خبر فوری

فیلمی از لحظه سقوط جنگنده «اف-16» اسرائیل/درخواست رئیس شرکت توتال از ترامپ برای پایبندی به توافق هسته ای/عقب نشینی و خروج پلیس نظامی روسیه از سوریه/ نشست 4 ساعته کابینه امنیتی اسرئیل در مورد حوادث سور

نظر لاوروف درباره برنامه موشکی ایران، درخواست رئیس شرکت توتال از ترامپ برای پایبندی به توافق هسته ای، دیدار فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا با امیر قطر، عقب نشینی و خروج پلیس نظامی روسیه از سوریه، حملات خمپاره‌ای تروریست‌ها به دو محله در دمشق و فیلم لحظه سقوط جنگنده «اف-16» اسرائیل از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. از سوی دیگر، باید به نشست 4 ساعته کابینه امنیتی اسرئیل در مورد حوادث سوریه اشاره کرد.

به گزارش هرمزبان به نقل از تابناک، نشست کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی که برای بررسی سرنگونی یک فروند جنگنده متجاوز این رژیم توسط پدافند هوایی ارتش سوریه برگزار شده بود، بدون اعلام نتایج آن پایان یافت.

به گزارش هرمزبان به نقل از المنار، منابع خبری اسرائیلی روز یکشنبه از پایان نشست کابیته امنیتی رژیم صهیونیستی بدون اعلام نتایج آن در پی سرنگونی یک فروند جنگنده این رژیم توسط پدافند هوایی سوریه خبر دادند.

گفتنی است که پدافند هوایی سوریه روز شنبه یک فروند جنگنده اف ۱۶ این رژیم را پس از تجاوز به خاک سوریه مورد هدف قرار داد و ساقط کرد.

فیلمی از لحظه سقوط جنگنده «اف-16» اسرائیل/درخواست رئیس شرکت توتال از ترامپ برای پایبندی به توافق هسته ای/عقب نشینی و خروج پلیس نظامی روسیه از سوریه/ نشست 4 ساعته کابینه امنیتی اسرئیل در مورد حوادث سوریه

بعد از سرنگونی این جنگنده، اسرائیل به ۱۲ هدف در خاک سوریه حمله کرده که هشت هدف سوری و چهار هدف ایرانی بوده است.

در عین حال مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند قصد جنگ ندارند و عملیات از نظر آنها تمام شده است.

نظر لاوروف درباره برنامه موشکی ایران

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز گذشته درباره روابط پرتنش فعلی کشورش با ایالات متحده آمریکا و نظر روس‌ها درباره برنامه موشکی ایران سخن گفت.

در حالی که  طرف‌های غربی کماکان بر بی‌ثبات‌کننده بودن برنامه موشکی و حتی حضور مستشاران نظامی ایران در کنار سربازان ارتش‌های کشورهای درگیر با تروریسم بین‌الملل اصرار دارند، لاوروف به این ادعای غربی‌ها پاسخ داد و گفت: «آنهایی که برنامه موشکی ایران را ثبات‌زدا می‌بینند، باید برای حرف خود استدلالی داشته باشند.»

فیلمی از لحظه سقوط جنگنده «اف-16» اسرائیل/درخواست رئیس شرکت توتال از ترامپ برای پایبندی به توافق هسته ای/عقب نشینی و خروج پلیس نظامی روسیه از سوریه/ نشست 4 ساعته کابینه امنیتی اسرئیل در مورد حوادث سوریه

وزیر خارجه روسیه در عوض به اقدامات ثبات‌زدای آمریکایی‌ها در شرق دور اشاره کرد و گفت که در صورت ادامه رفتار فعلی آمریکا، شانس زیادی برای کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره وجود نخواهد داشت.

درخواست رئیس شرکت توتال از ترامپ برای پایبندی به توافق هسته ای

تارنمای روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت: «پاتریک پویان» رئیس شرکت توتال فرانسه در حاشیه اجلاس داووس از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواست تا به توافق هسته ای با ایران پایبند بماند.

فایننشال تایمز روز یکشنبه نوشت: پاتریک پویان با برجسته کردن نقش توتال به عنوان شرکت پیروز در رابطه اقتصادی با ایران، می گوید که این پیام را در جریان مراسم شامی که در حاشیه اجلاس داووس در ماه ژانویه با ترامپ و دیگر رؤسای اروپایی داشت، به ترامپ منتقل کرده است.
پویان در گفت وگو با فایننشال تایمز گفت: «وقتی شانس شام خوردن با رئیس جمهوری آمریکا را به دست آوردم، در مورد ایران صحبت و این موضوع را مطرح کردم، به گمانم دونالد ترامپ به حرفهایم گوش داد، اما این بدان معنا نیست که با آنها موافق باشد.»

هرچند پویان تاکنون به این پروژه کاملا متعهد بوده است، اما می گوید که در صورت اعمال دوباره تحریم ها، راه های زیادی برای خروج توتال از این توافق وجود دارد. وی در این باره می گوید: « اگر چارچوب و قواعد بازی تغییر کنند، ما نیز چاره ای جز بازنگری نخواهیم داشت.»

به گفته پویان، خروج آمریکا از توافق هسته ای و بویژه اعمال تحریم های ثانویه علیه ایران که شرکت های بین المللی فعال در این کشور را هدف قرار می دهد، باردیگر شرایط فعالیت کشورهای اروپایی را در ایران، غیرممکن می کند.

فیلمی از لحظه سقوط جنگنده «اف-16» اسرائیل/درخواست رئیس شرکت توتال از ترامپ برای پایبندی به توافق هسته ای/عقب نشینی و خروج پلیس نظامی روسیه از سوریه/ نشست 4 ساعته کابینه امنیتی اسرئیل در مورد حوادث سوریه

شرکت فرانسوی توتال در 50.1 درصد و شرکت چینی سی ان پی سی 30 درصد از سهام پروژه پارس جنوبی را در اختیار دارند و سهام باقی مانده در تملک شرکت ایرانی پتروپارس است.

پویان می گوید که این پروژه در حال پیشرفت است اما از آن جایی که توتال تاکنون تنها 50 میلیون دلار هزینه کرده است، این شرکت می تواند در صورت هرگونه تغییر در اوضاع سیاسی، بدون ضرر قابل توجهی از این توافق خارج شود.

به نوشته فایننشال تایمز، توتال جولای سال گذشته توافقی چند میلیاردی را برای پیشبرد گام بعدی پروژه پارس جنوبی بزرگترین میدان نفتی جهان که میان ایران و قطر مشترک است، امضا کرد. این توافق از زمان لغو برخی از تحریم های بین المللی از سال 2016 تاکنون، نخستین قرارداد تهران با یک شرکت غربی فعال در بخش انرژی است.

دیدار فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا با امیر قطر

ژنرال «جوزف فوتیل» فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا روز یکشنبه با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار و در خصوص مسایل مورد علاقه دو طرف گفت وگو کرد.

در این دیدار دو طرف درباره روابط دو جانبه به ویژه تلاش های دو کشور برای مقابله با تروریسم گفت وگو کردند.

قطر و آمریکا دهم بهمن ماه جاری قرارداد همکاری های راهبردی امضا کردند که بر اساس آن آمریکا به حمایت از قطر برابر هر گونه تجاوزی متعهد می شود.

«خالد بن محمد العطیه» وزیر دفاع قطر هم پیشتر با بیان اینکه همکاری های قطر و آمریکا فراتر از همکاری امنیتی خواهد بود، از دایمی شدن پایگاه هوایی العدید آمریکا در قطر خبر داد.

فیلمی از لحظه سقوط جنگنده «اف-16» اسرائیل/درخواست رئیس شرکت توتال از ترامپ برای پایبندی به توافق هسته ای/عقب نشینی و خروج پلیس نظامی روسیه از سوریه/ نشست 4 ساعته کابینه امنیتی اسرئیل در مورد حوادث سوریه

آمریکا در حال حاضر حدود 11 هزار نظامی در پایگاه هوایی العدید در 30 کیلومتری دوحه دارد.

العطیه همچنین گفت: مقامات نظامی قطر و آمریکا برای توسعه همکاری های نظامی در چارچوب چشم انداز 2040 برنامه ریزی می کنند که بخشی از آن شامل میزبانی قطر از نیروی دریایی آمریکا خواهد بود.

وی با تاکید بر عمق همکاری راهبردی نظامی بین دو کشور تاکید کرد که علاوه بر پایگاه نظامی هوایی العدید، قطر برای ساخت بنادری به منظور میزبانی نیروی دریایی آمریکا برنامه ریزی می کند.

عقب نشینی و خروج پلیس نظامی روسیه از سوریه

گردان پلیس نظامی روسیه که از حدود دو سال پیش در سوریه مستقر بود و در اقدامات برای برقراری نظم در مناطق جنگی این کشور شرکت داشت، این کشور را ترک کرد و به روسیه بازگشت.

رمضان قدیروف رئیس جمهوری چچن (در منطقه قفقاز روسیه) روز یکشنبه در شبکه اجتماعی روسی «وکنتاکته» نوشت: گردان پلیس نظامی روسیه از جمهوری چچن پس از یک و نیم سال خدمت در شهر حلب سوریه به کشور بازگشت.

وی افزود: گردان پلیس نظامی وزارت دفاع روسیه مستقر در جمهوری چچن پس از 18 ماه سوریه را ترک کرد و 393 نفر از پرسنل این واحد تحت فرماندهی سرگرد روسلان نوموحاجی یف به گروزنی بازگشتند.

فیلمی از لحظه سقوط جنگنده «اف-16» اسرائیل/درخواست رئیس شرکت توتال از ترامپ برای پایبندی به توافق هسته ای/عقب نشینی و خروج پلیس نظامی روسیه از سوریه/ نشست 4 ساعته کابینه امنیتی اسرئیل در مورد حوادث سوریه

روسیه از مهر ماه 94 در سوریه عملیات نظامی برای سرکوبی گروه های تروریستی در وهله نخست داعش اجرا کرد و شماری از نیروهای خود را در این کشور مستقر کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز 21 آذر ماه گذشته دستور خروج بخش اصلی نیروهای این کشور از سوریه را صادر کرد.

حملات خمپاره‌ای تروریست‌ها به دو محله در دمشق

گروههای تروریستی که در برخی نقاط منطقه «غوطه شرقی» هنوز حضور دارند، بعد از ظهر یکشنبه با پنج خمپاره مناطق «امویین» و «عباسیین» را هدف قرار دادند.

به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در این حملات که دو خمپاره به منطقه امویین و سه خمپاره به منطقه عباسیین اصابت کرد، یک تن زخمی شد و همچنین خسارات مالی به خصوص به خودروهای شخصی مردم وارد آمد. همچنین چندین مغازه نیز به طور جزئی آسیب دید.

روز شنبه نیز اصابت خمپاره در میدان امویین موجب آتش‌سوزی در یک ایستگاه فشار قوی برق شد که 11 تن در پی آن زخمی شدند.

بنا بر این گزارش، در پی این حملات، ارتش سوریه اقدام به بمباران مواضع تروریست‌ها و انهدام مراکز شلیک این خمپاره‌ها کرد.

در ماه جولای سال گذشته توافق آتش بس میان دولت سوریه و گروههای تروریستی حاضر در غوطه شرقی، به امضاء رسید اما فرماندهی کل نیروهای مسلح سوریه اعلام کرد که پاسخ هرگونه نقش آتش‌بسی را به طور کامل خواهد داد.

فیلمی از لحظه سقوط جنگنده «اف-16» اسرائیل

خبرگزاری فلسطینی «شهاب» (وابسته به حماس) فیلمی را به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی منتشر کرد که گفته می‌شود مربوط به لحظه سقوط جنگنده «اف 16» این رژیم در جولان اشغالی است. 

 

 جنگنده

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید