خبر فوری

اولویت های مهم مدیریت باغبانی

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرگزاری برنا در هرمزگان، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان هرمزگان روز گذشته در نشست خبری تصریح کرد: سطح زیر گشت باغات استان هرمزگان 77 هزار هکتار می باشد که از این سطح سالانه 580 هزار تن محصول برداشت می شود.

وی تصریح کرد: نخیلات با 34 هزار هکتار سطح زیرکشت 4/43 درصد سطوح زیر کشت باغات استان را به خود اختصاص داده و از این میزان سطح زیرکشت سالانه 140 هزار تن محصول تولید می شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان هرمزگان تشریح کرد: میوه های گرمسیری با سطح زیر کشت 4244 هکتار با تولید سالانه 26 هزار تن 5.5 درصد و میوه های سردسیری با یک هزار و 683 هکتار سطح زیر کشت و تولید 5 هزار و 600 تن 2.1 درصد و مرکبات با سطح زیر کشت 37 هزار هکتار و تولید 360 هزار تن 49 درصد سطح کل باغات استان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: استان هرمزگان رتبه اول تولید انبه و لیمو ترش در کشور را دارا است و همچنین خرمای پیارم به عنوان بهترین خرمای دنیا ثبت جهانی شده است و بهترین محصول باغی استان به شمار می آید که قابلیت صادرات دارد.

مهندس گرگیج اضافه کرد: نارنگی سیاهو تبدیل به برند جهانی شده و ثبت بین المللی شده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان رودان با 32 هزار و 120 هکتار بیشترین و شهرستان سیریک با 508 هکتار کمترین سطح زیر کشت باغات استان را تشکیل داده اند.

این مقام مسئول با اشاره به 3 اولویت مهم مدیریت باغبانی استان اظهار کرد: توسعه گلخانه ها و کشت های متراکم، اصلاح باغات و توسعه کشت گیاهان دارویی و کشت های جدید از اولویت های مدیریت باغبانی در راستای برنامه ششم توسعه و برنامه اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: سند اولویت های مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان تنظیم و به استاندار هرمزگان ارائه شده است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان هرمزگان تصریح کرد: سطح زیرکشت گلخانه های استان 205 هکتار با تولید سالانه 49 هزار تن می باشد و بیشترین سطح کشت مربوط به شهرستان های حاجی آباد با 80 هکتار و رودان با 77 هکتار می‌باشد.

وی تشریح کرد: توسعه گلخانه ها با هدف افزایش راندمان تولید و صرفه جویی در مصرف آب انجام می پذیرد.

گرگیج خاطرنشان کرد: بیلان آب دشت های استان منفی است و باید از میزان آب موجود حداکثر استفاده را بکنیم و می بایست سبزی و صیفی را از فضای باز به گلخانه انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه میزان مصرف آب در فضای باز 12 برابر میزان مصرف آب در گلخانه است گفت: برای مثال اگر برای تولید 33 تن محصول در هکتار در فضای باز 15 هزار مترمکعب آب مصرف می شود؛ در فضای گلخانه با همین میزان آب مصرفی می توان 400 تن در هکتار محصول تولید کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه سند چشم انداز برای توسعه گلخانه ها رسیدن به سطح زیر کشت 5 هزار و 500 در استان می باشد اضافه کرد: از این میزان پیش بینی شده 2 هزار هکتار توسط متقاضیان و سرمایه گذاران و 3 هزار و 500 هکتار در قالب مجتمع و سایت های گلخانه احداث می شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: سطح زیر کشت گلخانه ها از 100 هکتار در سال 94  به 205 هکتار در سال 96 افزایش یافته که پیش بینی می شود در سال جاری به 275 هکتار برسد.

گرگیچ بیان کرد: اولویت دوم مدیریت باغبانی طرح اصلاح و فر نخل و مرکبات است.

وی اضافه کرد: استفاده بهینه از منابع آب و خاک، حذف باغات قدیمی و فاقد توجیه اقتصادی و احداث باغات مکانیزه از اهداف این طرح است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: ستاد گلخانه استان با حضور مدیرکل و مجری طرح گلخانه های کشور و استاندار هرمزگان در سال جاری 4 بار تشکیل جلسه داده است.

وی ادامه داد: استان هرمزگان در جذب اعتبارات گلخانه در سال جاری در سطح کشور رتبه های برتر را به خود اختصاص داده است و در شهرستانها نیز ستاد گلخانه با حضور فرماندارها و مدیران شهرستانی جهاد کشاورزی با هدف ترغیب مردم و جذب سرمایه گذار جهت ساخت و توسعه گلخانه، ماهانه تشکیل جلسه می دهند.

گرگیج تصریح کرد: استفاده بهینه از خاک و احداث باغ های مکانیزه که ماشین بتواند به راحتی مابین درختان تردد کند در برنامه های مدیریت باغبانی استان قرار دارد.

وی تاکید کرد: اصلاح باغات به طرح های در حال اجرا و طرح های در دست مطالعه تقسیم  می شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان هرمزگان تشریح کرد: 20 هزار هکتار از باغات استان قدیمی و فرسوده است که در برنامه اصلاح و بهسازی مدیریت باغبانی قرار دارد.

گرگیج گفت: در روستای شمیل عملیات اصلاح باغات در سطح 120 هکتار در فاز اول  انجام پذیرفته و 145 هکتار در فاز دوم عملیات کاشت آن در ماه های آینده شروع خواهد شد.

وی افزود: اصلاح باغات در سطح 593 هکتار در مناطق مختلف استان از جمله سراح احمدی به مساحت 70 هکتار، روستای پور به مساحت 25 هکتار، روستای سرجوئیه به مساحت 75 هکتار، روستای سرخنگی به مساحت 125 هکتار و خراجی رودان در سطح 33 هکتار در حال اجرا است.

این مقام مسئول گفت: بزرگترین طرح اصلاح باغات استان با مساحت 8 هزار هکتار در دشت مرکزی میناب در حال مطالعه است که عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: متوسط عملکرد نخلستان های استان 4 تن در هکتار است و پس از اصلاح باغات عملکرد نخلستان ها به 10 تن در هکتار می رسد.

وی اضافه کرد: پس از اجرای کامل طرح اصلاح باغات عملکرد مرکبات استان از 10 تن به 20 و عملکرد میوه های گرمسیری از 9 تن به 15 تن می رسد.

این مقام مسئول افزود: در سال باغی 97-96 تعداد 75 هزار اصله نهال یارانه دار در قالب اصلاح باغات در اختیار سایت های اصلاح باغات و باغداران استان قرار گرفته است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان هرمزگان اظهار کرد: با همکاری بخش خصوصی، بزرگترین نهالستان مرکبات و میوه‌های گرمسیری جنوب کشور در شهر رودان به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: طرح ملی توسعه باغات در اراضی شیبدار در سال 97 برای اولین بار در استان در شهرستان حاجی آباد به مساحت 70 هکتار با الگوی کشت انجیر و انگور اجرا خواهد شد.

 

 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید