طرف رودخانه هدایت می کردند .
نقطه بسیار مهندسی جالب در ساخت این سازه های مخروطی شکل با نام ترنه این است که کانال های ارتباطی این سازه های طوری مهندی ساخته شده است که جریان آب های باران زا و سیل آسای رودخانه مهران چند صد سال نتوانسته است دیوارهای اتقالی را از بین ببرد چرا که با شیب مناسبی که به آن داده اند جریان آب را می شکافد .

 

نقطه دوم این سازه عجیب که به گفته مهندسین میراث فرهنگی تا کنون در هیج جای ایران مشاهده نشده است این است که داخل ستوهای مخروطی شکل سوراخ ها و حفره هایی وجود دارد که در زمان بارندگی به دلیل شیرین شدن آب رودخانه از جاری شدن سیلاب ها و آب باران تا حد نصابی که آب از ستون ها بالا زد از طریق آن حفره ها آب شیرین باران نیز به داخل ستون ها و کانال ها هدایت می شدند .
با وجود اینکه بیش از ده سال این بنا و اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است متاسفانه هنوز هیچ اقدامی در مرمت کانال ها و قنات هایی که به این اثر مهم متصل اند ،نشده است .

 

8

7

6

5

1

2

3

4

 

 

انتهای پیام/ی

 

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید