دلایل ترجیح یک شبکه اجتماعی مجازی بر سایر شبکه‌ها: مطالعه موردی گوگل پلاس و فیس‌بوک

چکیده :

هدف این مقاله شناسایی دلایلی است که موجب می­شود کاربر یک شبکه­ اجتماعی را بر دیگر شبکه ­ها ترجیح دهد.  شبکه­ های اجتماعی مجازی در سال­ های اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده ­اند و در حال حاضر فیس­بوک در رتبه پربازدیدکننده­ ترین این سایت­ ها قرار دارد.  همچنین شرکت گوگل با معرفی گوگل ­پلاس در تلاش است تا نقش موثری در این حوزه ایفا کند، رقابت این دو شبکه فرصت مناسبی برای تحقیق درباره دلایل انتخاب شبکه­ های اجتماعی توسط کاربران فراهم می­کند.  نظریه استفاده و خشنودی، چارچوب نظری این مقاله را تشکیل می­دهد.  روش تحقیق استفاده‌شده مصاحبه کیفی است و روش نمونه ­گیری نیز روش نمونه ­گیری مورد نوعی است.  در مجموع برای انجام این تحقیق با 10 کاربر که همه آنها همزمان در فیس‌بوک و گوگل ­پلاس عضویت دارند مصاحبه شده است.  نتایج این مصاحبه‌ها نشان داد که کاربران، با وجود ساخت حساب کاربری در گوگل­پلاس، از فعالیت خود در فیس‌بوک نکاسته‌اند و تنها در صورتی حاضرند به شبکه‌ای دیگر به‌طور فعال بپیوندند که اغلب دوستانی که در فیس‌بوک دارند نیز به آن شبکه پیوسته باشند.  در واقع حضور دوستان واقعی کاربر در یک شبکه اجتماعی، مهم‌ترین دلیلی است که باعث ترجیح یک شبکه اجتماعی بر شبکه‌های اجتماعی دیگر می‌شود.  میراث­بری و کنجکاوی نیز مهمترین دلایلی است که به عضویت کاربران در شبکه­ های اجتماعی جدید می ­انجامد.

کلیدواژه ها : شبکه‌ های اجتماعی مجازی، فیس‌بوک، گوگل پلاس، استفاده و خشنودی، میراث بری.

نویسندگان:

علی ربیعی: دانشیار، گروه مدیریت ارتباطات و رسانه، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه پیام نور

حسین کرمانی: دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران

مجله جهانی رسانه – دوره 10، شماره 1، پیاپی 19، بهار و تابستان 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

بستر درج آگهی تُوار

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *