چکیده
هدف تحقیق حاضر مدلیابی ساختاری تاثیر عوامل سازمانی برتوسعه منابع انسانی با نقش میانجی فرآیند مدیریت دانش و الگوی انتقال آموزش در دانشگاه های آزاد اسلامی هرمزگان بوده است . پژوهش حاضر از نوع تحقیقات همبستگی با استفاده از روشهای مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی استان هرمزگان که شامل 560 نفر کارمند بودند که 228 با استفاده از فرمول کوکران نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای فرآیند مدیریت دانش شکرزاده (1391)، الگوی انتقال آموزش هالتون و بیتس ورونا(2000)، عوامل سازمانی منوس (2004)، توسعه منابع انسانی نجفی و همکاران (1391)استفاده شد، روایی سازه پرسشنامهها از طریق تحلیل عاملی تاییدی تایید شد، پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 0/93؛ 0/89؛ 0/89و 0/91 گزارش شده است. نتایج نشان داد که عوامل سازمانی بر فرآیند مدیریت دانش تاثیر مستقیم ومعنادار دارد، الگوی انتقال دانش بر توسعه منابع انسانی تاثیر مستقیم و معنادار دارد، فرآیند مدیریت دانش بر توسعه منابع انسانی تاثیر مستقیم دارد، فرآیند مدیریت دانش از طریق سیستم انتقال آموزش برتوسعه منابع انسانی کارکنان تاثیر غیر مستقیم دارد، عوامل سازمانی از طریق فرآیند مدیریت دانش و الگوی انتقال آموزش بر توسعه منابع انسانی تاثیر غیر مستقیم دارد.
کلیدواژگان: فرآیند مدیریت دانش، الگوی انتقال آموزش، عوامل سازمانی، توسعه منابع انسانی، دانشگاههای آزاد اسلامی هرمزگان
نویسندگان:
کلثوم نامی، میرمحمد سید عباس زاده، محمد حسنی، عباس بازرگان
فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی – سال چهارم، شماره 14، پاییز 1396.