خبر فوری

205 هکتار سطح گلخانه‌های هرمزگان

‌به گزارش هرمزبان به نقل از ایسنا، ‌مسعود گرگیچ در نشست خبری با اشاره به رتبه اول کشوری استان هرمزگان در تولید محصول انبه و لیموتوش گفت: دو محصول دیگر استان یعنی نارنگی سیاهو و خرما پیارم ثبت جهانی شده و دارای برند بین‌المللی است که در این بین خرما پیارم مهم‌ترین محصول صادراتی استان است.

این مقام مسئول در ادامه با ارائه آمارهایی از حوزه باغبانی استان عنوان کرد: سطح زیرکشت باغات استان 77 هزار هکتار با تولید 580 هزار تن است.

وی اضافه کرد: نخیلات با سطح زیرکشت 34 هزار هکتاری و سهم 43.4 درصدی و تولید 140 هزار تن، مرکبات با سطح زیرکشت 37 هزار هکتاری و سهم 49 درصدی و تولید 360 هزار تن، میوه‌های گرمسیری با سهم 505 درصدی و تولید 26 هزار تن و میوه‌های سشردسیری با سطح زیر کشت 1683 هکتاری و سهم 2.1 درصدی و تولید 5600 تن عمده آمارهای محصولات استان هستند.

گرگیچ ادامه داد: بیشترین سطح زیر کشت متعلق به شهرستان رودان با سهم 32 هزار و 120 هکتار و کمترین متعلق به شهرستان سیریک با سطح زیر کشت 508 هکتار است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اولویت‌های این سازمان براساس برنامه ششم توسعه و راهبردهای اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: براساس سیاست‌های دولت و وزارت جهاد کشاورزی سه اولویت توسعه گلخانه‌ها و کشت‌های متراکم، اصلاح باغات و توسعه کشت‌های دارویی به عنوان کشت‌های جدید چشم‌انداز و سند ما برای افق 1404 است که با تزریق اعتبارات عمرانی و تسهیلاتی قدم‌به‌قدم پیش می‌رویم.

وی با اشاره به اولویت گلخانه‌ها بیان کرد: در حال حاضر 205 هکتار سطح گلخانه‌های استان با تولید 249 هزار تن است که شهرستان حاجی‌آباد 80 هکتار و رودان 77 هکتار  بیشترین سهم را دارند.

گرگیچ افزود: در حال حاضر از میزان 49 هزار تن تولید محصولات گلخانه‌ای، 17 هزارتن با ارزش 12 میلیون دلار به روسیه، کشورهای آسیا میانه و کشورهای خلیج‌فارس صادر می‌شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه میزان مصرف آب در فضای باز 12 برابر گلخانه است، خاطرنشان کرد: به دو دلیل افزایش راندمان تولید و صرفه‌جویی در منابع آب، مجبور هستیم به سمت کشت‌های متراکم حرکت کنیم.

وی با اشاره به افق 1404 و سطح کشت گلخانه‌ای 5500 هکتار در استان اظهار کرد: در این راستا دو اقدام صورت خواهد گرفت که 2000 هکتار توسط بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری شخصی متقاضیان صورت خواهد پذیرفت و 3500 هکتار هم در قالب مجتمع‌ها و سایت‌های گلخانه‌ای است که اعتبارات زیرساختی آن را دولت فراهم خواهد کرد.

گرگیچ با بیان اینکه مجوز احداث گلخانه در اختیار نظام مهندسی بوده و تایید آن با سازمان جهاد کشاورزی است عنوان کرد: برای احداث گلخانه تسهیلات اشتغال روستایی 6 درصد در اختیار روستاییان قرار گرفته که 80 درصد تسهیلات سازمان در همین بخش بوده است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به ستاد گلخانه‌ها در سطح استان اظهار کرد: تاکنون 4 جلسه با مدیرکل گلخانه‌های کشور و 3 جلسه با استاندار داشتیم که توانستیم در بین تمامی استان‌ها بیشترین جذب تسهیلات را داشته باشیم.

گرگیچ با اشاره به اولویت دوم سازمان بیان کرد: اولویت دوم ما اصلاح باغ‌های قدیمی و فرسوده نخل و مرکبات است.

وی اضافه کرد: استفاده بهینه از منابع آب و خاک، حذف باغات قدیمی و فاقد تولید اقتصادی و احداث باغات مکانیزه سه هدف ما در این اولویت است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان این که 600 هکتار نخلستان در سطح استان شناسایی شده که اصلاح شود عنوان کرد: در چشم‌انداز 14000 هکتار باید اصلاح شود که 8000 هکتار متلعق به نخلستان‌های میناب است.

گرگیچ اظهار کرد: با اصلاحات باغات عملکرد 4 تن در هر هکتار برای نخلستان‌ها پس از اصلاح به 10 تن، مرکبات از 10 تن به 20 تن و محصولات گرمسیری از 9 تن به 15 تن می‌رسد.

وی اضافه کرد: پس از اصلاح باغات در نخلستان‌ها مصرف 16‌ هزار متر مکعب در هر هکتار به 9 هزار متر مکعب در هر هکتار کاهش می‌یابد.

گرگیچ در پایان خاطرنشان کرد: با همکاری بخش خصوصی، بزرگترین نهالستان مرکبات و میوه‌های گرمسیری جنوب کشور در شهر رودان به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید