خبر فوری

عرصه فرهنگ باید با نگاه باز و به دور از دید کلیشه ای باشد

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرگزاری برنا در هرمزگان علیرضا درویش نژاد گفت:میناب منطقه ای است که به دلیل قدمت و پیشینه تاریخی از تنوع آئین های کهن و جذاب  فراوان است.

وی با تاکید بر حفظ آئین ها و سنت های به جا مانده از گذشتگان و انتقال آن به نسل های آینده، اظهار داشت:مشارکت مردم بیشترین نقش را در این حوزه می تواند ایفا کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ادامه داد:هر چه فرهنگ و آئین ها و پرداختن به آنها حاکمیتی و دولتی شود و مردم کمتر در ان نقش داشته باشند بیشتر رو به تحلیل می رود.

وی عنوان کرد:با همت مردم تیرور و تلاش هایی که در مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان صورت گرفت، جشنواره آیینی، سنتی و موسیقیایی سور، سُرنا و زندگی علاوه بر ثبت ملی، در ردیف بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تقویم معاونت هنری وزارتخانه گنجانده شد ولی این به معنای تمام کار نیست بلکه اجرای این رویداد با مردم است.

وی همچنین از فراهم شدن زمینه برای ارائه محتوای بخشی از جشنواره سور، سرنا و زندگی در دیگر کشورها از طریق انعقاد تفاهم نامه با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خبر داد و گفت:این حرکت علاوه بر این که یک جریان فرهنگی را به دیگر نقاط دنیا معرفی می کند، می تواند موجب ارز آوری نیز شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در مجموعه فرهنگ و هنر هرمزگان هیچ گونه چالشی با دستگاه های امنیتی و انتظامی وجود ندارد، گفت:فضای تعامل و همدلی خوبی در این زمینه در هرمزگان حاکم است.

درویش نژاد در ادامه با بیان این که رمز بقا هویت هر ملت در توجه به فرهنگ و آئین ها است، از فرهنگ و هنر به عنوان زیربنای توسعه و عمران شهری نام برد و گفت:باید بپذیریم که رشد توسعه و عمران در گرو رشد فرهنگ و هنر است.

وی لازمه توسعه پایدار را هنر دانست و خاطرنشان کرد:برگزاری این جشنواره علاوه بر تبادل فرهنگی، فرصت بسیار مناسبی است که بتوانیم از ظرفیت ها و فرصت های فرهنگی منطقه در جهت معرفی توانمندی های استان هرمزگان در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از طریق برپایی نمایشگاه های صنایع دستی، صنایع تبدیلی و کشاورزی، مد و لباس، غذاهای محلی،جاذبه های گردشگری و برنامه های فرهنگی و آیینی منطقه استفاده کنیم.

گفتنی است : چهارمین جشنواره آیینی، سنتی و موسیقیایی سور، سُرنا و زندگی با 25 غرفه محصولات کشاورزی میناب، ابزار آلات موسیقی، زری بافی و خوسی بافی،  مد و لباس و پوشش سنتی و محلی، کلوچه و غذاهای محلی، سفالگری و توانمندی های مرکز آموزش فنی و حرفه شهرستان از 23 تا 25 اسفند در محل دائمی جشنواره سور، سُرنا و زندگی در شهر تیرور میناب برگزار می‌شود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید