خبر فوری

«طرح جدید ترافیک موجود می باشد»

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرنگار اجتماعی فارس، محسن پورسید آقایی؛ معاون فعلی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و بانی اصلی طرح جدید ترافیک در دفاع از این طرح عنوان کرده بود:« مردم مطمئن باشند که ما با تمام قوا از حقوق شهروندان دفاع خواهیم کرد. نه در اجرای موفق طرح ترافیک تعللی صورت خواهد گرفت و نه به کسی اجازه خواهیم داد در امور اجرایی دخالت کند یا بخواهد با توصیه و لابی برای خود تبلیغ و یا رانتی ایجاد کند.»

وی همچنین در چهل و هشتمین جلسه شورای شهر تهران در 6 اسفندماه سال گذشته در واکنش به انتقاداتی که نسبت به عدم تخصیص سهیمه مناسب به اقشار خاص از جمله خبرنگاران، بیماران خاص و معلولان به دفاع از طرح جدید پرداخته و عنوان کرده بود:« در بخش‌های مختلف از جمله طرح ترافیک وانت‌بارها، خبرنگاران و بیماران خاص در صورتی که سهم پرداختی آنها کاهش پیدا کند رانت ارائه این طرح‌ها بیشتر می‌شود چرا که ما نمی‌توانیم به تمامی این موارد خاص طرح بدهیم.»

پیش از این نیز پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران  که این روزها خبر جابجایی وی به گوش می رسد، در بهمن ماه سال 96 یکی از دلایل شهرداری تهران مبنی بر تغییر شیوه ورود به طرح ترافیک را جلوگیری از رانت های ایجاد شده در این حوزه دانست.

ولی این ادعاها با اجرای طرح جدید ترافیک با تاخیر بیش از یک ماهه در 15 اردیبهشت همه ادعاها را نقش برآب کرد. در همان زمان آغاز اجرای طرح ترافیک، درحالیکه ادعا می شود که جلوگیری از رانت و معامله با طرح هدف اصلی بوده، سرپرست شهرداری تهران و یکی از نامزدهای شهرداری اعلام کرد که سهیمه خبرنگاران را افزایش خواهد داد و طرح های جدید با 50 درصد تخفیف به خبرنگارانی که طرح نگرفته اند توزیع خواهد شد. این اقدام در آستانه انتخاب شهردار در شورای شهر با شائبه معامله حسینی مکارم برای جلب نظر حمایتی رسانه ها تفسیر شد.

با این حال با وجود ادعای فراهم شدن زیرساخت های لازم برای اجرای طرح جدید ترافیک در میانه اردیبهشت ماه، محاسبه هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک به دلیل کامل نبودن زیر ساخت های لازم با اما و اگرهای زیادی روبه روست.

براساس این گزارش، اخباری وجود دارد که دوربین های ثبت ورود و خروج نصب شده بر مبادی طرح ترافیک با نرم افزار های محاسبه نرخ ها و تخفیف های هماهنگ نیستند. نرخ محاسبه تخفیف ها با توجه به سهیمه های تعلق گرفته به اقشار مختلف از جمله خبرنگاران و بیماران خاص و همچنین خودروهای با معاینه فنی برتر و معمولی متفاوت است اما به خاطر عدم تکمیل زیرساخت های طرح جدید ترافیک، در روزهای پس از اجرای طرح تمامی محاسبات با یک شیوه انجام می شود. این بدان معناست که تمامی خودروهای ورودی به طرح با یک فرمول محاسباتی هزینه ورود را پرداخت و از حساب شهروندی کاربران کسر می شود.

در کنار این، بازار فروش طرح جدید ترافیک نیز در حال داغ شدن است. شهروندان تهرانی در روزهای اخیر با آگهی های در فضای مجازی روبه رو می شوند که برخی با قیمت های چند ملیونی در حال فروش طرح ترافیک هستند. در یکی از این آگهی فروشنده با قیمت 5و نیم میلیون تومان سهمیه خود را به فروش می رساند و در آگهی فروش آورده:« سهیمه طرح ترافیک سالیانه موجود است و این مبلغ فقط امتیاز است و در روز 50 درصد تخفیف دارد.»

تماس و پیگیری خبرنگار ما با برخی از کسانی که آگهی فروش طرح ترافیک را منتشر کرده اند نشان می دهد که این افراد ادعای قانونی بودن روند فروش طرح ترافیک را دارند. یکی از کسانی که در این تماس طرح جدید ترافیک را به قیمت 8 میلیون تومان واگذار می کرد مدعی است که کارت شناوری که او به فروش می رساند برای سه خودرو می تواند استفاده شود. این فروشنده می گوید که قیمت ها از 8 تا 9 و نیم میلیون تومان در نوسان است و پس از خرید، نام کاربری و کلمه عبور در اختیار مشتری قرار می گیرد. وی قیمت ها پایین تر را تنها برای یک خودرو قابل استفاده می داند.

در همین زمینه یکی از آگهی ها طرح ترافیک را 5 ملیون 800 هزار تومان به فروش می رساند. این قیمت تنها برای یک خودرو است. وی می گوید به عنوان راننده آژانس مشتری در سایت ثبت نام می شود و از تخفیف 50 درصدی برخوردار می شود.

فروش و واگذاری طرح جدید ترافیک به بازار جدید کسب و کار در فضای مجازی تبدیل شده است و این در حالیست که ادعای جلوگیری از رانت و سواستفاده از طرح ترافیک جدید یکی از دلایل عمده تصویب و اجرای آن در شورای شهر و شهرداری تهران بود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید