خبر فوری

خودروسازان ما فقط در بین خودشان رقابت دارند/ نگران بیکاری افراد پس از خارج شدن خط تولید پراید هستیم/ سال آینده تولید پراید نخواهیم داشت/ در صنعت خودور کپی‌برداری می‌کنیم

به گزارش هرمزبان به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ «عبدالله رضیان»، نماینده قائمشهر و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص وضعیت خودروسازی در ایران با اشاره به این مطلب که به صورت مستقیم صادرات خودرو نداریم، گفت: هدف ما در قراردادهایی که پس از برجام با شرکت‌های خارجی به ویژه شرکت پژو و سیتروئن منعقد کردیم، این است که 30 درصد محصولات را خود شرکت ها، در بازارهای هدف صادر کنند.

او افزود: متأسفانه خودورهایی که توسط ایران خودرو و سایپا تولید می‌شوند، صادرات ندارند.

او تشریح کرد: باید در بازار رقابتی بین‌المللی با کشورهایی که عمدتا تولید خودرو دارند و همچنین جز شرکت های مطرح خودروسازی دنیا هستند، رقابت کنیم. باید قبول کنیم در حال حاضر، این رقابت‌ها امکان پذیر نیست.

رضیان بیان کرد: در حال حاضر، محصولات جدیدی که وارد بازار می شوند از برخی شرکت‌های خودروسازی دیگر کپی‌برداری شده و یا قطعات را  وارد و به صورت مونتاژ وارد بازار می‌شود.

او عنوان کرد: در کشور خودرویی تولید نمی‌کنیم که از نظر قیمت و کیفیت بتواند، قابل رقابت با دنیا باشد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل اصلی، ساختار شرکت های خودروسازی است و یکی از  آسیب‌هایی که وجود دارد، بحث دولتی بودن این شرکت‌هاست.

او تاکید کرد: هزینه تولید این شرکت‌ها بالاست و زیان انباشته زیادی دارند و عملا شرکتی نیستند که بتوانند با شرایط مناسب تولید خودرو داشته باشند و با دنیا رقابت کنند.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: خودروسازان ما بین خودشان رقابت دارند و در بحث صنعت خودرو، قطعه سازان 800 هزار نیروی کار دارند. دل نگرانی ما این است که در صورت خارج کردن پراید از خط تولید، تعداد زیادی از کارکنان این شرکت بیکار شوند.

 رضیان اظهار کرد: متأسفانه قطعه سازان داخلی ما ظرفیت همسان سازی ندارند تا خودشان را با تولید خودروهای جدید و قطعه های جدید هماهنگ کنند و این  یک اشکال بزرگ در صنعت کشور است.

وی اذعان کرد: دغدغه مجلس این است که با قطعه‌ساز و خودروساز نمی‌توان برخورد مناسبی داشت و این نیز به شرایط اشتغال در کشور برمی‌گردد.

رضیان در ادامه گفت: مجلس روی این موضوع بسیار حساس و نگران است که چنانچه پراید از خط تولید خارج شود، دو مشکل پیش خواهد آمد. یکی بیکاری عده زیادی نیروی کار و دوم توان اقتصادی پایین کشور.

وی با بیان اینکه دیگر خودرویی نداریم که با قیمت 20تا 25 میلیون وارد بازار شود، گفت: مهم‌تر از آن این است که مصرف کننده ما، توان اقتصادی بالا ندارد که بخواهد از قیمت خودروی بالای 50 میلیون استقبال کند. به همین علت این دو مشکل باعث می‌شود تا تعلل در کار ایجاد شود، در غیر این صورت تولید پراید همانند بسیاری از خودروهای داخلی مطابق با استاندارد نیست.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در خصوص احتمال توقف تولید پراید تا یک سال آینده تصریح کرد: این بحث مطرح شده ولی باید پس لرزه های آن را نیز ببینیم و نیاز و توان اقتصادی مصرف کننده را بسنجیم.

نماینده مردم قائمشهر تاکید کرد: باید قطعه‌سازان را مکلف کنیم که در بحث سرمایه‌گذاری جدید برای ورود تکنولوژی و تغییر خط تولیدخودروهای خود، همسان سازی کنند.

رضیان تاکید کرد: تذکرات لازم به این خودروساز ها جهت بروزرسانی محصولات و هماهنگ شدن برای تولید خودروهای با کیفیت مناسب و جدید داده شده است.

عضو کمیسیون صنایع در پایان اظهار کرد: چنانچه این تذکرات را نادیده بگیرند، محصولات‌شان باید از خط تولید خارج شود و احتمال اینکه سال آینده تولید پراید نداشته باشیم، بسیار زیاد است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید