خبر فوری
هرمزبان:مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس به عنوان یکی از ارکان اقتصادی، صادرات، واردات و ترانزیت کالا در کشور سال 63 به بهره برداری رسید .

بندر شهید رجایی دروازه طلایی اقتصاد ایران

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به اهمیت توسعه صنعت دریانوردی و جابجایی کالا از طریق دریا طرح های ساخت و توسعه این بندر در دستور کار قرار گرفت.

 با وجود تمام مشکلات اقتصادی  با دستور شهید محمدعلی رجایی نخست وزیر وقت در دومین سفر خود به استان هرمزگان در دی ماه سال 59 خواهان تداوم ساخت این بندر شد.در نخستین روزهای جنگ تحمیلی قسمتی از حوضچه شماره یک اجرا شده به طور موقت آماده پذیرش کشتی شد و یک هفته پس از آغاز جنگ با پهلوگیری نخستین کشتی اقیانوس پیما و حمل یکسره کالا فعالیت بندر به صورت آزمایشی آغاز شد. 2 سال پس از شهادت محمدعلی رجایی به پاس تلاش های این نخست وزیر برای به سرانجام رسیدن این طرح ، مجتمع بندری به نام «شهید رجایی» مزین شد.

اکنون موقعیت ممتاز جغرافیایی، دسترسی به آب های آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، همجواری با منطقه آزاد کیش و قشم و بنادر حوزه خلیج فارس، بندر شهید رجایی را به پایگاهی راهبردی و منحصر به فرد در منطقه تبدیل کرده است.

مجتمع بندری شهید رجایی در این میان توانسته با بهره گیری از نیروهای مجرب و استفاده از تجهیزات مدرن بندری و دریایی جایگاه ویژه ای در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور داشته باشد تا جایی که امروزه بیش از ۵۰ درصد حجم عملیات کانتینری بندری کشور به تنهایی در این مجتمع بزرگ بندری انجام می شود و این نشان از اهمیت این بندر در جمهوری اسلامی ایران دارد.

بندر شهید رجایی دروازه طلایی اقتصاد ایران / توسعه بندر شهید رجایی زمینه ساز نقش آفرینی بیشتر در کریدور بین المللی

اله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس، درباره تکمیل عملیات اجرایی ساخت بندر شهید رجایی گفت: نخستین سال های دهه 60 همراه با اجرای سایر بخش های مختلف بندر و تداوم بهره برداری اضطراری از اسکله ها علاوه بر ده ها هزار میلیارد ریال صرفه جویی ، پرداخت نکردن هزینه های ارزی معطلی کشتی ها در لنگرگاه، نقشی حیاتی در زمینه تامین مایحتاج کشور در آن شرایط حساس ایفا نمود.

وی گفت: نهم شهریور سال 63 نخستین پایانه به صورت رسمی افتتاح و عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای متفرقه در بندر شهید رجایی شروع شد.

مدیرکل بنادر هرمزگان بزرگراه شش باندی، فرودگاه، پنج هزار خانه سازمانی، بیمارستان، رستوران، نیروگاه برق و حتی ترن برقی را از دیگر بخش های پیش بینی شده در طرح اولیه این بندر عنوان کرده و افزود: به همین دلیل بندر شهید رجایی به «مجتمع بندری» معروف شده و بخش هایی از این ضمایم بعدها در طرح های بعدی توسعه این بندر تکمیل شد.

عفیفی پور ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در سال 67 را نقطه عطف تلاش های صورت گرفته در این بندر عنوان کرده و گفت: اجرای این طرح موجب اصلاح فرآیندها، رفع موانع، تسریع و رونق سرمایه گذاری و زمینه ساز ایجاد تحولی بزرگ در پویایی اقتصادی و جذب سرمایه بخش خصوصی در توسعه پس کرانه ها شد.

تبدیل بندر شهیدر رجایی به کریدور ترانزیتی شمال – جنوب

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: با افزایش تقاضای همسایگان سواحل جنوبی خلیج فارس، شبه قاره هند و آسیای دور، برای عبور محموله های تجاری خود از خاک ایران و دستیابی به بازار کشورهای مشترک المنافع و شمال اروپا موجب شده بندر شهید رجایی برای پاسخگویی به این نیازها از سال 81 با اجرای فاز اول طرح توسعه و تکمیل حوضچه های دوم و سوم این مجتمع، اسکله هایی به طول 850 متر برای پهلودهی به کشتی های نسل هفتم با آبخور 17متر و پیشرفته ترین تجهیزات بندری، ایجاد کند.

بندر شهید رجایی دروازه طلایی اقتصاد ایران / توسعه بندر شهید رجایی زمینه ساز نقش آفرینی بیشتر در کریدور بین المللی

عفیفی پور افزود: با تداوم توسعه سال 86 بندر با ظرفیتی بیش از 3 میلیون TEU کانتینر به پلی برای اتصال قاره های آسیا و اروپا از طریق کریدور ترانزیتی شمال – جنوب تبدیل شد.

وی گفت: همزمان با بهره برداری از این طرح، عملیات اجرایی مرحله دوم توسعه بندر شهید رجایی برای دستیابی به ظرفیتی معادل 6 میلیون TEU کانتینر، آغاز و کار ساخت 7 پست اسکله جدید جمعاً به طول 2 هزار و 20 متر در موقعیت یال های غربی و شرقی این مجموعه در دستور کار قرار گرفت.

عفیفی پور با اشاره به آغاز عملیات اجرایی بخش نخست مرحله 3 طرح توسعه ترمینال کانتینری، با حضور معاون اول رییس جمهور در دهه فجر سال 93گفت: با اجرای این طرح ساخت هزار و 500 متر اسکله جدید و بیش از 50 هکتار محوطه کانتینری در دستور کار قرار گرفت و افزایش ظرفیت پیشرفته ترین بندر کانتینری کشور از 6 میلیون به 8 میلیون TEU کانتینر کلید خورد.

وی ادامه داد: اکنون این بندر به دلیل فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره ای کشتی ها با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب ، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت:درشرایطی که بیش از 90 درصد جابجایی محموله های تجاری کشور از طریق حمل و نقل دریایی صورت می گیرد، بندر شهید رجایی به تنهایی عهده دار بیش از 53 درصد حجم کل این مبادلات در زمینه ترانزیت، واردات، صادرات و سایر فعالیت های بندری است.

عفیفی پور افزود: بندر شهید رجایی در وضعیت فعلی 2 هزار و 400 کیلومتر مربع وسعت دارد که در 220 هکتار محوطه بارانداز و 24 هکتار آن انبار مسقف ساخته شده است.

بندر شهید رجایی دروازه طلایی اقتصاد ایران / توسعه بندر شهید رجایی زمینه ساز نقش آفرینی بیشتر در کریدور بین المللی

توسعه هرچه بیشتر بندر شهید رجایی در دستور کار

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: نگاه مبنایی و محوری دولت به صنعت حمل و نقل موجب شده دستاوردهای کسب شده تنها نقطه آغاز روند صعودی جایگاه بندر شهید رجایی تلقی شود و برنامه های بلند مدت نیز در دستور کارقرار گیرد.

عفیفی پور درباره برنامه ریزی های صورت گرفته برای توسعه هر چه بیشتر این بندر با توجه به نقش تاثیر گذار آن در افزایش توان اقتصادی کشور گفت: بندر شهید رجایی در فازهای بعدی توسعه خود در بخش دریایی مصمم است با اجرای 5 حوضچه جدید و ساخت بیش از 12 هزار متر اسکله در 39 پست، در بازه زمانی 2020، 2030 و نهایتاً 2040 میلادی، ضمن دستیابی به ظرفیتی معادل20میلیون TEU، در جایگاه یک بندر کانونی در منطقه قرار گیرد.

وی افزود: همچنین به موازات ساخت حوضچه ها و اسکله های جدید، افزایش پسکرانه های این بندر به میزان دو برابر مساحت کنونی در دستور کار قرار دارد که الحاق 2 هزار و 700هکتار اراضی واقع در شمال بندر عملیاتی شده است.

بندر شهید رجایی دروازه طلایی اقتصاد ایران / توسعه بندر شهید رجایی زمینه ساز نقش آفرینی بیشتر در کریدور بین المللی

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: با الحاق این اراضی جدید به منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، یک شهر لجستیکی بزرگ در جوار بزرگترین بندر تجاری کشور ایجاد می شود تا بسترسازی لازم برای پیوستن این بندر به باشگاه بنادر نسل سومی جهان فراهم شود.

عفیفی پور توسعه زیرساخت ها، به کارگیری نیروی انسانی کارآمد، تجهیزات مدرن، تکنولوژی هوشمند، زیرساخت های مخابراتی همچون فیبر نوری، فن آوری های نوین ارتباطی و همچنین ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی را از برنامه های در دست اقدام برای کسب سهم بیشتر از حمل و نقل دریایی و تجارت بین المللی، قرار گرفتن در جایگاه نخست بنادر منطقه در افق چشم انداز 20 ساله کشور برشمرد.

وی افزود: ایجاد و راه اندازی شهر لجستیکی بندر شهید رجایی، طراحی و راه اندازی نرم افزار جامع بندری(PCS) ، ساخت و راه اندازی آزادراه شهید رجایی، ساخت و راه اندازی ترمینال ریلی- نفتی، ساخت و راه اندازی ترمینال ریلی- مواد معدنی، طراحی و راه اندازی ترمینال مکانیزه غلات، طراحی و راه اندازی ترمینال مکانیزه مواد معدنی، تدوین و اجرای برنامه جامع توسعه منابع انسانی و همچنین برنامه ریزی و راه اندازی ترمینال کالاهای سردخانه ای بخشی از برنامه های پیش رو بزرگترین بندر تجاری کشور است.

بندر شهید رجایی دروازه طلایی اقتصاد ایران / توسعه بندر شهید رجایی زمینه ساز نقش آفرینی بیشتر در کریدور بین المللی

در حال حاضر، بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین بندر تجاری ایران با ده ها بندر مطرح جهان مرتبط است و ضمن انعقاد چند معاهده بین المللی با شش بندر جهان پیمان خواهرخواندگی دارد.

با برنامه ریزی های صورت گرفته و ایجاد ظرفیت های جدید برای توسعه به زودی شاهد افزایش نقش تاثیر گذاری این بندر در تحولات عظیم اقتصادی و تجاری کشور خواهیم بود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید