خبر فوری

ماجرای برداشتن کلیه آیت الله شاهرودی چه بود؟/ تکذیب خودکشی در زندان اراک/ برجام را به جنگ سوریه چه کار؟

سرویس سیاست مشرق – روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

********

کیهان

مطمئن‌ترین شخصیت برای پیگیری راه امام آیت‌الله العظمی خامنه‌ای است

نوه امام خمینی(ره) می‌گوید: مخالفان آیت‌الله خامنه‌ای با امام مسئله دارند.

حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم اظهار داشت: در اندیشه امام(ره) اعتقاد راسخ به اسلام، باور به آزادی مردم در حق تعیین سرنوشت، مقابله با زورگویی و ایستادگی در مقابل تهدیدات خارجی، جدیت در تحقق عدالت اجتماعی، ایمان به توان مردم و مبارزه در برابر استکبار جهانی و … جزو ارکان جدایی ناپذیر تفکر امام(ره) است که باید توسط متفکران بسط داده شود.

وی می‌افزاید: همه علاقه‌مندان به امام(ره) باید متوجه این موضوع باشند که اندیشه و افکار امام(ره) را از راه و طریق صحیح و مستقیمش باید به دست آورند و مراقبت از اندیشه و تفکر حضرت امام خمینی(ره) تکلیفی شرعی به عهده همگان است. امروز بهترین و مطمئن‌ترین شخصیتی که می‌توان برای پیگیری راه و اهداف امام(ره) به آن رجوع کرد، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، خلف شایسته ایشان است. دقیق‌ترین شیوه برای دستیابی به اندیشه حضرت امام(ره) را باید از بیانات حکیمانه خلف شایسته ایشان پیگیری کرد، زیرا انتخاب ایشان به رهبری بعد از امام(ره) با اشاره و تاکید شخص حضرت امام(ره) بود که با وجود افراد دیگر در آن زمان، نظر ایشان به شایسته‌ترین، شجاع‌ترین، لایق‌ترین و آگاه‌ترین شاگرد خودشان بود.

اشراقی همچنین تأکید کرد: بهترین و امن‌ترین راه برای ادامه مسیر امام (ره)، اعتقاد و باور به مردم در سایه هدایت و رهبری ولایت فقیه است که نقش ستون فقرات نظام را دارد. این را باید دانست در اندیشه حضرت امام(ره) ولایت فقیه پایه و اساس کشور است و پشتیبانی از ولایت فقیه، ضامن آرامش و امنیت کشور می‌شود. باور اینجانب بر این است که اصیل‌ترین و امن‌ترین مسیر برای ادامه راه امام(ره) خط اصیل انقلاب است آن هم به دور از دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی.

وی یادآور شد: من در جاهای مختلف این مطلب را ذکر کرده‌ام که متاسفانه امروزه تفکرات حضرت امام(ره) به صورت هدفمند تحریف می‌شود.  رجوع به فرد شایسته برای به دست آوردن تفکر اصیل حضرت امام (ره) مطمئن‌ترین روش برای جلوگیری از تحریف تفکر ایشان است و در حال حاضر رجوع به تفکرات، اندیشه و گفتارهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی بهترین شیوه برای پیشگیری از تحریفات هدفمند تفکرات اصیل امام خمینی است. هدف دشمن از تحریف اندیشه حضرت امام، به بیراهه کشیدن انقلاب است. امروزه متاسفانه همگان شاهد آن هستیم که عده‌ای درون کشور با قلب حقیقت کلام و اندیشه امام(ره) قصد دارند امام جدیدی به جامعه معرفی کنند تا با این روش به اهداف کوچک شخصی یا جناحی خود برسند که البته با وجود ولایت فقیه که شاگرد و خلف شایسته امام(ره) است، هرگز به این هدف شوم خود دست نخواهند یافت.

برجام را به جنگ سوریه چه کار؟ تحریم‌ها را باید برمی‌داشت که برعکس شد

«اگر نه تحریم‌های جدید؛ نه عدم ورود پول به کشور؛ نه توقف توسعه سرمایه‌گذاری؛ نه تلاش برای محدود کردن توان دفاعی کشور، پس دقیقا چه چیزی به برجام ربط دارد؟»

رجانیوز با طرح این پرسش درباره سخنان اخیر وزیر نفت نوشت: ضعف تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دستیابی به توافق مطلوب، مشکلات عدیده‌ای برای دولتمردان ایجاد کرده است. این مشکلات سبب شده که دولتمردان از یک طرف بسیاری از مسائل بی‌ربط را به عنوان دستاوردهای برجام معرفی کنند و از طرفی دیگر اصلی‌ترین گره‌های باقی مانده که توافق هسته‌ای موظف به برطرف کردن آنها بود را «مسائل بی‌ارتباط با برجام» بخوانند.
از بی‌ربط‌ترین موضوعاتی که در قالب دستاوردتراشی به برجام گره زده می‌شود می‌توان به پیشرفت‌های منطقه‌ای ایران‌اشاره کرد. در حالی که این پیشرفت‌ها حاصل خون هزاران شهید مدافع حرم و خون‌دل خوردن رزمندگان و فرماندهانی است که با مقاومت خود حماسه‌های تاریخی آفریده‌اند، دولتمردان تلاش می‌کنند که آن را به برجام ربط دهند.

 اما نکته جالب توجه آن‌جا است که درحالی معاون سیاسی وزارت خارجه تلاش می‌کند که موفقیت‌های منطقه‌ای را به برجام گره بزند که تا چندی پیش وزیر خارجه مستقیم و غیر مستقیم، دم از اتخاذ «رویکرد عقلانی» در مسائل منطقه‌ای می‌زد و فضای فعلی منطقه را برد-باخت می‌نامید!

 واضح است که نه‌تنها پیشرفت‌های منطقه‌ای ایران هیچ ربطی به برجام ندارد بلکه تفاوت آشکاری بین نگاه «مذاکره محور» وزارت خارجه با نگاه مقاومت فرماندهان میدانی وجود داشته و دارد چنان‌که در صورت فراهم بودن شرایط ، ظریف و هم‌قطارانش درنگی برای انجام مذاکرات برد- برد نمی‌کردند. در این صورت معلوم نبود چه بلایی بر سر این عامل اقتدار کشور می‌آمد!

 اصلی‌ترین وظایف و اهداف توافق هسته‌ای طبق گفته خود دولتمردان لغو تمامی تحریم‌ها از جمله تحریم‌های بانکی و مالی بود اما عجله دولت در اتمام هر چه سریع‌تر کار و ضعف تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دستیابی به آن را غیرممکن ساخت. وقتی هم که مشکلات ناشی از باقی ماندن این تحریم‌ها خود را نشان داد و افکار عمومی احوال آفتاب تابان برجام را جویا شد دولتمردان به کلی منکر ارتباط آن با برجام شدند.
در همین ارتباط بیژن زنگنه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه مگر قرار نبود مشکل نقل و انتقال پول در برخی کشورها از جمله چین و کره بعد از برجام حل شود و یا اینکه دو سال فرصت کمی برای تحقق این موضوع بوده است می‌گوید: مشکل این پول‌ها ربطی به برجام ندارد. اینها مربوط به تحریم‌ها یا اقدامات محدودکننده آمریکاست!

 وزیر نفت تصریح کرد: شک نکنید که در مسائل بانکی هنوز گیر داریم. از قول من بنویسید که ما در مسائل بانکی گیر داریم، البته این موضوع ربطی به برجام ندارد و مربوط به بقیه مسائل است(!) کسی نمی‌تواند کارت بانکی با خودش به خارج از کشور ببرد و لذا همه تقاضا برای پول نقد شکل می‌گیرد و باعث فشار به بانک مرکزی می‌شود. یک روابط ساده بانکی هم نمی‌شود برقرار کرد. ما در ترکیه و چین مشکل مبادلات بانکی داریم و حتی عراق کوچکترین تعامل بانکی با ما نمی‌کند. اینها ربطی به برجام ندارد بلکه مربوط به روابط بانکی است.

 در حالی وزیر نفت از ‌اشاره به ضعف‌های برجام فرار می‌کند که مشکلات بانکی و دسترسی دشوار ایران به پول‌های خود در نتیجه باقی‌ماندن تحریم چرخه دلار یا یوترن (U-turn) است که تحریمی ثانویه و هسته‌ای به شمار می‌رود. مشکل بعدی باقی‌ ماندن تحریم‌های ثانویه بانکی بعد از برجام است جایی که در دستورالعمل اجرای برجام و در B.1 تصریح شده که تراکنش مربوط به خرید نفت ایران نباید با یک فرد تحریمی SDN (اعم از حقیقی یا حقوقی) درگیر باشد!

 با این تفاسیر بهتر است که وزیر نفت و دولت محترم توضیح دهند که دقیقاً چه چیزی به برجام ربط دارد چرا که اگر قرار باشد دولت با همین دست فرمان پیش برود تنها بارش برف از آسمان را می‌تواند به عنوان دستاورد برجام معرفی کند!
 

واکنش وزارت صنعت به یک خبر و سؤال کیهان

روابط عمومی وزارت صنعت در واکنش به یک خبر ویژه توضیحی ارسال کرد.

این روابط عمومی در واکنش به خبر ویژه روز 4 بهمن به نقل از روزنامه  فرهیختگان با عنوان «کدام دولتمردان طرفدار گران کردن ارز هستند» نوشت:  «این اتهام که دولت برای تامین بودجه، نرخ ارز را افزایش داده کاملا نادرست است و وزیر صنعت، معدن و تجارت در تازه‌ترین اظهارنظر خود در نشست شورای اداری استان یزد نیز به درستی بر بی‌اساس بودن آن تاکید کردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همواره در اظهارنظرهای خود به ویژه سخنان اخیرشان در نشست شورای اداری استان یزد، بر این نکته که تغییرات غیرمتعارف نرخ ارز مشکلاتی را متوجه فرآیند تولید و صنعت کشور می‌کند، تاکید داشتند.

محمد شریعتمداری معتقد است که ثبات نداشتن قیمت‌ها مانع پیشرفت امور شده و تغییرات غیرمتعارف نرخ ارز به عنوان یک عامل برون‌زا مشکلات زیادی را برای صنعتگران به وجود آورده است که باید راهکارهایی برای رفع آن در نظر گرفته شود.

ناگفته نماند قدم‌های زیادی توسط دولت برای حمایت از تولید برداشته شده و در این ارتباط نیز دولت متحمل ضررهایی هم شده است.»

کیهان: تنها یک سؤال باید از روابط عمومی وزارت صنعت پرسید و آن اینکه اگر دولت مخالف گران شدن نرخ ارز است و رئیس‌جمهور نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره کاهش نرخ ارز اطمینان داد، چرا دلار با افزایش قیمت بالغ بر 1300 تومان مواجه شده است؟! مگر نه اینکه ادعا شده به واسطه برجام فروش نفت دو برابر شده و طبیعتا درآمدهای ارزی نیز افزایش یافته است؟

دولت بازار مسکن را رها کرده است

یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه می‌گوید دولت بازار مسکن را به حال خود رها کرده است.

افشین پروین‌پور در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان اظهار داشت: آثار زیان‌بار گرانی مسکن همان چیزی است که در حال حاضر وجود دارد. یعنی گرانی بخش مسکن باعث شده بسیاری از کسانی که مانند جوانان متقاضی مسکن هستند نتوانند مسکن تهیه کنند، از طرفی آنهایی که مستأجر هستند توان خرید مسکن ندارند. وقتی این اتفاق بیفتد شاهد خواهیم بود که سازندگان تمایلی برای ساخت و ساز ندارند، زیرا مسکن‌هایی که در حال حاضر هم ساخته شده به دلیل قیمت بالا فروش نمی‌رود، بنابراین صنعت ساخت و ساز هم دچار رکود می‌شود و این رکود سبب می‌شود اشتغال تا حدود زیادی کاهش یافته و خیلی از بنگاه‌های تولیدی که به ساخت‌وساز وابسته هستند از کار بیکار می‌شوند و دیگر تولید نکنند. تبعات گرانی مسکن این مواردی است که اشاره کردم، چرا که مسکن صنعتی است که با حدود 130 صنعت دیگر در ارتباط است و وقتی رکود در ساخت و ساز اتفاق می‌افتد، به تبع آن یک رکود معناداری در تولید صنایعی که با بخش ساخت و ساز مرتبط هستند، حاکم می‌شود و در مجموع تمام اقتصاد شما چنین موضوعی را لمس می‌کند.

مدیر گروه مسکن در مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: بازار مسکن در همه کشورهای دنیا به شدت و با قدرت تمام از طرف دولت و حاکمیت مراقبت می‌شود تا اسیر سوداگری نشود، اما در کشور ما کاملاً برعکس است، یعنی دولت کوچک‌ترین حرکتی انجام نمی‌دهد. این بازار خاصیتش این است که به شدت مستعد سوداگری است، بنابراین وقتی دولت از این بازار مراقبت نکند و اجازه دهد سوداگران و سرمایه‌داران وارد بازار مسکن شوند، احتکار کنند و سرمایه‌های خود را به این بخش بیاورند و مسکن بخرند و دوباره بفروشند و از طریق خرید و فروش و افزایش قیمت‌ها سود کسب کنند، بخش مسکن به همین حال و روزی درمی‌آید که شما می‌بینید. بنابراین دلیل اینکه در سایر کشورهای دنیا مشکل مسکن وجود ندارد، این است که دولت‌ها در این کشورها به شدت مراقبت می‌کنند تا سرمایه‌های سرگردان و تقاضاهای سرمایه‌ای، محتکران و سوداگران وارد بخش مسکن نشوند.

مثلاً از ابزارهای مالیاتی استفاده می‌کنند. منظورم مالیات بر سوداگری است و به شدت سوداگران را جریمه می‌کند؛ سوداگرانی که بخواهند وارد بخش مسکن شوند و از احتکار و خرید و فروش مسکن سود کسب کنند.

این کشورها سامانه‌های اطلاعاتی دارند که به وسیله این سامانه‌ها مسکن کاملاً تحت اشراف دولت است و تعداد واحدهای مسکونی و مالکین واحدهای مسکونی مشخص است، لذا دولت اجازه نمی‌دهد کسی بیش از دو یا سه خانه داشته باشد. اما اینجا می‌بینید بانک‌های خصوصی هر کدام در هر منطقه‌ای 400 تا 500 و حتی هزار واحد مسکن خریده و آن را خالی نگه داشته‌اند تا بعدها بفروشند، یعنی بازار مسکن کاملاً رهاست. اینکه می‌بینید قیمت‌ها به صورت غیرمنطقی بالاست به خاطر این است که دولت این بخش را به طور کلی رها کرده است.

در کشورهای اروپایی و کشورهایی که اقتصادشان مبتنی بر تولید است اجازه نمی‌دهند چنین اتفاقی بیفتد یعنی اگر کسی مسکنی به غیر از مسکن خودش داشته باشد گران شود باید مابه‌التفاوت آن قیمت را مالیات بپردازد و نمی‌گذارند کسی در عرصه خرید و فروش مسکن سود کند. به عنوان مثال اگر مسکنی را بخرد و 6 ماه خالی نگه دارد روزانه باید مالیات بپردازد و نمی‌گذارند کسی از احتکار و خرید و فروش مسکن سود ببرد.

روایت مرتضی حاجی از کسادی کسب و کار در پسابرجام

در حالی که برخی مدیران دولتی می‌گویند بخش مسکن رونق گرفته، مدیر عامل مؤسسه همشهری تصریح کرد این حوزه با رکود و کسادی مواجه شده است.

مرتضی حاجی که سابقه وزارت در دولت اصلاحات را نیز در سوابق خود دارد، به ایلنا گفت: غیر از مؤسسه همشهری نشریات دیگر هم ضرر می‌دهند، اما تا سال 94 سودآور بوده است، اما در سال 95 هزینه‌های جدیدی به آن اضافه شده و درآمدها از آگهی نیز کاهش یافته است، در نتیجه برآیند و میانگین این شرایط موجب شده که همشهری زیان دهد.

او کاهش آگهی‌های همشهری را به علت وضعیت و کسادی کلی کسب و کار در کشور دانست و گفت: کاهش آگهی‌ها متأثر از شرایط اقتصادی کشور بوده است. وقتی در بخش اقتصادی رکود باشد، آثارش را در نیازمندی‌های تجاری می‌بینیم. اگر بخش نیازمندی‌های مسکن را از دو سال قبل با الان مقایسه کنیم متوجه تأثیر رکود مسکن خواهیم شد و کم شدن درآمد آگهی‌ها متأثر از فضای اقتصادی است که امیدواریم با وعده‌های آقای روحانی در این زمینه تغییری صورت گیرد.

یادآور می‌شود یکی از دلایل مهم رکود بخش مسکن، بی‌مهری دولت به پروژه بزرگ مسکن مهر بود؛ با این استدلال که تزریق نقدینگی به حوزه مسکن، موجب تورم شده است. بنابراین دولت مسیری معکوس را طی کرد و موجب رکود شدید در بخش مسکن شد.

با این وجود میزان نقدینگی از 430 هزار میلیارد تومان در آغاز فعالیت دولت روحانی به 1424 هزار میلیارد تومان (بیش از 300 درصد افزایش) رسیده است.

بنابر اعلام کارشناسان، 250 شاخه صنعتی و شغلی با بخش مسکن مرتبط است و در صورت رونق گرفتن این بخش، رونق اقتصادی قابل توجهی در کشور ایجاد می‌شود.

اشاره به رکود بخش مسکن در 2 سال اخیر، در حقیقت اشاره به دوره زمانی پس از اجرای برجام است.

خراسان

پیشنهاد جالب یک مسئول برای نصب گسترده دستگاه شوک

بر اساس درخواست یک مقام مسئول در کابینه که هم اکنون در حال بررسی توسط تعدادی از اعضای دولت است، پیشنهاد شده به منظور پیشگیری از مرگ و میر ناشی از مرگ ناگهانی قلبی که نخستین علت مرگ در کشور است، دستگاه الکترو شوک در اماکن عمومی کشور همچون پایانه ها، ورزشگاه ها و ستاد وزارتخانه ها و سازمان ها نصب شود تا این دستگاه کاملا خودکار، احیای بیمار را تا رسیدن نیروهای متخصص فوریت های پزشکی مدیریت کند.

تغییر مهم در تعریف صادرکننده نمونه

در حالی که بر اساس مصوبه سال 1380 دولت وقت، تاکید شده بود صادر کننده نمونه حقیقی یا حقوقی باید از حسن شهرت برخوردار بوده و گزارشی مبنی بر خلف وعده یا عدم ایفای تعهد از جانب وی از خریداران، طرف‌ های تجاری، گمرک، شبکه بانکی یا سایر منابع موثق دریافت نشده باشد، با ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به اعضای اقتصادی کابینه، این بند از مصوبه مذکور، لغو شده است. 

ایران

«نه» پاسخ مکرون به درخواست ضد ایرانی بن سلمان

القدس العربی در تحلیلی به موانع سفر بن سلمان ولیعهد عربستان به‌کشورهای اروپایی پرداخت و از جمله به بحث‌های حقوق بشری، یمن و بازداشت شاهزادگان سعودی اشاره کرد.

به‌گزارش انتخاب، این روزنامه نوشت: محمد بن سلمان مایل است اروپایی‌ها را در مورد کاهش روابط با ایران متقاعد کند و در این مسیر، ایران را متهم به‌تلاش برای تغییر نقشه خاورمیانه از طریق اتهام تروریسم و انتشار نزاع‌ها و درگیری‌های داخلی مذهبی می‌کند. عربستان معتقد است باید اروپایی‌ها و از جمله فرانسه را در مورد ضرورت معامله‌های اقتصادی بزرگ قانع کند.

اما مکرون بدون توجه به تلاش‌های عربستان تصمیم دارد به تهران سفر کند و حتی از سخنان عربستان در کنار ایالات متحده و اسرائیل برای ورود به جنگ با ایران انتقاد می‌کند. معاملات سعودی‌ها با اروپایی‌ها به هر سطحی برسد، هرگز از سطح توافق‌های مورد انتظار بین اروپایی‌ها و ایران فراتر نمی‌رود.

محمد بن سلمان اخیراً از رئیس جمهوری فرانسه درخواست کرده که رابطه با ایران را کاهش دهد اما مکرون در پاسخی که بیشتر شبیه ‌سیلی به ولیعهد سعودی است، چنین گفت:«با فرانسه در مورد این مسائل صحبت نکن»!
 

پلیس برنامه‌ای برای دستگیری دراویش ندارد

رئیس پلیس پایتخت در حاشیه بازدید رئیس پلیس مسکواز پلیس پایتخت در پاسخ به سؤالی درباره وقایع پیش آمده برای دراویش گنابادی گفت:‌ پلیس هیچ برنامه‌ای برای دستگیری دراویش در تهران ندارد و صراحتاً اعلام می‌کنم که نه تنها پلیس؛ بلکه دادستانی و دیگر دستگاه‌ها نیز در این زمینه برنامه‌ای نداشته و نخواهند داشت؛ اما متأسفانه اخبار و اطلاعات کذبی منتشر شد که عمدتاً رسانه‌های معاند نیز در دامن زدن به آن نقش داشتند.

به گزارش هرمزبان به نقل از ایلنا، سردار رحیمی با بیان اینکه متأسفانه در کنار این اخبار کذب، اقدام‌های دیگری نیز انجام شد، گفت: در بین دراویش متأسفانه افرادی نفوذ کردند که اقدام به سوءاستفاده از رأفت و رحمت پلیس کرده و آن وقایع را به وجود آوردند.

گفتنی است روزهای شنبه و یکشنبه هواداران نور علی تابنده قطب دراویش گنابادی در خیابان محل سکونت وی تجمع کرده و حضور نیروی انتظامی هم منجر به درگیری‌هایی شد.

تکذیب خودکشی در زندان اراک

در پی انتشار مجدد اخباری در خصوص خودکشی دو نفر در زندان‌های اوین و اراک، روابط عمومی سازمان زندان‌ها با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد:
در جریان حوادث و اغتشاشات اخیر و بازداشت عده‌ای از آشوبگران و انتقال آنها به زندان‌های کشور، فقط متهمی به نام سینا قنبری که در بازداشتگاه اوین تحت بازداشت بود در سحرگاه روز شانزدهم دی ماه اقدام به خودکشی کرده که رسیدگی قضایی در این خصوص در حال پیگیری است و در هیچ زندان دیگری اتفاق مشابه رخ نداده است.

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرآنلاین، این اطلاعیه می‌افزاید: فردی که در اراک اقدام به خودکشی کرده، در زندان نبوده و در اختیار ضابطین قانونی قرار داشته است.

آرمان

خرید تجهیزات باروری ابرها

معاون پارلمانی سپاه از خریداری و نصب تجهیزات مورد نیاز برای بارور کردن ابرها بر روی هواپیما خبر داد و گفت که سپاه برخی از موادی که برای تزریق به ابرها جهت بارور کردن لازم است را خریداری کرده است.

محمدصالح جوکار درباره آمادگی سپاه جهت بارور کردن ابرها و رفع مشکل کم آبی در کشور، افزود: با وجود اینکه اعتباری به هوافضای سپاه برای بارور کردن ابرها اختصاص نیافته، هوافضای سپاه اعلام کرده که به دلیل مشکلات در حوزه کم آبی و بارش بسیار کم نزولات آسمانی آمادگی دارد که نسبت به بارور کردن ابرها اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه آمادگی سپاه در کمیسیون تلفیق نیز مطرح شد، اظهارکرد: در همین راستا برخی از تجهیزاتی که باید روی هواپیما نصب شود خریداری و نصب شده است. همچنین برخی از موادی که برای تزریق به ابرها برای بارور کردن نیز لازم است خریداری شده که امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت برای بارش‌ها استفاده کنیم.

معاون سپاه در مورد زمان رخ دادن این اتفاق، گفت: به‌رغم اینکه تاکنون دولت از سپاه چنین چیزی را درخواست نکرده است، اما ما آمادگی خود را به دستگاه‌های مربوطه اعلام کردیم، طبیعتا این کار باید از هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط انجام شود.

حق اعتراض عمومی به رسمیت شناخته نشده است

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در دولت اول حسن روحانی، معتقد است هنوز حق اعتراض عمومی در کشور به رسمیت شناخته نشده است.

اعتمادآنلاین نوشت؛ الهام امین زاده درباره دلیل این مساله گفت: «مانعی که باعث شده هنوز حق اعتراض به رسمیت شناخته نشده باشد موانع فرهنگی است. این مانع دوطرفه است و هم انتقادکننده و هم انتقادشونده دارای ضعف هستند. »

وی تصریح کرد: «از یک سو نقدشوندگان آستانه تحمل پایینی دارند و از سوی دیگر نقدکنندگان نقد را با هتک حرمت، توهین و افترا مخلوط می‌کنند از این روست که حق مطلب ادا نمی‌شود؛ بنابراین هر دو طرف؛ چه منتقدان و چه کسانی که نقد می‌شوند؛ به آموزش نیاز دارند تا در شرایط برای اصلاح و تحول جامعه و شنیده شدن صدای عموم مردم فراهم شود.»

احتمال اعزام غواص به سانچی

سخنگوی شرکت ملی نفتکش گفت: رایزنی‌هایی شده که اگر شرایط مساعد باشد از غواص برای تفحص داخل سازه کشتی و پیکرها استفاده شود.

محسن بهرامی درباره آخرین اخبار از نفتکش سانچی و پیگیری وضعیت پیکرهایی که در نفتکش باقی مانده‌اند، اظهار داشت: ربات زیرآبی اعزامی به سانچی در حال بررسی نهایی کشتی است اما با توجه به زمستان و سرما، کار به سرعت انجام نشد، امیدواریم که گزارش و بررسی سازه نهایی شود. وی افزود: قبلا هم رایزنی‌هایی شده که اگر شرایط مساعد باشد از غواص برای تفحص داخل سازه کشتی و پیکرها استفاده شود.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش یادآور شد: ما دغدغه خانواده‌ها را می‌دانیم اگر شرایط مناسب باشد و بحث کارشناسی و فنی اجازه دهد جزو برنامه‌های شرکت این است که اخباری از پیکرها به دستمان برسد، اما به خاطر اینکه حادثه دور بوده و در سرزمین ما نیست و با واسطه اقدام می‌کنیم و شرایط آب و هوایی هم خوب نیست، کار با تاخیر انجام می‌شود.

انتصاب یک زن دیگر در وزارت کشور

با حکم جواد ناصریان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور، منیره زارع به عنوان سرپرست دفتر برنامه ریزی و بودجه وزارت کشور انتخاب شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه جانشین‌پروری و بهره‌گیری از ظرفیت بانوان از اولویت‌های وزارت کشور است گفت: زحمات بانوان در وزارت کشور باید بیش از پیش دیده شود. جواد ناصریان در مراسم معارفه و تکریم منیره زارع و محسن محمودی سرپرست جدید و مدیرکل پیشین دفتر برنامه‌ریزی و بودجه وزات کشور با اشاره به اینکه وزارت کشور به تأسی از سیاست‌های دولت و رئیس‌جمهور به دنبال این است که نقش بیشتری در اختیار بانوان قرار دهد اظهار کرد: زحمات بانوان در وزارت کشور باید بیش از پیش دیده شود و وزارت کشور باید از ظرفیت و توانایی بانوان بهره بیشتری ببرد.

ماجرای برداشتن کلیه چه بود؟

رئیس سازمان نظام پزشکی اعلام کرد: هیچ گزارشی مبنی بر خطا یا قصور پزشکی در رابطه با آیت‌ا… شاهرودی ارسال نشده است. محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصول‌گرا به تازگی در گفت‌وگویی گفته‌است: «درعمل جراحی که بر روی آیت‌ا… شاهرودی صورت گرفت؛ مشخص شد، غده‌ای کلیه ایشان را گرفته که در اتاق عمل قرار بود، غده را بردارند، اما کلیه را برداشتند. یعنی پزشکان چاره‌ای نداشتند و لحظه ای باید تصمیم می‌گرفتند، اما در هر صورت کلیه را اشتباه برداشتند و پاتولوژی کردند و مشاهده شد که کلیه سالم است و می‌شد همان غده را بردارند. »

بنا به گفته‌های اخیر باهنر در درمان رئیس پیشین قوه قضائیه خطای پزشکی صورت گرفته است. ایرج فاضل، رئیس سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با ایلنا درباره این موضوع گفت: سازمان نظام پزشکی هیچ اطلاعی درباره این موضوع ندارد و هیچ گزارشی مبنی بر خطای پزشکی در رابطه با آیت‌ا… شاهرودی به این سازمان ارسال نشده است. او افزود: هیچ گزارش رسمی و غیررسمی به سازمان نظام پزشکی درمورد قصور یا خطای پزشکی در روند درمان آیت‌ا… شاهرودی به دست ما نرسیده است.

تصویب طرح «پارلمان اصلاحات»

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از تصویب طرح «پارلمان اصلاحات» در نشست یکشنبه این شورا خبر داد.

احمد حکیمی پور اظهار داشت: کلیات طرح پارلمان اصلاحات در نشست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تصویب شد و بر همین اساس، کمیته سیاسی این شورا ماموریت یافت با جمع آوری نظرات اعضا، طرح را تکمیل کند. وی افزود: درباره تعیین زمان در نشست شورای هماهنگی بحثی مطرح نشد.

حکیمی پورادامه داد: حزب اراده ملت معتقد است که شورای عالی اصلاح‌طلبان فقط برای انتخابات تشکیل شد و الان انتخاباتی در کار نیست و از طرفی هم شورای عالی اصلاح‌طلبان علنا جلسه ای ندارد و کاری انجام نمی‌دهد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید