اجماع تحسین‌برانگیز – پایگاه بصیرت

در شرایطی که بحث رفع انحصار پیام رسان های خارجی، بنا به دلایل مختلف، مدتی است که در کشور بالا گرفته است، اقدام هماهنگ و منسجم مسئولان مختلف در خروج از شبکه‌ اجتماعی تلگرام و همزمان با آن، بخشنامه‌ ریاست جمهوری به کلیه دستگاه‌های اجرایی، درباره‌ ممنوعیت استفاده از پیام‌ رسان‌های خارجی در تمامی نهادها و مؤسسات دولتی و عمومی غیردولتی، موجی از ترک تلگرام و مهاجرت به پیام‌رسان‌های داخلی، بویژه در میان دستگاه‌های مختلف ایجاد کرد.

درواقع، آنچه این رویداد را جالب‌توجه کرده، اجماع، هم‌صدایی و انسجام دستگاه‌ها و مسئولان مختلف در مواجهه با آن، به عنوان پدیده‌ای آسیب‌زا است. به عبارت دیگر، این موضوع که به نوعی حمایت از کالای ایرانی و اعتماد به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های درون‌زای جوانان و متخصصان این مرز و بوم است، در جای خود تحسین‌برانگیز بوده و می‌تواند در حوزه‌های دیگر نیز مدنظر قرار گرفته و تکرار شود. 

بنابراین، انتظار آن است که اینگونه اجماع و انسجامی در میان مسئولان مختلف در حوزه‌های مهم دیگری که عدم‌اجماع و انعکاس صداهای متعدد در آنها آسیب‌زا است نیز مدنظر قرار گیرد. علاوه بر این، بویژه باید این اجماع و هماهنگی در تلاش برای رسیدگی به مسائل و چالش‌های روزمره زندگی مردم از قبیل مسائل معیشتی و آسیب‌های اجتماعی، برخورد با مفسدان، جاسوسان و شبکه‌های مافیایی و… به منظور حل مشکلات، امید و اعتمادآفرینی در فضای اجتماعی نیز ایجاد شود. به طور مشخص باید گفت که در حوزه‌ اقتصادی انتظار از مسئولان آن است که در اتخاذ راهبردها و برنامه‌های اقتصادی براساس اسناد بالادستی و ملاحظه‌ شرایط موجود کشور و تجربیات گذشته، اجماع‌نظر جدی و اساسی بر سر بکارگیری ظرفیت‌های درونی کشور و اعتماد به آنها در حوزه‌های مختلف شکل بگیرد. 

در هر صورت، به نظر می‌رسد که ضرورت اجماع، انسجام و هماهنگی در میان دستگاه‌ها و قوای مختلف کشور در شرایط کنونی، انکارناپذیر بوده و گریزی از آن نیست؛ زیرا اجماع و انسجام نخبگانی در کشور و در میان مسئولان، انسجام اجتماعی را به دنبال می‌آورد که خود گام مهمی برای حل مسائل مختلف است. به بیان دیگر، حجم انبوه و متنوع مشکلات کشور و ضرورت تمرکز انرژی و ظرفیت‌های کشور برای حل و رفع این مسائل و مشکلات، ایجاب می‌کند که اجماع‌نظر جدی و عملی در میان مسئولان برای مواجهه و حل این مسائل ایجاد شود. درواقع، وضع موجود به گونه‌ای است که باید از نگاه‌ها و شیوه‌های سیاسی فاصله گرفته و بر کارآمدی، خدمت‌رسانی، معضل‌گشایی، بن‌بست‌شکنی و افق‌آفرینی تمرکز شود. در این میان، مشخص است که قدم اول و مقدمه‌ اساسی برای تحقق این مطلوب، وجود اجماع‌نظر، انسجام و هماهنگی در میان مسئولان مختلف است.

علاوه بر این، حال که با گذر چهار دهه از حیات جمهوری اسلامی که ناکارآمدی سیاست حزبی و آفت‌ها و آسیب‌های ویران‌گر قبیله‌گرایی سیاسی و جناحی بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند، مسئولان باید از این فضا فاصله گرفته و وجهه‌ی اصلی همت خود را معطوف به خدمت‌رسانی و رسیدگی به مسائل مختلف جامعه کنند و بدانند که هرگونه نگاه سیاسی و معیار قرار دادن جناح و حزب متبوع خود، آفت بسیار بزرگی در این مسیر است. 

به عنوان نکته‌ آخر می‌توان گفت که هرچند ممکن است پیام‌رسان‌های داخلی در ابتدای امر با نمونه‌های خارجی قابل رقابت نباشند، اما خروش اجماعی و تحسین‌برانگیز مسئولان و دستگاه‌های مختلف در حمایت از این پیام‌رسان‌ها، می‌تواند ضمانتی برای تقویت این پیام‌رسان‌ها باشد و چنانچه ان شاءالله استفاده از این پیام‌رسان‌ها با موفقیت همراه شود، حاوی این پیام بسیار مهم است که انسجام و اجماع درونی در کشور راه‌کاری بسیار موثر در حل مشکلات بوده و این راه‌کار باید به سایر حوزه‌ها نیز تعمیم و تسری یابد.

پایگاه بصیرت

انتهای متن/

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید