خبر فوری

صاعقه جان چوپان را گرفت

جواد مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه این حادثه حوالی عصر روز گذشته اتفاق افتاده است، گفت: عصر روز گذشته صاعقه با چوپانی از اهالی روستای کوسج از توابع بخش انگوران برخورد و منجر به مرگ چوپان شد.

وی ادامه داد: طی این حادثه همراهان فرد مصدوم را به درمانگاه دندی انتقال داده بودند و هیچ تماسی  با مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان در جهت امداد رسانی صورت نگرفته بود.

مسئول روابط‌عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان افزود: بیمار در حالی به درمانگاه دندی انتقال یافته بود که هیچ‌گونه علایم حیاتی نداشته است. با این وجود اقدامات درمانی و احیای قلبی ریوی صورت گرفته است و متاسفانه نتیجه‌ای نداشته است.

مرادی، یادگیری اقدامات حیاتی برای مواقع اضطراری را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در مواقعی که آب و هوا نامساعد است و احتمال رعد و برق وجود دارد تنها از منزل خارج نشوید و در صورتی که در مکانی هستید و هیچ راه و سرپناهی برای مراقبت از خود ندارید بهتر است به زیر کوتاه‌ترین درختی که در اطرافتان است، بروید.

وی ادامه داد: اگر مسیر صاعقه از روی سطح بدن فرد باشد به احشاء درونی بدن آسیب نمی‌زند و تنها شوک می‌دهد و عضلات بدن فرد را منقبض کرده و موجب می‌شود شخص پرتاب شود که در آن صورت ممکن است آسیب‌های دیگری را در پی داشته باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه اصابت صاعقه به بدن از قانون همه یا هیچ پیروی می‌کند، اظهار کرد: در مواردی با اصابت صاعقه فرد در لحظه آسیبی نمی‌بیند و احتمال بروز آسیب‌های بعدی نیز در وی بسیار کم است و در مواردی هم فرد دچار ایست قلبی و ایست تنفسی به صورت هم زمان می‌شود .

وی با بیان اینکه اولین کار در مواجهه با فردی که دچار صاعقه زدگی شده است بررسی و حفظ ایمنی محیط است، گفت: فرد در ابتدا باید مواظب باشد که به خودش آسیب جدیدی وارد نشود زیرا اصلا بعید نیست که در جایی که یک بار صاعقه اصابت کرده است برای بار دوم این اتفاق نیفتد .

مرادی تصریح کرد: در موارد صاعقه‌زدگی برعکس آسیب دیدگی های دیگر قبل از کمک به آسیب دیدگانی که زنده هستند، ابتدا باید به کمک کسانی رفت که در ظاهر مرده‌اند و حرکت نمی‌کنند و پاسخی به تحریک‌ها نمی‌دهند .

مسئول روابط‌عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان افزود: بعد از کنترل ایمنی محیط باید بلافاصله به اورژانس پیش بیمارستانی خبرداد و بعد بلافاصله اقدامات پایه حیاتی از جمله ماساژ قلبی و کمک تنفسی را انجام داد و در نهایت اقدامات قلبی پیشرفته که شامل تجویز داروها و استفاده از دستگاه شوک قلبی است انجام خواهد شد.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید