خبر فوری

سوروس: فیسبوک و گوگل تهدیدی برای دموکراسی هستند

به گزارش هرمزبان به نقل از مشرق، آقای سوروس در مهمانی شامی که سالانه در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس برگزار می‌کند، هشدار داد پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی “موانعی برای نوآوری” هستند.

چرا دولت راستگرای مجارستان به سوروس حمله می‌کند؟

همدردی جورج سوروس با معترضان در وال استریت

آقای سوروس همچنین از قدرت این شبکه‌ها در شکل‌دهی افکار عمومی ابراز نگرانی کرده است.

او در عین حال پیش‌بینی کرد که سیاست‌های مالیاتی و مقرراتی گربیان این شبکه‌ها را خواهد گرفت و به همین خاطر عمر این شبکه‌ها رو به پایان است.

جورج سوروس همچنین دولت دونالد ترامپ را “خطری برای جهان” خواند و گفت بر این باور است که او “تا سال ۲۰۲۰ یا حتی زودتر در این سمت نخواهد بود.”

اولین سال ریاست جمهوری ترامپ در شش نمودار

‘آزادی‌های از دست رفته’

آقای سوروس شدیدترین انتقادهای خود را متوجه “تاثیرات بی‌سابقه و تحول‌آفرین” شرکت‌های بزرگ اینترنتی کرد.

او به مهمانان خود در داووس گفت: “قدرت شکل‌دهی به توجهات مردم به طور روزافزونی در دست چند شرکت معدود است.”

آقای سوروس در سخنان خود چندبار به گوگل و فیسبوک اشاره کرد و گفت: “باید تلاش جدی و واقعی صورت بگیرد تا از آن‍‌چه جان استوارت میل از آن به عنوان تفکر آزاد یاد کرد، دفاع شود.”

او گفت: “این احتمال هست که وقتی تفکر آزاد از بین رفت، مردمی که در عصر دیجیتال بزرگ شده‌اند، دیگر نتوانند آن را بازگردانند.”

آقای سوروس گفت چنین کاری “عواقب و تبعات سیاسی مهمی” به دنبال خواهد داشت و تا کنون هم نقش بسیار بزرگی در انتخاب دونالد ترامپ داشته است.

فیسبوک از اظهارنظر در باره سخنان آقای سوروس خودداری کرده و گوگل هم تا کنون واکنشی نشان نداده است.

آقای سوروس در سخنان خود چند بار از مارگارت وستگر، کمیسیونر رقابت اتحادیه اروپا ستایش کرد و او را فردی خواند که نمسیس (الهه عدالت و انتقام) شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی است.

  آقای سوروس در سخنان خود بارها به فیسبوک و گوگل اشاره کرد.

خانم وستگر به خاطر زیرنظر قرار دادن شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا و جریمه شرکت‌هایی مانند گوگل، آمازون و اپل معروف است.

آقای سوروس در سخنان خود گفت اتحادیه اروپا که هیچ شرکت بزرگ اینترنتی ندارد، بهترین مراقب جامعه در برابر چنین شرکت‌هایی است، در حالی که در آمریکا سازمان‌های مشابه، بیش از اندازه ضعیف هستند.

آقای سوروس تاکید کرد “مونوپولی‌های اینترنتی (شرکت‌های فناوری) برای حمایت و دفاع از جامعه در قبال تبعات اقدامات‌شان نه تمایل و نه اراده‌ دارند.”

‘جوامع در بحران’

آقای سوروس یکی از ثروتمندترین مردان دنیا است. او مؤسس “بنیاد جامعه باز” است و نام این بنیاد را از کتاب “جامعه باز و دشمنان آن” نوشته کارل پوپر، فیلسوف سرشناس، گرفته است.

“بنیاد جامعه باز” در ۱۰۰ کشور فعالیت دارد و از اواسط دهه ۱۹۸۰، از گروه های مدنی در شماری از کشورها حمایت کرده است.

ترامپ: من با پوتین خیلی خوب کنار می آیم

همه راه‌ها به پوتین ختم می‌شوند

آقای سوروس از بازماندگان هولوکاست، کشتار یهودیان است.

او در سخنان آغازین خود در داووس، زمان حاضر در تاریخ را “تا حدی دردناک” خواند و گفت “جوامع باز در بحران به سر می‌برند و شکل‌های مختلف دیکتاتوری و حکومت‌های مافیایی مانند پوتین در روسیه در حال رونق گرفتن هستند.”

آقای سوروس، گفته است آقای ترامپ احتمالا تا آخر دوره خود در سال ۲۰۲۰ دوام نمی‌آورد.

او پیش‌بینی کرده است که حزب دموکرات در انتخابات میان‌دوره‌ای امسال به پیروزی‌های چشمگیر برسد.

منبع: بی بی سی

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید