خبر فوری

جنگنده‌های رژیم سعودی از کدام پایگاه‌ها تیک آف می‌کنند؟ + نقشه و مختصات

هرمزبان:سعودی‌ها با وجود داشتن پایگاه‌های هوایی انبوه در مقابل ایران قدرتی به حساب نمی‌آیند.به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،عربستان سعودی یکی از قویترین نیروهای هوایی منطقه غرب آسیا را در اختیار دارد که علت این قدرت تنها وجود تجهیزات نظامی انبوه آمریکایی و غربی  است.

براساس آمار گلوبال نیروی هوایی ارتش رژیم سعودی با داشتن صدها فروند جنگنده یک قدرت بزرگ در منطقه بوده و جنگنده‌های پادشاهی عربستان از پایگاه‌های نظامی مختلف در عربستان “تیک آف” می‌کنند.

ارتش عربستان سعودی در جغرافیای بیش از 2 میلیون کیلومتر مربعی خود دارای چند پایگاه هوایی است که از جمله مهمترین آن‌ها،  پایگاه  “ریاض”، “شاهزاده سلطان”، “الخرج ناحیه شرقیه”، “ملک عبدالعزیز”، “ملک خالد”، “حائل”، “الجوف”، “ملک فیصل”، “طائف”، “صلایل”،  “نجران” و… است و در ذیل به بیان مختصات و توپولوژی کلی از پایگاه های هوایی مهم پادشاهی عربستان می‌پردازیم.

جنگنده‌های رژیم سعودی از کدام پایگاه‌ها

**پایگاه هوایی  “ملک خالد”

“ملک خالد ( King Khalid Air Base) ” یکی از پایگاه‌های نظامی ارتش عربستان سعودی است که در جنوب این کشور واقع شده و این پایگاه بیش از 3700 متر از سطح دریا فاصله دارد و نزدیک منطقه “خمیس مشیط”  واقع شده است.

جنگنده‌های رژیم سعودی از کدام پایگاه‌ها

جنگنده‌های رژیم سعودی از کدام پایگاه‌ها

این پایگاه نظامی توسط نیروی هوایی ارتش آمریکا ساخته شده و انبوهی از جنگنده‌های  “اف -15”  در آن قرار دارد. این پایگاه نظامی در جنگ خلیج فارس سال 1991  در بمباران پایتخت عراق نقش مهمی داشت.  در پایگاه نظامی ملک خالد اسکاد ران‌هایی از انواع جنگنده‌های  “اف -15” ، “نورتروپ” و انواع هلیکوپترهای ” بل”  وجود دارد.

**پایگاه هوایی  “ریاض”

این پایگاه  هوایی در نزدیکی فرودگاه  “ریاض”  قرار دارد که کاربری اصلی آن نظامی است.  پایگاه هوایی  “ریاض  (Riyadh Air Base ) ” دارای  آکادمی  ” ملک فیصل”  بوده  که  برای  آموزش  خلبانان  به کار می‌رود.

جنگنده‌های رژیم سعودی از کدام پایگاه‌ها

**پایگاه هوایی  “شاهزاده سلطان”

پایگاه هوایی “شاهزاده سلطان (Prince Sultan Air Base) ” در مرکز عربستان و در منطقه  “الخرج”  واقع شده و 503 متر از سطح دریا فاصله دارد. این پایگاه نظامی توسط ایالات متحده امریکا ساخته شده و در جریان عملیات علیه عراق مورد استفاده قرار گرفته است.

جنگنده‌های رژیم سعودی از کدام پایگاه‌ها

جنگنده‌های رژیم سعودی از کدام پایگاه‌ها

پایگاه هوایی   “شاهزاده سلطان (Prince Sultan Air Base) ”  دارای انواع هواپیماهای ” بوئینگ”،  “سوپر کینگ کاایی”،  “ایرباس”، “لاکسیدرهرکولس”    است. این پایگاه یک ژئوپلتیک راهبردی برای عملیات نظامی عربستان و همپیمانانش (ایالات متحده آمریکا و غرب) در اختیار دارد.

**پایگاه هوایی  “ملک فیصل”

پایگاه هوایی “ملک فیصل (King Faisal Air Base) ” در منطقه  “تبوک”  شمال غرب عربستان واقع شده است. این پایگاه هوایی به عنوان اسکادران تمرینی نیروی هوایی رژیم سعودی  به حساب می‌آید و دارای انواع هواپیماهای تمرینی و جنگنده‌های  “اف- 15”  است.

جنگنده‌های رژیم سعودی از کدام پایگاه‌ها

 

جنگنده‌های رژیم سعودی از کدام پایگاه‌ها

**پایگاه هوایی  “الجوف”

فرودگاه چند منظوره  “الجوف”  (Al-Jawf Multipurpose Airport) در شمال عربستان سعودی  واقع شده و 689 متر از سطح دریا فاصله دارد.  این پایگاه نظامی یک نقطه بکر برای رصد همسایگان شمالی همچون عراق به حساب می‌آید.

**پایگاه هوایی  “ملک عبدالعزیز”

این پایگاه هوایی یکی از بزرگترین پایگاه‌های هوایی رژیم سعودی بوده که حمایت تاکتیکی و لجستیکی را در  “ناحیه شرقیه”  بر عهده دارد.  پایگاه هوایی ملک عبدالعزیز (King Abdul-Aziz  Air Base ) دارای انواع جنگنده‌های  “اف 15″،‌ “جت استریم”  و ” تورنادو”  است.

**پایگاه هوایی  “حائل”

پایگاه هوایی “حائل  (Hail Air Base) در منطقه  ” حائل”  در مرکز عربستان  سعودی واقع شده و 1015 متر از سطح دریا فاصله دارد.  این پایگاه هوایی یکی از مهمترین پایگاه‌های مرکز عربستان به حساب می‌آید.

با توجه به اینکه تمام قدرت ارتش عربستان سعودی به نیروی هوایی‌اش وابسته بوده، لذا سرمایه‌گذاری‌های انبوهی بر روی قدرت جنگنده‌هایش کرده و خرید ده‌ها میلیارد دلاری در سالیان اخیر از ایالت متحده آمریکا و انگلیس نمونه آن است.

جنگنده‌های رژیم سعودی از کدام پایگاه‌ها

 

جنگنده‌های رژیم سعودی از کدام پایگاه‌ها

 

جنگنده‌های رژیم سعودی از کدام پایگاه‌ها

از تاریخ 6 فروردین 94رژیم سعودی که جنگ همه جانبه‌ای را علیه ملت یمن آغاز کرده بود و نام آن را مقابله با شورشیان قرار داده؛  تاکنون ضربات سنگینی را با پاسخ متقابل نیروهای مردمی یمن دریافت کرده است.

**حمله به پایگاه های سعودی با موشک “قاهر 1”

اکثر تمرکز جنگنده‌های نیروی هوایی رژیم سعودی بر روی استفاده از پایگاه‌های جنوب عربستان در حمله به یمن از جمله پایگاه هوایی  “ملک خالد”  و “نجران” بوده که البته حملات هوایی پادشاهی عربستان بی‌پاسخ نمانده و رژیم سعودی توسط انصارالله یمن با موشکهای “قاهر 1 ” هدف قرار گرفته و تلفاتی را متحمل شده است.

توپولوژی پایگاه‌های نظامی هوایی نشان می‌دهد که احداث هر کدام از این پایگاه‌ها، با هدف خاص و مشخصی (البته با کمک مستشاری نظامی  ایالات متحده آمریکا و فرانسه) صورت گرفته است.

**احداث پایگاه  “ملک خالد 2 ”  برای مقابله با ایران

برای مثال پایگاه نظامی  “ملک خالد 2” در شمال شرق عربستان به منظور پشتیبانی هوایی از کویت و احیانا مقابله با ایران احداث شده و پایگاه‌های نظامی  “طائف”، “نجران” و “صلایل”  برای مقابله با یمن تدارک دیده شده‌اند؛ کما اینکه امروز می‌بینیم رژیم سعودی از پایگاه‌های سرزمینی جنوبی خود برای نبرد با جنبش انصارالله استفاده می‌کند.

پادشاهی عربستان با وجود داشتن نیروی هوایی قدرتمند در مقابل جمهوری اسلامی ایران قدرتی به حساب نمی‌آید و امروز می‌بینیم که انصارالله با وجود داشتن امکانات بسیار کم توانسته به خوبی به مدت ده ماه در برابر ائتلاف پادشاهی سعودی  (با وجود تجهیزات انبوه) مقاومت کند و این نشان‌دهنده قدرت جبهه مقاومت در مقابل رژیم سعودی است.

نیروی هوایی ارتش رژیم سعودی  با پیش فرض فتح زودهنگام  “صنعا” با استفاده از  “دکترین تحمیل خواسته”  حملات هوایی گسترده‌ای را از پایگاه‌های هوایی خود در جنوب و مرکز عربستان انجام داد ولی تا کنون آورده‌ای جز  شکست در کارنامه‌اش نداشته است.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

کد خبر: 3332

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید