خبر فوری

ضرورت افزایش مسئولیت اجتماعی در مسیر توانمندسازی نیازمندان

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرگزاری برنا در هرمزگان، علی‌محمد ذوالفقاری، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اشاره به اینکه رویکرد کمیته امداد در حوزه مشارکت‌های مردمی افزایش میزان مشارکت اجتماعی افراد در کمک به فقرا است گفت: کمک‌های جمع‌آوری‌شده سال گذشته 370 میلیارد تومان زکات در سطح کشور که از طریق خیران و کشاورزان پرداخت و برای خدمت‌رسانی به محرومان و نیت مودیان هزینه شده است.

ذوالفقاری موضوع مشارکت‌های مردمی در این نهاد تشریح کرد و گفت: مشارکت مادی مردم فقط در برنامه‌های این نهاد نیست بلکه دخالت دادن مردم در برنامه‌های توانمندسازی نیازمندان به‌عنوان یک وظیفه همگانی در حوزه محرومیت‌زدایی است.

ذوالفقاری تصریح کرد: امروز بر اساس قانون باید سهمی از سازمان مناطق آزاد و تجاری در اختیار کمیته امداد قرار بگیرد که این سهم در مسیر توانمندسازی نیازمندان در همان منطقه‌ها هزینه می‌شود و علاوه بر آن شرکت‌های فعال در مناطق آزاد می‌توانند با اختصاص درصدی از سود شرکت خود به نیازمندان مسئولیت اجتماعی خود را در این حوزه انجام دهند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در خصوص تشکیل شورای زکات روستاها اظهار داشت: سازماندهی جمع‌آوری زکات نیازمند برآورد دقیق سقف زکات در هر منطقه است که برای تحقق این امر شورای زکات روستاها تشکیل می‌شود.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: ضمن برآورد دقیق زکات باید صاحب‌مال و دهنده زکات نیز مشخص، توجیه و از ظرفیت وی استفاده شود که در این جهت مبلغان زکات به فعالیت می‌پردازند.

وی بابیان اینکه کمیته امداد در حوزه فقرزدایی از تجربه ۴۰ ساله برخوردار‌است، ادامه داد: رویکرد امروز کمیته امداد در کنار استفاده مناسب از تجربه در حوزه فقرزدایی توسعه ابعاد علمی در کار برای افزایش اثربخشی در خدمت‌رسانی و تسریع در توانمندسازی خانواده‌ها است.

حجت‌الاسلام رضا جوکار، امام‌جمعه شهرستان قشم نیز در این مراسم، زکات را از مهم‌ترین ابزار هماهنگ‌سازی معیشت و اقتصاد در جامعه دانست و بیان کرد: برای ترویج هرچه بیشتر زکات در جامعه مردم را باید با تبلیغات گسترده از این وظیفه شرعی و نحوه پرداخت زکات و میزان آن بر اساس فتوای مراجع تقلید آگاه کرد.

امام‌جمعه شهرستان قشم تأکید داشت: باید با تبیین اینکه زکات خیران و زکات دهندگان دقیقاً در مسیر مدنظر آنان و حتی افراد مدنظر خودشان هزینه خواهد شد، اعتماد آنان را جلب و اقدامات توزیعی به شکلی منسجم از طریق کمیته امداد انجام شود و در کنار طرح جمع‌آوری زکات می‌بایست ابزارهای تشویقی را تقویت کرد.

شیخ عبدالرحیم خطیبی امام‌جمعه اهل سنت شهرستان قشم نیز در این همایش به اهمیت پرداخت زکات در جامعه گفت: در قرآن کریم خدای متعال یکی از وظایف حاکمان اسلامی را زمینه‌سازی برای پرداخت زکات در کنار برپاداشتن نماز برشمرده است.

امام‌جمعه اهل سنت شهرستان قشم با اشاره به مسئولیت کمیته امداد درزمینهٔ ترویج، جمع‌آوری و مصرف زکات خاطرنشان کرد: شهرستان قشم خوشبختانه در سال‌های اخیر جهش بسیار خوبی نسبت به ترویج و جمع‌آوری زکات توسط این نهاد و سایر اعضاء صورت گرفته و باید بیش‌ازپیش برای رساندن این فریضه زکات به جایگاه واقعی آن همچنان تلاش کرد.

امام‌جمعه اهل سنت شهرستان با تأکید بر اینکه برای توسعه فرهنگ زکات در شهرستان، عزم همگانی لازم است، افزود: ظرفیت‌های بسیار مطلوبی وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها برای پرداخت زکات استفاده شود و مردم برای پرداخت زکات بیشتر ترغیب شوند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید