خبر فوری

فضائلی: فضای اینستاگرام به لحاظ اخلاقی بسیار بدتر از تلگرام است

«مهدی فضائلی» کارشناس ارشد رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، گفت: معتقدم بایستی بحث تلگرام به نتیجه مشخصی برسد و از طرفی پیام رسان‌های داخلی به حدی از پایداری برسند تا درباره این موضوع جدید فکر کرد. ما تا این اتفاق مهم (فیلترینگ تلگرام) را به سرانجام مشخصی نرسانیم فکر می‌کنم فیلتر اینستاگرام تصمیم درستی نیست.

فضائلی همچنین بیان داشت: اگر اینستاگرام هم بخواهد فیلتر شود باید قبل از فیلترینگ جایگزینی برای آن انتخاب شود، لذا برای این کار جایگزین‌های تلگرام که در حال تجربه‌شان هستیم باید به حدی از پایداری برسند تا مردم متوجه شوند ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم و نمی‌خواهیم آنها را از کلیت این سرویس محروم کنیم. 

مدیر عامل سابق خبرگزاری فارس، در ادامه با اشاره به مشکلات اخلاقی در پیام رسان‌ها عنوان داشت: در این پیام رسان‌ها مخاطراتی وجود داشت که باعث شد تا نظام چنین تصمیمی بگیرد. برخی ها تصورشان این است که تلگرام به لحاظ اخلاقی فیلتر شده است این در حالی است که اینستاگرام با تعداد کاربران کمتر از تلگرام، به مراتب از لحاظ اخلاقی بدتر از تلگرام است و هزینه‌های فرهنگی‌اش بسیار بیشتر از تلگرام است.

وی همچنین ادامه داد: این بخش و این تجربه باید به نقظه مشخصی برسد و هم مردم به لحاظ فناوری ببینند که ما توانایی‌اش را داریم و هم اینکه تجربه و اعتماد کنند. بعد از این می‌توان درباره چنین موضوعی فکر کرد و با برنامه‌ریزی، جایگزینی و به کارگیری تجربیاتی که در این پروژه وجود دارد پیش رفت.

این کارشناس ارشد رسانه درباره اینکه آیا بهتر نبود قبل از فیلتر تلگرام مردم را با سایر نرم افزارها آشنا می‌کردند؟ گفت: اگر بخواهیم شرایط مطلوب را  ترسیم کنیم حتما باید در این یکساله و حتی قبلتر پیام رسان‌های داخلی را آماده، سرمایه‌گذاری و حمایت می‌کردیم و امروز که می‌گویند تلگرام فیلتر شود، دو یا سه پیام رسان که اتفاقا با تعددش هم موافق نیستم در دسترس مردم قرار بگیرد تا از وجود آن مطلع شوند. 

وی در پایان نیز گفت: اینکه ما شب امتحانی عمل می‌کنیم کار درستی نیست، اما به دلیل مخاطراتی که وجود داشته به خصوص در بحث‌های اقتصادی این نگرانی به صورت جدی وجود داشته که اگر دیر اقدام کنیم، تلگرام شرایطی را بوجود آورد که ما اصلا نتوانیم جلوی این مخاطره را بگیریم و یا خیلی سخت و پر هزینه‌تر شود. بر همین اساس جمع بندی‌هایی شد که تصمیم گرفتند تلگرام فیلتر شود. 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید