خبر فوری

فستیوال پاراگلایدر در راه هرمزگان /غرب استان در صف پاراگلایدر

مصطفی رنجبر زاده جوان، خوش خُلق و مستعد ، متولد 1358 است . با لبخندی که همیشه بر روی لبانش دارد می گوید :  آرزوی پرواز را از انشاء دوران ابتدایی در دل پرورانده  که خوشبختانه  20 سالیست در سیستم هوانوردی فعالیت دارد .وی که مدیر موسسه فرهنگی ورزشی «نوبند سبز خلیج فارس» است نام موسسه را چنین تشبیه می کند که نوبند نام زادگاهم در میناب است که بواسطه باغات و کشاورزی سرسبز و برای من به پهنای خلیج فارس است و شعار موسسه را « آسمان را تجربه کن» بیان می کند .

این جوان خوش آتیه می گوید : از سال 82 پرواز با پاراگلایدر را شروع کرده و سال 90 بعنوان مسئول ورزش های هوایی استان فعالیت داشته است  .پرواز را از ورزش ها ی فوق سبک شروع کرده است ؛ حدود  2700 بار پریده و بالاترین ارتفاع پروازش 800 متر بوده است ، در حال با تراک پرواز می کند .

 

*در هرمزگان چند شهرستان را آشنا به پرواز کرده اید و آیا در این زمینه مطالعات کارشناسی انجام شده است ؟

– شناسایی سواحل و ارتفاعات استان برای راه اندازی سایت مورد مطالعه قرار گرفت ؛سواحل استان ظرفیت های خاصی دارد که از جمله آنها ساحل گهردو شهرستان سیریک بود . با راه اندازی سایت گهردو برای آموزش پرواز روی آب دیگر نیاز سفر به ترکیه نیست و در خصوص سایت مرکزی تصمیم بر اینست که ایستگاه دائم پروازی در گهردو با نام « آشیانه پرنده »افتتاح و پس از تست یکساله که توسط استاد محمدرضا آقاجانی و مطالعه ای که توسط تیم کارشناسی انجام شده است در سواحل سیریک یک کلوپ و ایستگاه هوایی تاسیس شود و تمام تجهیزات پروازی را در آنجا مستقر کنیم ؛ شعبه های که در شهرهای ساحلی احداث می شود بنا به ظرفیت هر شهر از ایستگاه پروازی پشتیبانی می شود . در خصوص راه اندازی سایت پرواز مطالعه و کارشناسی تیاب و جاسک شروع شده است و بندرعباس و سیریک شروع بکار کرده اند.

 

*برنامه و چشم انداز مؤسسه برای استان هرمزگان چیست ؟

از جمله برنامه های مؤسسه شناسایی مناطق مختلف در خلیج فارس به توریسم های ورزشی و گردشگران می باشد و پس از شناساندن مناطق زیبای شرق نوبت به غرب استان می رسد .اگر ظرفیت بندرسیریک خوب باشدسپس به غرب می رویم . راستش برنامه من این است که طوری برنامه ریزی کنیم و امکانات داشته باشیم که بتوانیم پرواز تفریحی رایگان به افرادی که آرزوی پرواز دارند و بودجه آنرا ندارند هدیه دهیم .درست است ورزش لوکسی است و برای سرمایه دارن تعریف شده است اما دیدگاه من برای افرادی که بودجه پرداخت هزینه پرواز را ندارند نیز تعریف شده است .

 

*راه اندازی سایت در شهرستان سیریک چه تاثیری بر اشتغال مردم منطقه دارد؟

با راه اندازی سایت ؛ گردشگران بین المللی به سیریک سفر می کنند مردم منطقه ذی نفع هستند در این مورد به سمتی پیش می رویم که توریسم ورزشی راه اندازی کنیم ؛ وقتی گردشگر وارد شود ابتدا اسکان می خواهد و اصناف کوچک و بزرگ را درگیر می کند از شهریور ماه با مسئله کمبود مکان برای اسکان توریسم مواجه می شویم. در هر نقطه ای که کار انجام می شود نیت ما مشارکت مردم است .در سطح دنیا مردم شراکت دارند درست است که مسئولین دولتی حضو دارند  اما مردم ذی نفع هستند اگر ارتزاق مردم تأمین نشود ، گردشگری صورت نگرفته است . در چشم انداز اولویت ما شراکت مردم است و دیگر شناساندن منطقه مورد نظر به سطح کشور و دنیاست برخی از مناطق خلیج فارس واقعا ناشناخته است در مسافرت هایی که مردم می روند سواحل خلیج فارس گمنام است . بطور کلی ورزش های هوایی در استان به جذب توریسم ورزشی کمک شایانی می کند  و از طرفی باعث اشتغالزایی مردم این استان می شود .

 

*در خصوص تعداد مدرسان ، کارکنان و اینکه آیا کمک دولتی شامل مؤسسه شده است؟

چهار استاد و بیش از 20 خلبان در موسسه فعالیت می کنند از جمله استاد محمدرضا آقاجانی از اساتید خبره و بنیانگذارورزش های هوایی در استان این مؤسسه اشتغال 25 نفر را عهده دار شده است ؛ راستش پشتوانه ما تیم قوی و حرفه ایمان است و تمام هزینه های تاسیس و راه اندازی مؤسسه فرهنگی ورزشینوبند سبز خلیج فارس بر عهده بخش خصوصی است .

*این ورزش برای چه قشری توصیه می شود ؟

بدلیل گران بودن تجهیزات در بخش آموزش پرهزینه است بطور مثال خریداری و تهیه  یک بال پاراگلایدر از 7 تا 12 میلیون تومان هزینه بَر است  و از طرفی ارزان ترین ابزار کار ما همین بال پاراگلایدر است یا وینچ (وینچ به دستگاهی اطلاق می‌شود که جهت کشیدن یا بلند کردن اجسام بکار می رود ) ؛ تولید داخل است و 35 میلیون تومان هزینه داشته است . هزینه دوره مقدماتی که نهایتا 28 جلسه، یک میلیون و 500 هزار تومان است.هزینه 7 الی 10 دقیقه پرواز تفریحی بین یکصد هزار تومان  تا 120000 تومان  است .

 

*آیا گواهینامه ای برای کارآموزان و پرنده های مؤسسه صادر شده است ؟

 در دوره مقدماتی پاراگلایدر ، دوره مستقل پاراگلایدر ، دوره متوسطه پاراگلایدر و دوره اس ای وی پاراگلایدر تاکنون چندین گواهینامه از سازمان هواپیمایی کشوری برای پرنده های هرمزگان صادر شده است .

*آیا انجمن ورزش های هوایی استان فعالیت دارد ؟

سه سال و نیم مدیریت انجمن ورزش های هوایی استان را به عهده داشتم و سال 93 استعفا دادم .اگر فعالیت داشت من بعنوان سرمایه گذار در این بخش ورود نمی کردم قطعا خلا هایی در این بخش دیده ام که بعنوان بخش خصوصی ورود کرده ام .

*از حمایت ها و چالش ها بگویید / در این راه حمایت شده اید ؟

دست تمامی دوستان از جمله مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان ، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ، محمد آشوری ، حسین هاشمی تختیکه در این راه ما را پشتیبانی و حمایت کردند به نشانه احترام می فشاریم . همکاری اداری را بیشتر کنند بروکراسی (کاغذبازی ) کم شود . به کمک بخش خصوصی بیایند تا با انرژی بیشتری به کارهایمان بپردازیم . این ورزش عملیاتی است و کاغذ بازی نیست اگر بعنوان مدیر انرژیم را در مجموعه و اجرای کار صرف نکنم خلبان من نیز فکرش درگیر است ؛ او باید با فکر آزاد و آرامش پرواز کند زیرا یک انسان را با خود به اوج می برد.

*فکر نمی کنید با شناساندن سواحل بکر باعث تخریب محیط زیست شوید؟

ما در مراقبت از محیط زیست شراکت داریم ساحل بکر را با ساماندهی گردشگران باید بکر نگهداشت.

 

*برای همایش روز ملی خلیج فارس برنامه ای دارید ؟

در همایش روز ملی خلیج فارس در گهردو از شهرستان سیریک از استان های تهران ، اصفهان ، کرمان ، خراسان و … بهترین خلبان ها و اساتید کشور برای پرواز روی آب و انجام حرکات نمایشی می آیند و پس از آن در پایان به بهترین ها تقدیر نامه اهدا می شود در روز خلیج فارس ظرفیت های سایت گهردو را به نمایش می گذاریم .

 

*یک خبر خوب بدهید

در بهمن ماه سالجاری شاهد فستیوال های پاراگلایدر در استان هستیم و همچنین طرح بانجی جامپینگ نوشته شده است و به زودی اجرایی می شود.

آمده تبرا

گفتنی است علاقه مندان برای ثبت نام در این ورزش مهیج به آدرس بوستان ولایت مؤسسه فرهنگی ورزشی  نوبند سبز خلیج فارس  مراجعه یا با شماره همراه  09031891444 تماس بگیرند.

 

 

جمیله دبیری نیا

 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید