خبر فوری

آفریقا در هفته‌ای که گذشت|گروه‌های مسلح حاکمان واقعی «طرابلس»/جزئیات نشست محرمانه البشیر با نمایندگان بن‌سلمان

به گزارش هرمزبان به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اوائل هفته گذشته بود که برنامه دوربین مخفی " شالوم" سیاستمداران تونسی حامی رژیم صهیونیستی را رسوا کرد.

برنامه دوربین مخفی شالوم توسط " ولید الزریبی" یکی از برنامه سازان تونسی ساخته شده است. وی هدف خود را از ساختن چنین برنامه ای رسواکردن  سیاستمداران و دیگر شخصیت‌های حامی رژیم صهیونیستی در تونس عنوان کرده است.

به نوشته پایگاه " الخباریه التونسیه" در برنامه دوربین مخفی چند نفر نقش نمایندگان رژیم صهیونیستی را بازی کردند و الزریبی هم نقش یک شخصیت مزدور را ایفا کرد که به میهمانان این برنامه پیشنهاد ارائه کمک‌های مالی هنگفت در قبال همکاری با تل آویو می دهد.

این میهمانان سیاستمداران سرشناس، شخصیت‌های فرهنگی ، هنرمندان،  روزنامه نگاران،  ورزشکاران… بودند که تعدادی از آنان پیشنهاد همکاری با رژیم صهیونیستی را در قبال دریافت پول و حمایت‌های سیاسی پذیرفتند.

با وجود فشارهای احزاب سیاسی، لابی های مالی، شخصیت های رسانهای و سیاسی بر"الزریبی" برای عدم انتشار اسامی حامیان رژیم صهیونیستی در تونس ، این اسامی در رادیوی محلی "شمس اف. ام" منتشر ‌شد.

"سلیم شیبوب" داماد زین العابدین بن علی دیکتاتور سابق تونس،" احلام کامرجی" سیاستمدار، "منذر قفراشی " فعال سیاسی که گفته عاشق اسرائیلم، "مختار الثلیلی" مربی سرشناس فوتبال، "محسن الشریف" خواننده.. از جمله افرادی بودند که آمادگی خود را برای همکاری با تل آویو اعلام کردند.

انتشار اسامی این افراد و بخش برنامه دوربین مخفی شالوم از تلویزیون" تونسنا" واکنش‌های مختلفی در عرصه سیاسی و اجتماعی تونس به همراه داشت. مثلا درخواست مختار الثلیلی برای آموزش و تمرین فوتبالیست‌های صهیونیست در فلسطین اشغالی توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. همچنین این کاربران از سخنان منذر قفراشی به شدت عصبانی و خواستار محاکمه او به جرم همکاری با رژیم صهیونیستی شدند. برخی از فعالان رسانه‌ای هم  با اشاره به وجود پرچم رژیم صهیونیستی و فضای حاکم بر برنامه دوربین مخفی، آن را در راستای آماده سازی اذهان مردم برای عادی سازی روابط با تل اویو خواندند.

به گزارش هرمزبان به نقل از منابع خبری، مردم تونس و بیشتر احزاب سیاسی این کشور با عادی سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی مخالفند. این درحالی است که به گفته رئیس جمهور سنگال رژیم صهیونیستی درصدد نفوذ به شمال آفریقاست.

"جعفرقنادباشی" کارشناس مسائل آفریقا درخصوص نفوذ رژیم صهیونیستی در شمال قاره سیاه به خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم گفت: تل آویو با نفوذ در کشورهای شمال آفریقا می‌خواهد وحدت جهان اسلام را درخصوص فلسطین  برهم بزند و از ایجاد یک اجماع جهان اسلامی علیه خود جلوگیری کند. این موضوع همواره در دستورکار رژیم صهیونیستی قرارداشته و دارد.

وی با اشاره به کشتار و سرکوب فلسطینیان توسط نظامیان رژیم صهیونیستی گفت: اکنون محبوبیت فلسسطینی‌ها درمیان ملت‌ها افزایش چشم‌گیری پیدا کرده و حرکت‌های  بسیار جدی برای مقابله با رژیم صهیونیستی در کشورهای شمال آفریقا مثل  تونس، مغرب به وجود آمده است.

قنادپاشی تصریح کرد: تل آویو طی سال‌های اخیر کوشیده نفوذش را در شمال آفریقا گسترش دهد چراکه همواره نگران حرکت‌های ضد اسرائیلی در این منطقه است. این رژیم هر جریان یا گروه اسلامی که در راستای کمک به ملت فلسطین و علیه تل آویو باشد، رصد می‌کند و با شیوه‌های مختلف به مقابله با آنها برمی خیزد.

قطع روابط با گواتمالا مانور سیاسی اتحادیه عرب

درپی انتقال سفارت گواتمالا به قدس اشغالی، اتحادیه عرب و "رباط " همکاری های خود را با این کشور  قطع کردند.

دو روز پس از انتقال سفارت آمریکا به قدس، گواتمالا نیز با دنباله روی از سیاست‌های کاخ سفید سفارتخانه خود را به این شهر اشغالی منتقل کرد.

به نوشته روزنامه الاهرام، معاون شهردار "رباط" گفت: این شهر تمام برنامه‌های مشارکتی و تبلیغی خود را با گواتمالا سیتی متوقف کرد.

حسن العمرانی افزود: این اقدام در اعتراض به انتقال سفارت گواتمالا به قدس اشغالی صورت گرفته است.

اتحادیه عرب نیز چهارشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تفاهمنامه‌ای که این اتحادیه در سال 2013 با وزارت خارجه گواتمالا امضاء کرده باطل است.

روزنامه العربی الجدید نوشت: این اقدام در چارچوب مصوبات نشست اخیر اتحادیه عرب درباره قدس انجام شده است. این اتحادیه انتقال سفارت گواتمالا به قدس اشغالی را محکوم کرده و خواستار بازنگری در آن شده بود.

در این بیانیه آمده است، اقدام اتحادیه عرب در واکنش به انتقال سفارت گواتمالا به قدس اشغالی صورت گرفته است.

"طلال عتریسی " استاد دانشگاه بیروت و کارشناس تحولات جهان عرب در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم درباره قطع همکاری اتحادیه عرب با گواتمالا گفت: این اقدام اتحادیه عرب در حقیقت یک مانور سیاسی تبلیغاتی است، زیرا کشورهای عربی روابط اقتصادی و سیاسی گسترده‌ای با گواتمالا ندارند اما با آمریکا روابط تنگاتنگی دارند. به همین دلیل، هیچ گونه اقدام یا موضع‌گیری عملی درخصوص انتقال سفارت آمریکا به قدس انجام ندادند.

وی افزود: کشورهای عربی مدعی وارد کردن فشار به آمریکا هستند ولی قادر به انجام چنین کاری نیستند. آنها متحد کاخ سفید هستند و نمی‌توانند در برابر اقدامات آمریکا بایستند.

از سوی دیگر، هزاران نفر از مردم مغرب یکشنبه گذشته در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی در شهر" دارالبیضاء" تظاهرات برپا و این اقدام کاخ سفید را محکوم کردند.

این تظاهرات توسط ائتلافی متشکل از چهار حزب از جمله حزب "عدات و احسان" برگزار شده بود. این حزب از قدرتمندترین احزاب سیاسی مخالف دولت مغرب است.

نشست الجزیره درباره لیبی

 

چهارمین دور نشست وزیران خارجه مصر، الجزایر و تونس درباره بحران داخلی لیبی عصر دوشنبه با صدور بیانیه‌ای در"الجزیره" به کار خود پایان داد.

سخنگوی وزارت خارجه مصر با اشاره به اهمیت برگزاری این نشست گفت:  نشست الجزیره بر اقدامات سازمان ملل متمرکز شد که  هدفش برون رفت روند سیاسی لیبی از حالت رکورد است.

به نوشته رسانه های لیبی، گروه های سیاسی این کشور مدت هاست که مذاکرات  خود را تحت نظارت سازمان ملل درخصوص تدوین قانون اساسی،  برگزاری همه پرسی و انتخابات ریاست جمهوری شروع کرده‌اند، اما تاکنون به هیچ نتیجه قابل قبولی نرسیده‌اند.

 روزنامه الاهرام هم درباره محورهای نشست وزیران خارجه مصر، الجزایر و تونس نوشت: در این نشست آخرین تحولات سیاسی امنیتی لیبی ، شتاب بخشیدن به روند سیاسی ، حمایت از گروه‌های لیبیایی برای تحقق آشتی ملی، مبارزه با گروه‌های تروریستی و حمایت از ثبات و امنیت در لیبی مورد بحث و تبادل نظر وزیران خارجه سه کشور همسایه لیبی قرار گرفت.

آنان در پایان نشست خود با صدور بیانیه‌ای بر ضرورت حل و فصل بحران لیبی از طریق سیاسی و دوری از هرگونه دخالت بیگانگان در امور داخلی این کشور تاکید کردند.

شرکت کنندگان در نشست الجزیره در حالی خواستار مداخله نکردن کشورهای بیگانه در امور داخلی لیبی شدند که رسانه ها و تحلیلگران لیبیایی معتقدند دخالت کشورهای منطقه‌ای یکی از مهم ترین  موانع حل و فصل نشدن بحران داخلی این کشور است.

نظارت نه چندان قوی بر مرزهای طولانی این کشورها با لیبی، عبور گروه های تروریستی و کاروان‌های قاجاق سلاح از مرزها، حمایت کشورهای بیگانه از گروه‌های سیاسی نظامی لیبی …از جمله دخالت‌های بیگانگان در امور داخلی لیبی عنوان شده است.

کارشناسان سیاسی تحولات لیبی معتقدند دخالت کشورهای بیگانه در امور داخلی لیبی با هدف سهم خواهی در آینده سیاسی اقتصادی این کشور صورت می گیرد.

تقسیم لیبی

نخست وزیر سابق لیبی با بیان اینکه قدرت اصلی در این کشور در اختیار گروه‌های مسلح است، اظهار داشت: لیبی به گونه‌ای تقسیم شده که بدون دریافت تضمین‌های امنیتی نمی توان گامی در راستای برگزاری انتخابات برداشت.

" محمود حبرئیل" با اشاره به برنامه سازمان ملل برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تا پایان سال 2018 اظهار داشت: این برنامه غیر واقع بینانه  است. کشور آمادگی آن را ندارد. برگزاری انتخابات نیازمند وحدت و همگرایی بیشتر گروه‌های سیاسی نظامی است.

وی تصریح کرد: از هنگامی که قذافی سرنگون شده گروه های مسلح قدرت واقعی را در طرابلس در دست دارند. آنها خواسته‌های خود را به مسئولان تحمیل می‌کنند.

رئیس ائتلاف نیروهای ملی لیبی سه شنبه به رویترز گفت: باید پیش از برگزاری انتخابات از گروه‌های سیاسی نظامی تعهد کتبی گرفته شود تا آنها به پذیرفتن نتایج انتخابات ملزم شوند و قدرت حاکم در کشور و جهان باید به نتایج انتخابات احترام بگذارند و این چیزی است که در شرایط کنونی محال به نظر می‌رسد.

به نوشته پایگاه خبری تحلیلی " بوابه الواسط – لیبیا" این سخنان محمود جبرئیل در واکنش به اظهارات "غسلان سلامه" نماینده سازمان ملل در امور لیبی است. وی چندی قبل، در نشست شورای امنیت گفته است که در نظر دارد بر روی برگزاری انتخابات در سال 2018 متمرکز شود.

از سوی دیگر رئیس مجلس لیبی با بیان اینکه مدت قانونی این مجلس در ماه اوت به پایان می‌رسد تصریح کرد: برگزاری انتخابات پارلمانی ممکن است به شکاف در موسسات و ساختار حاکمیتی لیبی پایان دهد.

"عقیله صالح " از نمایندگان خواست طی مدت باقی مانده هرچه سریع تر قانون انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری لیبی را تصویب کنند.

به گفته منابع سیاسی لیبی، گروه‌های سیاسی فقط درباره برگزاری انتخابات در پایان سال جاری میلادی توافق کرده‌اند اما به دلیل شکاف عمیق سیاسی که با یکدیگر دارند، نتوانسته‌اند درخصوص قانون انتخابات ، قانون اساسی و…. به توافق برسند.

محاصره  درنه

 

ارتش لیبی بیش از سه هفته است که عملیات خود را برای آزادسازی شهر درنه از اشغال گروه های تروریستی شروع کرده و این عملیات  همچنان ادامه دارد.

یگان های پیشقراول ارتش لیبی در مبادی ورودی شهر درنه استقرار یافته و این شهر در محاصره کامل ارتش قرار دارد.سرلشکر" خلیفه حفتر" فرمانده کل ارتش لیبی وعده داده است که به زودی شهر درنه از اشغال گروه های تروریستی آزاد خواهد شد.

به گزارش هرمزبان به نقل از رسانه های لیبی، فرمانده ارتش این کشور طی پیامی خطاب به شهروندان درنه گفت: افسران و سربازان برای رهایی شما از ظلم گروه های تروریستی آمده اند. آنان فرزندان و برادران شما هستند و به وظایف خود بخوبی آشنایند، بنابراین با آنان همکاری کنید.

حفتر به ارتش لیبی دستور داده است با جنگجویانی که خود را تسلیم می کنند، رفتار خوبی داشته باشند.

بر اساس گزارش منابع لیبیایی، گروه های تروریستی که موسوم به "شورای مجاهدین درنه " هستند، با سلاح های سنگین و نیمه سنگین خود در مناطق مسکونی این شهر مشغول نبرد با ارتش لیبی هستند.این نبردها ضمن اینکه از دو طرف، ده ها کشته و زخمی بر جا گذاشته و خسارت و تلفات زیادی به مردم وارد کرده است. به گونه ای که برخی مقامات لیبیایی و اتحادیه اروپا درباره بروز فاجعه انسانی در این شهر هشدار داده و خواستار توقف عملیات نظامی در درنه شده اند، اما ارتش لیبی اعلام کرده است که تا پاکسازی این شهر از گروه های تروریستی به عملیات خود همچنان ادامه خواهد داد.

درنه در استان برقه واقع در شرق لیبی است. این شهر در سال 2011 به اشغال گروه های تروریستی وابسته به القاعده در آمد و اکنون به عنوان آخرین پایگاه این گروه‌ها در شرق لیبی محسوب می شود. با آزادسازی درنه مناطق شرق لیبی به طور کامل از اشغال گروه های تروریستی آزاد خواهد شد.

انفجار در بنغازی

در آستانه انتقال رسمی پارلمان لیبی از طبرق به شهر بنغاری انفجار یک خودروی بمب گذاری شده ثبات و امنیت این شهر را برهم زد.

عقیله صالح رئیس پارلمان لیبی گفته بود که برای انتقال پارلمان به بنغازی انجام تدابیر امنیتی ضروری است و مسئولان در حال انجام این کار هستند، اما انفجار صبح جمعه در خیابان جمال عبدالناصر بنغاری موضوع انتقال پارلمان به این شهر را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش هرمزبان به نقل از پایگاه خبری " بوابه افریقیا الاخباریه" این انفجار دست کم 7 کشته و 10 مجروح به جای گذاشت و حالت فوق العاده را  بر شهر حاکم کرد و یک کمیته از سوی وزارت کشور دولت موقت لیبی برای شناسایی عاملان انفجار بنغازی تشکیل شد.

نفت در مقابل اعزام 25 هزار نظامی به جنگ یمن

 

بحران سوخت در سودان و نیاز شدید عربستان به نظامیان سودانی برای شرکت در جنگ یمن سبب شد تا یک نشست محرمانه میان "عمرالبشیر رئیس جمهور سودان و نمایندگان "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان برگزار شود.

روزنامه " مصر العربیه" در این زمینه نوشت: در این نشست قرار شد سودان 25 هزار نظامی خود را به جنگ یمن اعزام کند و در مقابل عربستان هزاران تن نفت، بنزین و گازوئیل در اختیار خارطوم قرار دهد.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه خود افزود:  نشست مزبور در حاشیه امضای قرارداد انتقال جنگنده های سوخوی 35 سودان به عربستان تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

به گفته منابع آگاه ، این توافق با هدف خروج سودان از بحران بزرگ اقتصادیش صورت گرفته است.

مخالفت‌های مردمی و احزاب سیاسی سودان با حضور نظامیان این کشور در جنگ یمن سبب شد تا خارطوم رسما به ریاض اعلام کند که سطح مشارکت نیروهای خود را در این جنگ کاهش می دهد.

به دنبال این اقدام خارطوم، مقامات عربستان وزیر نفت و گاز سودان را به ریاض دعوت و با او توافق کردند که سالانه عربستان سالانه یک میلیون و 800 هزار تن نفت در اختیار خارطوم قرار دهد.

قرار بود این توافقنامه پس از انجام اقدامات مالی به امضاء دو طرف برسد، اما هنوز خبری درباره امضاء این توافقنامه مخابره نشده است حتی برخی منابع خبری سودان از امضاء نشدن این توافقنامه خبردادند.

تکرار ادعاهای موهوم رباط

مغرب برای دومین بار طی یک ماه گذشته  اتهامات واهی  خود را علیه ایران و الجزایر تکرار کرد.

وزیر خارجه مغرب در راستای سیاست های آمریکا، عربستان و امارات با شبکه " فاکس نیوز" به گفت وگو نشست و مدعی شد که ایران درصدد نفوذ به شمال آفریقاست.

" ناصر بوریتا" بدون ارائه هیچ گونه سند و مدرکی بار دیگری ایران و حزب الله لبنان را به حمایت از جبهه پولیساریو متهم کرد و گفت: این جبهه تهدیدی برای امنیت ملی مغرب محسوب می شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران  با رد ادعاهای وزیر خارجه مغرب گفت: اصرار مقامات رباط به تکرار ادعاهای کذب برای خوشایند طرف های ثالث از آنهاست. وزیر خارجه مغرب به خوبی می داند اتهاماتی که روا می دارد تمام نادرست و برپایه موهومات و قصه نویسی دیگران است.

بهرام قاسمی تصریح کرد: تکرار این اتهامات تلاشی بی ثمر و در نهایت به زیان کشورهای اسلامی است.

پیش از این ، وزارت خارجه مغرب با اشاره به برگزاری همایش بزرگ نظامی همراه با رزمایش توسط جبهه پولیساریو در صحرای غربی اعلام کرد: این اقدام با همکاری الجزایر صورت گرفته است.

به نوشته روزنامه "الخبر" الجزایر، رباط برگزاری همایش و رزمایش جبهه پولیساریو را  اقدامی تحریک آمیز خواند و تصریح کرد: این رزمایش ثبات و امنیت منطقه را به آتش می کشد.

چند هفته قبل رباط با طرح چنین ادعاهای واهی روابط دیپلماتیک خود را به تهران قطع کرد و تنش بین مغرب و الجزایر نیز افزایش یافت.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید