خبر فوری

بررسی برنامه های تامین آب شرب و کشاورزی شهرستان میناب

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرگزاری برنا در هرمزگان ، در این نشست که با حضور مدیران شرکت آب منطقه ای ، آب و فاضلاب شهری ، آب و فاضلاب روستایی ، جهاد کشاورزی و همچنین فرماندار میناب ، مدیر منابع آب شهرستان میناب و جمعی از نمایندگان کشاورزان و باغداران برگزار گردید ، برنامه های در دست اقدام جهت تامین آب شرب و کشاورزی شهرستان میناب و مشکلات موجود در این خصوص مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در این جلسه با بیان اینکه اقتصاد شهرستان میناب بر پایه کشاورزی است ، گفت : در حال حاضر حدود 3000 حلقه چاه در میناب موجود می باشدکه بعضا با برداشت های غیر اصولی باعت بحران در دشت های این شهرستان شده است.

هوشنگ ملایی در ادامه با اشاره به برنامه های شرکت آب منطقه ای اظهار داشت : ساماندهی و بهسازی کانال های آبیاری به لوله ، اجرای سیستم تحت فشار ( در قدم اول 2500 هکتار برای شمال دشت میناب) وساماندهی باغات مرکزی (2000 هکتار از باغات میناب ) از برنامه های در دست اقدام جهت تامین آب کشاورزی شهرستان میناب می باشد.

ملایی بیان داشت : در راستای اصلاح الگوی کشت برنامه ای در دست تدوین می باشد که کشاورزان را ملزم به کاهش 20 درصدی سطح زیر کشت می نماید و با رعایت آن 75 درصد در آب مصرفی در بخش کشاورزی  صرفه جویی می شود.

وی افزود : در طرح 2500 هکتاری ساماندهی و بهسازی کانال های آبیاری به لوله بهره وری و راندمان را بالا می برد و حدود 60 درصد از هدر رفت و تبخیر آب جلوگیری می کند.

ملایی تصریح نمود : طی دو سال گذشته برداشت از سد میناب کاهش چشمگیری داشته است به طوریکه در حال حاضر این برداشتها کمتر از 25 درصد می باشد که ظرف 40 روز آینده تا 10 درصد نیز کاهش می یابد.

وی افزود : با توجه به خشکسالی های پی در پی و طولانی حداقل برداشت را از سد میناب داشتیم و همچنین چاههای آب شرب نیز خاموش نموده و در جهت تامین آب شرب خود شهرستان میناب تدارک دیده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت : در 50 روز آتی برای عبور از تابستان خشک و حفظ باغات شهرستان میناب با تجهیز چاه ها برای تامین آب باغ های این شهرستان اقدام می کنیم و با قرار دادن آنها در مدار بهره برداری و با برداشت اصولی آب، می توانیم وسعت زیادی از اراضی را تحت پوشش آبیاری قرار دهیم و انشالله بحران تابستان امسال را پشت سر خواهیم گذاشت.

هوشنگ ملایی با بیان اینکه با توجه به تغییرات کیفی در آینده نمی شود از آب زیرزمینی استفاده کرد ، افزود : احداث سد سرنی جهت تامین آب شرب شهری ، روستایی و صنعت شهرستان میناب از منابع آب سطحی برنامه ریزی شده است.

وی همچنین بیان داشت : سد زرانی نیز یکی دیگر از طرح ها است که با ظرفیت 30 میلیون متر مکعب با هدف تغذیه دشت های کریان و تلنگ  و رفع بخشی از خشکسالیهای منطقه پیش بینی شده است.

 

 

 

 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید