خبر فوری

فهم عمیق در دین، توصیه امام موسی کاظم(ع) به شیعیان

یادداشت – هرمزبان – حجت الاسلام غلامرضا محب زاده: در روایات مشهور است امام موسی کاظم در روز شنبه هفتم ماه صفر سال صد و بیست و هشتم هجرت به دنیا آمدند و بعضی روایات سال صد و بیست و نهم هجرت را ذکر می کنند.

همچنین مشهور است آن حضرت در سال صد و هشتاد و سوم هجرت، روز جمعه بیست و پنجم ماه رجب به شهادت رسیده اند و بعضی پنجم ماه رجب ذکر نموده اند.

در ابتدای امامت سی و پنج ساله، عمر شریفشان بیست سال بود و کمتر نیز گفته اند؛ آغاز امامت آن حضرت همزمان با ده سال آخر خلافت منصوربود و او به ظاهر متعرض آن حضرت نشد، پس از آن حدود ده سال ایام خلافت مهدی بود که آن ملعون حضرت را به عراق فراخواند و زندانی کرد اما به سبب مشاهده معجزات بسیار، جرئت شکنجه و آزار و اذیت آن حضرت ننمود و آن جناب را به مدینه برگردانید؛ و بعد از آن یک سال و کسری مدت خلافت هادی بود و او نیز نتوانست به حضرت آسیبی برساند؛ هنگامی که خلافت به هارون الرشید ملعون رسید آن حضرت را به بغداد آورد، مدّتی زندانی نمود و در سال پانزدهم خلافت خود آن حضرت را به وسیله زهر شهید کرد.

آن حضرت توصیه به فهم عمیق در دین نموده اند و در حدیثی از ایشان آمده است:« در دین خدا، دنبال فهم عمیق باشید؛ زیرا فهم عمیق در دین، كلید بصیرت و كمال عبادت و سبب تحصیل مقام های والا و مراتب شكوهمند در امور دین ودنیاست. و برتری فقیه بر عابد، مانند آفتاب است بر كواكب، و كسی كه در دینش فهم ِعمیق نجوید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد.» (تحف العقول ص۴۱۰)

احادیثی از امام موسی کاظم علیه السلام:

هر کسى که دو روزش مساوى باشد (و روز بعد بهتر از روز قبل نباشد) مغبون است.
بحار الأنوار،ج ۷۸،ص۳۲۶،ح۵

برای هر چیزی دلیلی باید، و دلیل خردمند تفكر است، و دلیل تفكر خاموشی.
تحف العقول ، ص ۴۰۶

خوشا به حال اصلاح‏ کنندگان بین مردم، که آنان همان مقرّبان روز قیامت‏اند.
تحف العقول، ص ۳۹۳

مشورت با عاقلِ خیرخواه، خجستگى، برکت، رشد و توفیقى از سوى خداست.
تحف العقول، ص ۳۹۸

خشم كلید هر بدی است.
تحف العقول، ص ۴۱۶

تدبیر نیمی از زندگی است.
تحف العقول، ص ۴۲۵

به راستی كه با ارزش ترین مردم كسی است كه دنیا را برای خود مقامی نداند، بدانید بهای تن شما مردم، جز بهشت نیست، آن را جز بدان مفروشید.
تحف العقول ، ص ۴۱۰

بهترین چیزی كه به وسیله آن بنده به خداوند تقرب می جوید، بعد از شناختن او، نماز و نیكی به پدر و مادر و ترك حسد و خودبینی و به خود بالیدن است.
تحف العقول ، ص ۴۱۲

خداوند بهشت را بر هر هرزه گوی كم حیا كه باكی ندارد چه می گوید و یا به او چه گویند حرام گردانیده است.
تحف العقول ، ص ۴۱۶

علومی را که مردم به آن نیاز دارند در چهار چیز یافتم :
اول اینکه خدای خودت را بشناسی .
بشناسی که خداوند با تو چه کار کرده است .
بشناسی که خداوند چه چیزی از تو می خواهد .
و بشناسی که چه چیزی تو را از دینت خارج می کند.
بحارالانوار، ج ۷۸ ، ص ۳۲۸

در پایان فرا رسیدن ایام شهادت هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت امام موسی کاظم علیه السلام را به امام زمان (عج) و همه ی شیعیان و پیروان آن حضرت تسلیت عرض می نماییم.
غلامرضا محب زاده
97/01/22

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید