خبر فوری

از جشنواره پرحاشیه فجر تا انتخاب مدیر جدید دفتر موسیقی ارشاد

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرنگار مهر، برگزاری نخستین جشن ویولن ایران در برج آزادی، نامه تعدادی از منتقدان و اهالی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتقاد به عملی نشدن وعده مسئولان جشنواره موسیقی فجر، امضای تفاهمنامه ای مشترک بنیاد فرهنگی هنری رودکی با فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران برای اجرای چند برنامه موسیقایی در جام جهانی فوتبال روسیه، برگزاری اولین برنامه از پروژه «چند شب دو نوازی همساز»، انتخاب فرهاد فخرالدینی به عنوان رئیس شورای عالی خانه موسیقی، برگزاری دومین ویژه برنامه «شب های جنوب»، برگزاری هفتمین «فستیوال موسیقیِ کلاسیک تا معاصر»، برگزاری نخستین دوره فستیوال موسیقی الکترونیک تهران، آغاز پروژه  «موسیقی تجربه»، عدم استقبال مخاطبان از برگزاری هفته موسیقی نواحی خراسان، انتشار چند متن مختلف با امضای تعدادی از هنرمندان و ناشران حوزه موسیقی در حمایت از عملکرد فرزاد طالبی در دفتر موسیقی وزارت ارشاد و همچنین تاکید بر حضور علی ترابی به عنوان مدیر بعدی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله رویدادهای مهم موسیقی در زمستان سال ۹۶ بودند.

*دی

۱ دی : «نخستین جشن ویولن ایران» به سرپرستی میثم مروستی همراه با بزرگداشت یادواره استاد ابوالحسن صبا شامگاه جمعه یکم دی در مجموع برج آزادی تهران برگزار شد. این برنامه با همکاری آکادمی موسیقی «نَم» و شرکت «آهنگ پارسیان» میزبان علاقه مندان موسیقی بود.

حضور فرهاد فخرالدینی به عنوان رهبر مهمان ارکستر فیلارمونیک کردستان با همکاری نوازندگان این مجموعه و هنرمندانی چون ارسلان کامکار، میثم مروستی، پدرام فریوسفی، روزبه کلانتر، نیلوفر محبی، امین غفاری، آتنا اشتیاقی، علی صالحی بخش دیگری از نخستین جشن ویولن  بود.

۲ دی: پروژه های «تکرار نامنظم بی تو» با هنرمندی مهیار علیزاده و «سامورایی ها»  با هنرمندی سیاوش امامی، ماکان اشگواری و محمدرضا اصغری روز شنبه دوم دی ماه در دور تازه مجموعه رویدادهای چند رسانه ای «کجشنبه ها/ تهران» میزبان علاقه مندان موسیقی بود.

در پنجمین تجربه از مجموعه‌ رویدادهای چند رسانه‌ای «کجشنبه‌ها/ تهران» مهیار علیزاده همراه با گروهش روی صحنه رفتند. این تجربه که «تکرار نامنظمِ بی‌تو» نام دارد برای اولین بار پیش روی مخاطب قرار گرفت.

۲ دی: عده‌ای از اهالی موسیقی با ارسال نامه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به عملی نشدن وعده های مسئولان در زمینه جشنواره موسیقی فجر انتقادات خود را مطرح کردند.

در نامه سرگشاده ارسال شده به رسانه ها که به امضای پیروز ارجمند، کیوان ساکت، میدیا فرج نژاد، کیوان فرزین، مهدی قادری و علی قمصری رسیده است این افراد که خود را نمایندگان منتقدان و هیات منتخب تهیه و تدوین اساسنامه جشنواره موسیقی فجر می دانند از عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستند به وضعیت جشنواره موسیقی فجر رسیدگی کند.

۸ دی: مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره موسیقی بسطامی جمعه شب هشتم دی ماه با حضور تعدادی از هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی در تالار وحدت تهران برگزار شد. در این مراسم برگزیدگان دو بخش «آواز» و «آلبوم» جوایز خود را دریافت کردند.

در بخش آلبوم مقام اول تا سوم به ترتیب به آلبوم های «از سراسر گذشته» به خوانندگی محسن حسینی و آهنگسازی احسان عبایی، «هجران» به خوانندگی پارسا حسن دخت و آهنگسازی فاطمه فریدی زاده و آلبوم «هرچه بود گذشت» به خوانندگی مجتبی عسگری و آهنگسازی فرید نجم الدین تعلق گرفت. در بخش آواز، رده سنی جوانان (کمتر از سی سال) مقام نخست مشترک به محمدرضا بشیرزاده متولی و صادق مرادی اختصاص یافت و محسن سیاوشی و محمد کوزه گر نفرات دوم و سوم شدند. در رده سنی آزاد نیز حسین رستمی شاپورآبادی و حمیدرضا محمودمنفرد مشترک مقام اول را کسب کردند. یاسر پهلوان و مهران شریفی هم به عنوان نفرات دوم و سوم انتخاب شدند. در بخش بانوان نیز از آساره شکارچی و سمن صرامی تجلیل شد.

۱۸ دی: استاد ابراهیم قنبری مهر، استاد محمد اسماعیلی و عاشیق سلجوق شهبازی، سه تن از نامداران موسیقی ایران، به‌عنوان «گنجینه زنده بشری» در فهرست حاملان میراث ناملموس معرفی شدند.

کمیته ملی ثبت میراث ناملموس با حضور فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی و کارشناسان حوزه ثبت سازمان میراث‌فرهنگی، دوشنبه ۱۸ دی ماه در سالن فجر تشکیل جلسه داد و حدود ۶۰ پرونده از استان‌های مختلف را در حوزه میراث ناملموس ارزیابی کرد. در این جلسه اما سه تن از نامداران موسیقی ایران به عنوان گنجینه‌های زنده بشری در فهرست حاملان میراث ناملموس معرفی شدند

۱۹ دی: ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی و ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان از مجموعه های وابسته به بنیاد فرهنگی هنری رودکی در قالب  امضای تفاهمنامه ای مشترک با فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، پیش از آغاز جام جهانی فوتبال روسیه به اجرای برنامه های مختلفی در مراسم بدرقه تیم ملی کشورمان در تالار وحدت تهران و ایام حضور این تیم در جام جهانی می پردازند.

در این تفاهمنامه قرار است با محوریت فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران کارهای مهمی در حوزه فعالیت های فرهنگی هنری پیش از آغاز جام جهانی صورت پذیرد.

۲۰ دی: سی و سومین جشنواره پرحاشیه موسیقی فجر از روز چهارشنبه بیستم دی ماه با اجرای چندین برنامه در تالار های مختلف میزبان علاقه مندان و هنرمندان بودند. بر این اساس گروه ها و هنرمندان ایرانی و خارجی شرکت کننده در بخش های مختلف سی و سومین جشنواره موسیقی فجر از روز چهارشنبه بیستم دی ماه میزبان مخاطبان و علاقه مندان موسیقی در شش تالار پایتخت بودند. این در حالی است که بخش پژوهشی این دوره از روز پنجشنبه ۲۱ دی ماه در موسسه فرهنگی هنری «اکو» پذیرای پژوهشگران و دوستداران مباحث تئوریک حوزه موسیقی بود.

مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر نیز شنبه شب ۳۰ دی ماه با معرفی برگزیدگان «جایزه باربد» و اجرای چند برنامه موسیقایی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در بخش آهنگسازی موسیقی کلاسیک لوح تقدیر به پریسا پیرزاده برای نوازندگی در آلبوم «وکالیز» تعلق گرفت. جایزه باربد این بخش مشترکا به علیرضا مشایخی برای آلبوم «سپکتروم» و کارن کیهانی برای آلبوم «باغ بی برگی» اهدا شد. در بخش آهنگسازی موسیقی بی کلام ایرانی نیز  لوح تقدیر به احسان ذبیحی فر برای آلبوم «چهارگان» تقدیم شد. این در حالی است که نام این هنرمند در بین اسامی نامزدهای معرفی شده از سوی ستاد جشنواره وجود نداشت. در این بخش میلاد درخشانی برای آلبوم «حرف بزن» جایزه باربد را دریافت کرد. در بخش آهنگسازی موسیقی با کلام ایرانی هم جایزه باربد به کاوه صالحی برای آلبوم «این هم حکایتی است» تعلق گرفت. جایزه باربد آهنگسازی موسیقی تلفیقی بی کلام نیز به گلنوش صالحی برای آلبوم « ۱۰ تیر» تعلق گرفت. در بخش آهنگسازی موسیقی تلفیقی با کلام هم لوح تقدیر به فرزاد میلانی برای آلبوم «نوستالژی» تعلق گرفت. جایزه باربد بخش موسیقی تلفیقی با کلام هم  به میلاد درخشانی برای آلبوم «حرف بزن» تعلق گرفت. در بخش موسیقی دستگاهی بی کلام جایزه باربد به قاسم رحیم زاده برای آلبوم «آواز رود» اهدا شد. ضمن اینکه در بخش آهنگسازی موسیقی دستگاهی با کلام  هنرمندی حائز دریافت جایزه باربد نبود اما مجید مولانیا برای آلبوم «در عشق زنده باید» و محمد عشقی برای آلبوم «سرو بالا» لوح تقدیر  این بخش را دریافت کردند.

در بخش خوانندگی موسیقی دستگاهی با کلام هیات داوران هیچ آلبومی را حائز دریافت تندیس جایزه ندانسته اما سالار عقیلی برای آلبوم «میهن وطنم خوش تر» و وحید تاج برای آلبوم «در عشق زنده باید» لوح تقدیر دریافت کردند. در بخش خوانندگی آلبوم با کلام ایرانی علیرضا قربانی برای آلبوم «فروغ» به عنوان بهترین خواننده، جایزه باربد را دریافت کرد. در بخش بهترین ناشر،  موسسات «ایران گام» به مدیریت صدرالدین حسین خانی و «پردیس موسیقی معاصر» به مدیریت اردوان جعفریان لوح تقدیر و موسسه «پرده هنر موسیقی» به مدیریت امیر عباس ستایشگر جایزه باربد بهترین ناشر را دریافت کردند، این در حالی است که در بخش موسیقی پاپ نیز جایزه باربد آهنگسازی موسیقی پاپ به کاوه یغمایی برای آلبوم «ناگهان رفته» تعلق گرفت. ضمن اینکه در بخش خوانندگی موسیقی پاپ نیز مهدی یراحی برای آلبوم «آینه قدی» جایزه باربد را دریافت کرد.

برگزاری هفته بزرگداشت لوریس چکناواریان، آغاز تولید و ضبط پروژه «خنیاگران نامی» به مدیریت پیمان سلطانی، رونمایی از گزیده آثار کیهان کلهر، برگزاری اولین کنسرت رسمی گروه موسیقی «سازینه»، گرامیداشت هفتاد و یکمین سالروز تولد استاد محمدرضا لطفی نوازنده و آهنگساز پیشگام موسیقی ایرانی، برگزاری نشست شورای عالی خانه هنرمندان ایران با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افتتاح استودیو موسیقی «شهر صدا» به مدیریت آیدین الفت، برگزاری جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بررسی جشنواره های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی فجر، برگزاری کنسرت علیرضا عصار در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران، برگزاری ویژه برنامه «شب شنبه ها»، برگزاری هفدهمین نشست «آیین آواز»، انتشار آلبوم موسیقی «حرمان» به آهنگسازی صادق تسبیحی و امید نعمتی، برگزاری  بیست و پنجمین ویژه برنامه «شب آواز ایرانی» مرکز موسیقی حوزه هنری، انتشار آلبوم «بی محابا» محمد معتمدی از جمله رویدادهای برجسته دی ماه ۹۶ بودند.

*بهمن

۷ بهمن: اولین برنامه از پروژه «چند شب دو نوازی همساز» از مجموعه کنسرت های «چند شب» روزهای پنجشنبه پنجم و جمعه ششم بهمن در تالار رودکی تهران میزبان علاقه مندان موسیقی ایرانی بود.

در پروژه «چند شب دو نوازی همساز» که در ادامه پروژه های «چند شب تار»، «چند شب کمانچه»، «چند شب گیتار» و «چند شب عود» برگزار شد، موضوع دو نوازی در موسیقی ایرانی آن هم در نوع همساز کمتر دیده شده، مورد توجه قرار گرفت، که در این دوره اجرای دو نوازی «کمانچه با کمانچه»، «تار با تار» و «عود با عود» توسط هنرمندان فعال این عرصه در تالار رودکی برای تماشاگران اجرا شد.

۸ بهمن: دومین ویژه برنامه «شب های جنوب» با حضور تعدادی از هنرمندان جوان و استاد خالوقنبر راستگو هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

اولین اجرای این ویژه برنامه به کنسرت گروه «سلیدون» اختصاص داشت. این گروه از جمله مجموعه های نوپای حوزه موسیقی است که در دومین ویژه برنامه «شب های جنوب» اولین کنسرت رسمی خود رابرگزار کرد.  اجرای نی جفتی خالوقنبر راستگو از استادان مطرح موسیقی بندرعباس یکی از بخش های ویژه کنسرت «شب های جنوب» بود که در این برنامه شجاع اشعری و فرزندان خالوقنبر وی را همراهی کردند. ضمن اینکه گروه «داماهی» نیز در این برنامه به اجرای برنامه پرداخت.

۹ بهمن: خانه موسیقی ایران با هدف ساماندهی حوزه نشر موسیقی و فراهم کردن امکان عرضه بهینه آثار هنری با شرایط و تسهیلات ویژه در چارچوب قوانین مربوط به کپی رایت، فراخوانی را منتشر کرد.

در متن فراخوان آمده است: «با توجه به مسایل و مشکلات ناشی از رعایت نکردن کپی رایت و درخواست هنرمندان و فعالان حوزه نشر برای حمایت از تولیدکنندگان عرصه موسیقی، نهاد صنفی خانه موسیقی با هدف حمایت از تولید، نشر و عرضه آثار، حفظ میراث هنری کشور در بخش موسیقی، ارتقای کیفی، حمایت از حقوق قانونی و معنوی موسیقیدانان در نقاط مختلف کشور و مقابله با نقض گسترده حقوق پدیدآورندگان آثار هنری و بارور کردن استعدادهای هنری در رشته موسیقی و عطف به ماده ۱۱ اساسنامه، خانه موسیقی در نظر دارد برای ساماندهی حوزه نشر موسیقی، امکان عرضه بهینه آثار هنری با شرایط و تسهیلات ویژه را برای مخاطبان فراهم کند. لذا از کلیه ناشران و موسسات فرهنگی و هنرمندانی که ایده‌هایی خلاقانه در این حوزه دارند و مایل به مشارکت در این پروژه هستند، دعوت می‌شود حداکثر تا تاریخ ۳۰ بهمن ماه، طرح توجیهی و برنامه عملیاتی پیشنهادی خود را به خانه موسیقی ایران ارسال نمایند.»

۱۰ بهمن: دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور اطلاعیه ای از تمامی فعالان عرصه موسیقی در تمام زمینه ها درخواست کرد تا پیشنهاد و نظر خود را درباره شیوه نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر ارایه دهند.

در متن این اطلاعیه آمده است: «با احترام بدین وسیله از تمامی افراد حقیقی و حقوقی، هنرمندان، متخصصان و فعالان عرصه  موسیقی کشور دعوت می شود؛ با عنایت به این که تدوین و تصویب شیوه نامه  برگزاری جشنواره موسیقی فجر مراحل نهایی خود را سپری می کند هرگونه پیشنهاد و نظر کارشناسی خود را حداکثر تا تاریخ ٩٦/١١/٢٥ کتباً به این دفتر، ارسال نمایند.»

صدور این اطلاعیه در حالی است که در روزهای پیش از برگزاری جشنواره موسیقی فجر، موضوع شیوه نامه برگزاری این رویداد هنری یکی پرچالش ترین و حاشیه دار ترین مباحث مطرح شده از سوی هنرمندان و منتقدان جشنواره بود

۱۵ بهمن : غلامرضا صنعتگر خواننده موسیقی پاپ کشورمان که چندین ماه مشغول پیگری درمان است بار دیگر به دلیل بالا رفتن فشار خون در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان قلب شهید رجایی تهران بستری شد.

این خواننده در حالی دوباره در بیمارستان بستری شد که طی روزهای انتشار این خبر در انتظار صدور روادید برای سفر به کشور آلمان جهت تکمیل مراحل درمانی خود بود.

۱۶ بهمن: سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی با اعلام انتخاب فرهاد فخرالدینی به عنوان رییس شورای عالی خانه موسیقی از بررسی سیاست های کلی موسیقی کشور در جلسات آینده خبر داد.

داریوش پیرنیاکان دبیر و سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی درباره جزییات تازه ترین جلسه این شورا و مباحث مطرح شده در این جلسه توضیح داد: جلسه شورای عالی خانه موسیقی با حضور اعضا تشکیل شد و همانطور که قبلا هم در مصاحبه ای اعلام کرده بودم محمدرضا شجریان به دلیل احترامی که اعضای شورای عالی و موسیقیدانان برای ایشان قائل هستند ریاست افتخاری شورا را به عهده دارند. در جلسه گذشته برای پیشبرد امور شورا، فرهاد فخرالدینی به اتفاق آرا به عنوان رییس شورای عالی انتخاب شد. همچنین قرار شد جلسه بعدی به زودی برگزار شود تا در آن جلسه سیاست های کلی موسیقی کشور مورد بررسی قرار بگیرد و شورای عالی موضع خودش را در این موضوعات اعلام کند.

۲۰ بهمن:  تعدادی از دانشجویان رشته موسیقی نسبت به رفتار برخی از مدرسان دانشگاهی رشته خود معترض شده و با انتشار بیانیه ای با عنوان  «احترام را به هنر، هنرمند و هنردوست برگردانیم» خواستاری رسیدگی به این مساله شدند.

در بخشی از متن این بیانیه آمده بود : «امضاکنندگان این متن معتقدند برخی از افرادی که در حال حاضر در دانشگاه‌ها به تدریس اشتغال دارند به دلیل مشکلات شدید رفتاری و گاه علمی به هیچ وجه صلاحیت حضور در این فضا را نداشته و باید سریعا از ادامه‌ کار ایشان جلوگیری به‌عمل آید. این مساله در اولین مرحله با مدیران عرصه‌ فرهنگ، هنر و موسیقی در میان گذاشته شده است اما چنانچه مورد بی‌توجهی ایشان قرار گیرد به ناگزیر از طریق مجاری دیگر پیگیری خواهد شد.»

برگزاری کنسرت گروه توانخواهان دیرآموز «بچه های خورشید» در خانه هنرمندان، برگزاری مراسم نکوداشت زادروز هنرمندان پیشکسوت موسیقی متولد پاییز و زمستان در خانه موزه «دکتر معین و استاد امیرجاهد»، برگزاری کنسرت گروه موسیقی «گهر» به خوانندگی کورش اسدپور در تالار اندیشه حوزه هنری، انتشار آلبوم «دختر خاله» با هنرمندی متین رضوانی پور، برگزاری دهمین جلسه از سلسله نشست‌های «گفتمان ضرب اصول» با موضوع «نقد و بررسی فعالیت‌های موسیقی فرهنگسرای ارسباران»، انتشار نماهنگ «ایران جان» به خوانندگی رضا صادقی، حجت اشرف زاده، حامد همایون و مهدی یغمایی، حضور گروه موسیقی «همنوازان سرو» به سرپرستی و آهنگسازی سالار ایوبی در فستیوال موسیقی ملل کشور استرالیا، انتشار آلبوم «تا ابد ابری» علی جعفری پویان، انتشار آلبوم های تک نوازی «سیاه مشق تار» و «سیاه مشق سه تار» با هنرمندی کیوان ساکت نوازنده و آهنگساز شناخته شده موسیقی ایرانی، تشکیل زیرمجموعه «موسیقی عاشیقی» در کانون نوازندگان خانه موسیقی هم از دیگر اخبار برجسته موسیقی در بهمن ماه سال ۹۶ بودند.

*اسفند

۲ اسفند: سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی سید امین مویدی اصفهانی را به عنوان مشاور برنامه ریزی و نظارت راهبردی معاونت منصوب کرد.

 سید امین مویدی اصفهانی متولد ۱۳۵۲، فارغ التحصیل مهندسی صنایع، کاریکاتوریست و سردبیر سابق مجله طنز و کارتون خط خطی سالهاست در زمینه کاریکاتور و تصویر سازی و کمیک استریپ فعالیت می کند. وی در مجموعه های مختلف از جمله موسسه تبیان، گروه صنعتی ملی، مرکز انیمیشن، گروه مجلات همشهری مسئولیت واحد برنامه ریزی یا طرح و برنامه را عهده دار بوده است.

۵ اسفند: معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی احمد صدری را به عنوان مشاور معاون وزیر و رییس کمیته های تخصصی ارزشیابی هنرمندان منصوب کرد.

احمد صدری کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر با گرایش موسیقی و درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. وی طی سال های گذشته علاوه بر فعالیت در حوزه های پژوهشی به عنوان دبیر جشنواره موسیقی نواحی ایران به فعالیت مشغول بود.

۶ اسفند: فستیوال تجربی موسیقی الکترونیک روزهای ششم تا دهم اسفند ماه در مجموعه «عمارت روبرو» برگزار شد. در این پرفورمنس موسیقیایی هنرمندانی چون سیامک عمیدی، بهرنگ نجفی، شاهین انتظامی، عظیم فتحی، غزل مروی، آریو فرهانی و کامیار خانزایی و اتا ابتکار همکاری کردند.

برگزاری کنسرت «تعابیری از موسیقی کلاسیک ایران در سبک جز» شامل آخرین ساخته های شهرام شجاعی در مقام آهنگساز برنامه دیگری در مجموعه عمارت روبرو خواهد بود که ششم اسفند ماه میزبان علاقه مندان بود.

۷ اسفند : صدیق تعریف بعد از مدت ها دوری از اجراهای زنده به منظور همیاری و همدلی با کودکان زلزله زده استان کرمانشاه روز هفتم اسفند در همدان و روز نهم اسفند ماه در کرمانشاه کنسرت هایی را  برگزار کرد. همه عواید این برنامه صرف کمک به زلزله زدگان خواهد شد.

کنسرت این خواننده موسیقی ایرانی شامل دو بخش بود که در بخش اول قطعاتی از موسیقی اصیل و دستگاهی ایران و در بخش دوم قطعاتی از موسیقی مناطق مختلف کردستان اجرا خواهد شد. این دو کنسرت آغازگر دور تازه اجراهای صحنه‌ای صدیق تعریف در ایران است و متعاقبا برنامه‌های بعدی آن اعلام خواهد شد. ضمن اینکه «به پیشواز بهار، برای همیاری و همدلی با کودکان زلزله» عنوانی است که برای این دو برنامه انتخاب شده است.

۷ اسفند: محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی  با اشاره به لغو کنسرت روز هفدهم اسفند ماه خود در شهر اصفهان گفت: من نمی دانم چرا رویه صدور مجوز برگزاری کنسرت ها برای برخی از گروه ها بسیار راحت و بدون مشکلی انجام می گیرد اما نوبت به من و تعدادی دیگر از گروه ها که می رسد این چنین با مشکل مواجه می شویم. من باز هم از مخاطبان اصفهانی عزیز عذرخواهی می کنم که دوباره با چنین مشکلی مواجه شدیم.

وی ضمن ارایه این گفتگو، متنی را در فضای مجازی منتشر کرد و در بخشی از آن توضیح داد: «سربسته بگویم که متاسفانه بنده و بسیاری دیگر از هنرمندان این کشور توسط کارتل موسیقی کشور، به قصد حذف شدن به نفع دوستانی دیگر و به روش های ناجوانمردانه در حال ضربه خوردنیم. انتظار ما از دولت چه بود و چه شد!؟ کلید را دو کار آید / در گشودن زبهر ساکنین عمارت و قفل نمودن به روی اغیار!»

البته این اظهارات با واکنش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان رو به رو شد که بعد از این واکنش نیز معتمدی توضیحات دیگری را ارائه داد.

۱۲ اسفند: «گروه موسیقیِ تهران» از تاریخ ۱۲ تا ۱۶ اسفندماه در تالار رودکی، هفتمین «فستیوال موسیقیِ کلاسیک تا معاصر» را برگزار کرد. در هفتمین «فستیوال موسیقیِ کلاسیک تا معاصر» آثاری از علیرضا مشایخی، صنم قراچه‌داغی، ایمان وزیری، سعید علیجانی، اشکان خمسه‌پور، رهی سینکی، سمیرا واثق‌نیا، اشکان پاشازاده، ارشیا قصری و سینا صدقی برای نخستین‌بار اجرا و معرفی شدند.

در توضیح هفتمین فستیوال موسیقی کلاسیک تا معاصر آمده است: «گروه موسیقی تهران مبتنی بر اندیشه‌ علیرضا مشایخی و همراهیِ فریماه قوام‌صدری، با تلقی و صورت‌بندیِ ویژه‌ای از مفهوم فستیوال، روند شایع و خطّیِ تاریخ موسیقی را لغو و گِرِدهم‌آیی میان دوره‌های متفاوت تاریخ موسیقی برقرار می‌کند. ازاین‌رو «فستیوال موسیقیِ کلاسیک تا معاصر» درصدد است تا جشنی برای «امرِ نو» و «موسیقیِ نو» باشد. در این صورت‌بندی، فستیوال به معنای حقیقیِ خود بازمی‌گردد که نتیجه‌ آن گردهمایی تاریخ، ترادیسیون و گذشته است.»

۱۲ اسفند: نخستین دوره فستیوال موسیقی الکترونیک تهران  اسفند ماه به مدیریت حمید خسرو بیگی در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

در این دوره که با حاشیه هایی از جمله عدم صدور مجوز برای چند هنرمند همراه بود، تعدادی از هنرمندان فعال موسیقی الکترونیک در دو نوبت آثار خود را اجرا کردند.

۱۲ اسفند : علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی اسفند ماه سال ۹۶ مجموعه کنسرت هایی را در شهرهای مختلف کشور استرالیا برگزار کرد . او روز سوم مارچ برابر با ۱۲ اسفند در شهر بریزبین روی صحنه رفت و پس از برگزاری این کنسرت روز ۱۰ مارچ برابر با ۱۹ اسفند در شهر سیدنی میزبان مخاطبان بود. قربانی پس از اجرای این دو برنامه روز ۱۱ مارچ برابر با ۲۰ اسفند ماه در شهر ملبورن کنسرت دیگری را برگزار  کرد.

سامان صمیمی، میلاد محمدی و زکریا یوسفی نوازندگانی بودند که در این تور علیرضا قربانی را همکاری کردند. همچنین ارکستر بزرگ «ماداکتو» از کشور استرالیا همراه این هنرمندان ایرانی در سه کنسرتشان  بود.

۱۳ اسفند : فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، اعضای شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره را منصوب کرد.

علی اکبر شکارچی، محمدرضا علیزاده، بهرام جمالی و احمد صدری طی احکام جداگانه ای از سوی فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به عضویت شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره منصوب شدند.

۱۶ اسفند: اولین برنامه از پروژه «موسیقی تجربه» از روز چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه با برگزاری کنسرت گروه «ساکن روان» در برج آزادی آغاز شد. برگزاری کنسرت «درنا دئون» به هنرمندی مهرداد مهدی و کنسرت «آسمان» هوشیار خیام از دیگر برنامه های این پروژه «موسیقی – تجربه» تا پایان سال ۹۶ بود.

«موسیقی تجربه» حرکتی تازه در عرصه موسیقی ایران است که تلاش می‌کند برای اجرای زنده آثار ارزشمند و غیرتجاری زمینه لازم را فراهم کند. این گروه در تمام ژانرهای موسیقی در پیِ تحقق این امر است تا به سهم خود برای ارتقای دانش موسیقایی در میان تماشاگران و ارتقای کیفیت هنریِ موسیقی گامی بردارد. بنیاد فرهنگی هنری رودکی و دفتر موسیقی در این راه، «موسیقی – تجربه» را حمایت می‌کند.

۱۸ اسفند: هفته موسیقی خراسان که قرار بود اسفندماه امسال با هدف تجلیل و بزرگداشت موسیقی نواحی ایران و نیز توجه به نسل جوان این سبک از موسیقی به همت موسسه فرهنگی – هنری هواداران هنر ایرانیان و با حضور ۵ گروه موسیقی در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شود به دلیل عدم استقبال مخاطبان و فروش تعداد انگشت شما بلیت از مجموع ظرفیت سالن  لغو شد. این در حالی است که برگزارکنندگان این رویداد موسیقایی فقط به برگزاری یک مراسم قدردانی از استاد عثمان محمد پرست نوازنده سرشناس دوتار منطقه خراسان اکتفا کردند.

گروه های محلی «پیوند تربت» به سرپرستی عباسعلی اسماعیلی، «ژنده پیل» به سرپرستی احمد شامی شهد آبادی، «صبا» به سرپرستی خلیل شیری ۱۶ اسفند، «دل شیدا» به سرپرستی غلامحسن سلامی و «سیمرغ» به سرپرستی میثم قومورلو از جمله گروه هایی بودند که قرار بود در این ویژه برنامه به اجرای موسیقی منطقه خود بپردازند.

۱۹ اسفند: نخستین ویژه برنامه «کوچه فستیوال موسیقی» به دبیری ادریس عبدی پور روزهای نوزدهم تا بیست و پنجم اسفند ماه با حضور تعدادی از گروه های موسیقی در بوشهر  میزبان علاقه مندان موسیقی نواحی خواهد بود.

طبق برنامه ریزی که از سوی ستاد برگزاری این پروژه انجام گرفته، ویژه برنامه «کوچه فستیوال موسیقی» با حضور گروه های «کماکان» به سرپرستی مهدی ساکی، «عاشیقلارمیشو» به سرپرستی احدملکی عالیشاه،   «داماهی» با حضور رضا کولغانی و دارا دارایی، «فانوس» به سرپرستی امین فیروزپور، «سورنای» به سرپرستی احسان عبدی پور، «شوروم» به سرپرستی رسول علیجانی، «ژوانا» به سرپرستی زانیار حسامی  در مجموعه «کافه حاج رییس بوشهر» برگزار شد.

۲۰ اسفند: تعدادی از ناشران، هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی با انتشار متنی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  از عملکرد فرزاد طالبی در مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد حمایت کرده و خواستار تداوم آرامش و فضای تعامل دفتر موسیقی با هنرمندان شدند.

انتشار این متن در حالی بود که در روزهای بعد برخی هنرمندان موسیقی  نیز با انتشار متن دیگری ی از علی ترابی به‌عنوان گزینه مناسب برای مدیرکلی دفتر موسیقی وزارت ارشاد یاد کردند. این در حالی است که بعد از انتشار این متن ها حاشیه های متعددی از نحوه امضا و بی اطلاعی تعدادی از هنرمندان مبنی بر امضای هر دو متن توسط آن ها از جمله سالار عقیلی و حمید متبسم و تعدادی دیگر از هنرمندان شناخته شده  در رسانه ها منتشر شد که فضای موجود را با چالش های متعددی رو به رو کرد.

۲۷ اسفند : عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی علی ترابی را به عنوان مدیر کل جدید دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب کرد.

سرپرستی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت انجمن موسیقی ایران، مدیریت اجرایی چندین جشنواره موسیقی جوان، مدیریت اجرایی چندین دوره جشنواره موسیقی فجر و تعدادی دیگر از رویدادهای موسیقایی ایران از جمله سمت های ترابی طی سال های اخیر  بوده است.

پیش از این فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که با حکم محمد سلطانی فر، معاون امور مطبوعاتی به عنوان مشاور امور پایگاه های خبری منصوب شد.

۲۸ اسفند : فراخوان دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز دوشنبه ۲۸ اسفند ماه در حالی منتشر شد که «بخش ویژه موسیقی دستگاهی» با موضوع «آهنگسازی – نوازندگی» به این دوره اضافه شده است.

در متن فراخوان دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان آمده است: «دوازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و با همکاری دفتر موسیقی و بنیاد رودکی، در سه بخش اصلی (موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی نواحی ایران و موسیقی کلاسیک) برگزار خواهد شد.

در بخش «موسیقی دستگاهی ایران» خوانندگان و نوازندگان سازهای تار، تنبک، سنتور، سه‌تار، عود، قانون، کمانچه، نی؛ در بخش «موسیقی کلاسیک» نوازندگان سازهای ابوا، پیانو، ترومبون، ترومپت، فلوت، کلارینت، گیتار کلاسیک، ویلن، ویلنسل، ویولا، هورن؛ و در بخش «موسیقی نواحی ایران» خوانندگان و نوازندگان سازهای زهی، بادی و کوبه‌ای به رقابت خواهند پرداخت. این جشنواره در قالب سه گروه سنی «الف» ( ۱۵ تا ۱۸ سال: متولدین سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲)، «ب» (۱۹ تا ۲۳ سال: متولدین سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸) و «ج» (۲۴ تا ۲۹ سال: متولدین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳) برگزار خواهد شد؛ متقاضیانی که سن آنها از ۱۵ سال کمتر است نیز، در صورت آمادگی و تمایل، می‌توانند آثار خود را برای بررسی در گروه «الف» ارسال کنند.

همچنین، در حوزۀ موسیقی دستگاهی، علاوه بر بخش «حفظ کل ردیف موسیقی ایرانی»، بخش جدیدی با عنوان «بخش ویژۀ موسیقی دستگاهی» با موضوع «آهنگسازی‌ ـ نوازندگی» در نظر گرفته شده است. در این بخش نوازندگان سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی (تار، سنتور، سه‌تار، عود، قانون، کمانچه، نی)، با سقف سنی ۲۹ سال، مجاز به شرکت هستند. این جشنواره در دو مرحله برگزار خواهد شد. در مرحلۀ اول باید رپرتوارِ مشخص‌شده برای هر بخش به صورت تصویری ضبط و در موعد مقرر (حداکثر تا ۳۱ خرداد)، همراه با مدارکِ مندرج در فراخوان، به دبیرخانۀ جشنواره ارسال شود. پس از بررسی و ارزیابی آثار ارسالی، توسط هیات‌های داوری، از منتخبین برای شرکت در مرحلۀ نهایی و اجرای صحنه‌ای در جشنواره (از اواخر مرداد تا اواسط شهریور ۱۳۹۷، در تهران) دعوت به عمل خواهد آمد.

لغو کنسرت تعدادی از هنرمندان مطرح موسیقی کشورمان از جمله علیرضا قربانی، کیوان ساکت و فرزاد فرزین  در تعدادی از شهرستان ها ، رونمایی از آلبوم «چقدر ز خویش دورم» به خوانندگی حسین علیشاپور، انتشار آلبوم موسیقی «سایه وار» با هنرمندی مسعود شعاری و پژمان حدادی، برگزاری سومین دوره برنامه «روزهای صداهای تجربی»، انتشار آلبوم «عاشقانه های فریدون مشیری» به هنرمندی فردین کریم خاوری و خوانندگی صادق درجاتی، برگزاری آیین تجلیل و نکوداشت هوشنگ ظریف از هنرمندان شناخته  شده موسیقی ایرانی، انتشار اولین آلبوم رسمی سینا شعبانخانی خواننده موسیقی پاپ، انتشار آلبوم «ترانه های دیروز برای کودکان امروز ۲»، انتشار موسیقی فیلم های سامان احتشامی، برگزاری هفته فرهنگی موسیقی نواحی خراسان با هدف تجلیل و بزرگداشت هنرمندان موسیقی نواحی، انتشار آلبوم موسیقی «سرمست» به خوانندگی محمد معتمدی، انتشار آلبوم «آخرین قطره صدا» کارن کیهانی، انتخاب آشور مرادیان نوازنده درامز به عنوان نوازنده کمپانی بین المللی «پایستی» کشور سوئیس، برگزاری کنسرت گروه «شیلر» در تهران برای دومین بار، رونمایی از آلبوم «از سراسر بگذشته» به آهنگسازی احسان عبایی، برگزاری نخستین کنسرت رسمی روزبه بمانی ترانه سرای شناخته شده کشورمان با گروه موسیقی «دارکوب»، برگزاری نشست رسانه ای مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی برای ارائه گزارش سالانه فعالیت ها، انتشار آلبوم «شانزلیزه» فرزاد فرزین، مهم ترین رویدادهای اسفند ماه سال 96 بودند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید