استقبال از ورود کشتی‌های بین‌المللی ‌گردشگری‌ به بنادر کشور/‌ فراهم‌سازی زیرساخت‌ها در کیش و قشم

‌نادر پسنده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ‌به‌ ارتقاء ناوگان مسافری و رشد ایمنی آنها اشاره کرد و افزود: این مورد در چند سال اخیر در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: یکی از سیاست‌های کشور جمهوری اسلامی ایران، توسعه دریامحور است که باید از چند وجه مورد توجه قرار گیرد؛ در توسعه دریا محور، یکی از جوانب، حمل ایمن و سریع و راحت مسافر از طریق دریا است که ‌سازمان بنادر و دریانوردی توجه به سزایی به آن دارد که البته نیازمند زیرساخت‌های کافی از نظر ناوگان و شناورها، ایمنی و راحتی است.

پسنده گفت: سازمان بنادر و دریانوردی قبلاً با کمبود شناورهای مسافری استاندارد مواجه بود، اما ‌از طریق پرداخت تسهیلات کم‌بهره از محل وجوه اداره‌ شده، شرکت‌های تعاونی مسافری دریایی به سمت تأمین شناورهای استاندارد هدایت شد‌ند و بدین ترتیب بود که ساخت ترمینال‌های مسافری دریایی نظیر پایانه بندر شهید حقانی و اسکله‌ها در دستورکار سازمان قرار گرفت‌.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ارتقاء ناوگان مسافری و رشد ایمنی آنها در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی است، افزود: ‌ همین چند سال پیش مردم‌ برای سفر از بندر‌عباس به جزایری نظیر قشم، کیش و جزیره هرمز از قایق‌های تشتی یا اتوبوس دریایی استفاده می‌کردند، اما امروز استاندارد‌سازی و ایمن‌سازی شناورها در دستورکار قرار گرفته است و شناورهای با ظرفیت بالا و استاندارد کافی در حال خدمت‌رسانی به مسافران دریایی هستند‌. 

* ورود کشتی‌‌های کروز‌ به جزایر جنوبی ایران

پسنده به لزوم توسعه گردشگری دریایی و مزایای اقتصادی و فرهنگی آن اشاره کرد و گفت: در این راستا، جذب شناورهای کروز با ظرفیت بالای 1000 نفر در دستور کار قرار گرفت و در کنار آن به دنبال جذب مسافر به منظور توسعه گردشگری هستیم، یعنی در قالب کشتی کروز به عنوان وسیله تفریح و گردشگری، گردشگر از مبدأ مشخص حرکت کرده و پس از سیر در دریا، مجدداً به همان مبدأ بر‌می‌گردد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه برای توسعه گردشگری دریایی باید شناورهای کروز را به بنادر ایران بیاوریم، اضافه کرد: اولین اقدام، آوردن این کشتی‌ها به جزایر کیش و قشم و راه‌اندازی سفر بین کیش و قشم به صورت آزمایشی بود که این کار را کشتی «سانی» انجام داد و آثار مثبتی داشت‌.

وی با تأکید بر اینکه اکنون وقت آن است که‌ در بحث فرهنگ‌سازی گردشگری دریایی کار کنیم، گفت: ‌شرکت‌های خارجی برای آوردن کشتی‌های کروز به بنادر ایران استقبال کرده‌اند، ما هم به عنوان حاکمیت حمل و نقل دریایی کشور تلاش می‌کنیم که این امر در بسته‌های گردشگری این شرکت‌ها گنجانده شود که البته این کار انجام شده است، به هر حال این شرکت‌های خارجی باید بازاریابی کرده‌ و از قبل پکیج ارائه داده و بلیت بفروشند. 

پسنده تأکید کرد: البته اصل توسعه گردشگری برعهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است و سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان کمک‌کننده و یار این سیستم، همکاری می‌کنیم.

‌مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: توسعه گردشگری دریایی بیشتر در آبهای جنوب خواهد بود، بدان دلیل که به آبهای آزاد متصل است و از همه جای دنیا دسترسی دارد، ضمن آنکه در جزایر کیش و قشم زیرساخت گردشگری دریایی فراهم است و به تدریج به دیگر بنادر انتقال می‌یابد. 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید