خبر فوری

چهارشنبه سوری، تولد الهه آتش

مسعود کثیری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه ممکن است آیین ها و مناسکی که برجای مانده فلسفه وجودیش فراموش شود، اظهار کرد: تمام سنت ها ریشه در نیاز ملت دارد، یعنی بشر تا احساس نیاز به چیزی پیدا نمی کرد کاری را انجام نمی داد، آن زمان کمتر به دنبال تفنن و تفریح بودند. چراکه دغدغه اصلی مردم رفع نیاز هایشان بود و این گونه سنت ها ریشه در مذهب داشت و به طریقی باید با خدایان، الهه ها و روح عناصر طبیعت که فکر می کردند در زندگی شان موثر است ارتباط برقرار  کنند . 

وی ادامه داد: آیین چهارشنبه سوری یک آیین مذهبی است که بشر از الهه آذر که همان الهه آتش است تجلیل می کند و برای هر الهه روزی تعیین شده بود که آن روز، روز ویژه ای محسوب می شود، هم چون انسان ها که روز تولد دارند الهه ها هم هر کدام روزی ویژه داشتند که در آن روز تجلیل می شدند.

این استاد تاریخ دانشگاه اصفهان افزود: چهارشنبه آخر سال هم به همین منوال روزی بود که به الهه آذر یا آتک تعلق داشت، مردم در این روز بر فراز بام ها و بلندی ها آتشی روشن و در کنار آن یادی از اموات و گذشتگان می کردند و معتقد بودند که امواتشان ناظر بر این جشن است و هم خود آرامش داشتند و هم برای روح درگذشتگان طلب آرامش می کردند، این سنت مربوط به قبل از اسلام است و مختص نژاد آریایی است.

کثیری در رابطه با آیین چهارشنبه سوری گفت: آتش تحول عظیمی در بشر ایجاد کرد، او را از ظلمت و تاریکی نجات داد. آنها اعتقاد داشتند با ارتباط برقرار کردن با روح الهه آتش می توانند خود را بیمه کنند و آتش ضامن سلامتی آنها باشد، شعر “سرخی تو از من؛ زردی من از تو” نیز از همین اعتقاد می آید که بیماری و زرد رنگی را به آتش می دادند و سلامتی و سرخی را از آتش می گرفتند.

وی افزود: برخی سنت ها به خاطر جاذبه ای که دارند به یادگار می مانند، اما برخی سنت ها مانند قاشق زنی و کوزه شکستن به علت پیشرفت علم وتکنولوژی ازبین رفته اند و نباید با وارد کردن مسائل سیاسی این جشن باستانی که برای مردم این سرزمین به یادگار مانده است را تحریف کنند.

این استاد تاریخ دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در چند سال گذشته چهارشنبه سوزی داشته ایم، خاطرنشان کرد: دولت مردان می توانند با ارائه امکانات و مشخص کردن مکانی این جشن باستانی را بدون حوادث ناگوار اجرا کنند.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید