خبر فوری

تفویض امور مربوط به ولایت فقیه در سازمان اوقاف

رخدادهای 26 دی 63

چکیده:

هیئت دولت و نمایندگان مجلس امروز در نخستین جلسه مشترک، مسائل مهم کشور را بررسی کردند.

 

ایران از هیئت اعزامی سازمان ملل به عراق خواست وضع 20 هزار مفقود و 7800 اسیر ایرانی را روشن کند.

 

ایران گروه دیگری از اسرای معلول و مصدوم عراقی را آزاد کرد.

 

رئیس جمهور: وزارت مسکن باید موانع و مشکلات موجود در امر ساخت و تهیه مسکن را از سر راه مردم بردارد.

 

امام امت تصدی امور مربوط به ولایت فقیه را در در سازمان اوقاف به امام جمارانی تفویض کرد.

 

برگزاری جلسه مشترک دولت و مجلس

اولین جلسه مشترک هیئت دولت و روسای کمیسیون های مجلس شورای اسلامی صبح امروز در محل کمیسیون اصل 90 تشکیل شد.

در آغاز این جلسه مشترک که به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل شد وی طی سخنانی گفت: این جلسه تقریبا اولین جلسه در نوع خود در تاریخ مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت جمهوری اسلامی بعد از انقلاب است. وی افزود: با مذاکراتی که قبلا صورت گرفت فکر کردیم که اگر گاهی از این قبیل جلسات تشکیل شود و رودررو درجلسه ای که انس و محبت و صفا و صمیمیت بر آن حاکم است بنشینیم ممکن است در اجرای خیلی مسائل تسریع شود.(1)

 

آزادی شمار دیگری از اسرای معلول عراقی

هیئت اعزامی سازمان ملل جمعه این هفته به منظور دیدار از وضعیت اسرای عراقی وارد تهران خواهد شد.

این هیئت که در حال حاضر سرگرم دیدار از اردوگاه های اسرای ایرانی در عراق است در طول مدت اقامت 6 روزه خود در جمهوری اسلامی ایران از اردوگاه های محل نگهداری اسرای عراقی بازدید و گزارش آن را به دبیر کل سازمان ملل خواهد داد.

در همین رابطه حسین کاظم پور اردبیلی معاون امور اقتصادی و بین الملل وزارت امور خارجه بعد از ظهر دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی جزئیات موارد درخواست شده جمهوری اسلامی ایران از هیئت اعزامی سازمان ملل به عراق را تشریح کرد.

وی گفت: ما لیست بیش از 20 هزار نفر از اسرای مفقود الاثر را به هیئت اعزامی سازمان ملل تسلیم کرده ایم تا نسبت به پیگیری سرنوشت این عده تحقیقات لازم را به عمل آورد. البته قبلا نیز لیست اسامی حدود 10 هزار تن از اسرا به کمیسیون حقوق بشر ارائه شده ولی هیچ گونه اقدامی در این زمینه از سوی صلیب سرخ انجام نشد.

وی افزود: از بررسی های که در فهرست اسرای ثبت نام شده توسط صلیب سرخ به عمل آمده مشخص شده است که از هر 1800 اسیر ایرانی 1500 نفر آن غیر نظامی هستند. رسیدگی به وضعیت غیر نظامیان و اردوگاه های سری اسرا در عراق را نیز از صلیب سرخ خواسته ایم.

بر اساس این گزارش همچنین جمهوری اسلامی ایران در یک اقدام دوستانه به زودی گروه دیگری از اسرای معلول و مصدوم عراقی را آزاد می کند. تاکنون از 26 اسیر عراقی ثبت نام شده و به زودی مقدمات آزادی آنان فراهم خواهد شد.(2)

 

دیدار وزیر مسکن با آیت الله خامنه ای

مهندس سراج الدین کازرونی وزیر مسکن و شهرسازی به اتفاق معاونان این وزارت خانه با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان دیدار کردند.

در این دیدار ابتدا گزارش هایی در مورد تشکیلات جدید وزارت مسکن و  شهرسازی، وضعیت مسکن در کشور و سیاست گذاری و برنامه ریزی و نیز حضور وزارت مسکن در ارتباط با کارهای ساختمانی-نظامی به استحضار رئیس جمهور رسید. آیت الله خامنه ای در این دیدار با تائید سیاست های وزارت مسکن و شهرسازی و تاکید بر مردمی کردن امر ساخت و تهیه مسکن اظهار داشت: دولت سالاری هم از نظر مصلحت خلاف است و هم منطبق با تفکرات اسلامی نیست. وزارت مسکن باید با اعلام طرز فکر دولت مبنی بر سیاست گذاری مساله مسکن و برنامه ریزی دقیق آن موانع و مشکلات دست و پا گیر موجود در امور ساخت و تهیه مسکن را از سر راه مردم بر دارد.(3)

 

خاتمی به رهبر انقلاب نامه نوشت

بر اساس قانون جدید تشکیلات و اختیارات سازمان حج اوقاف و امور خیریه که اداره آن با وزارت ارشاد اسلامی است و سرپرست آن نیز باید از سوی ولی فقیه مجاز بر تصدی امور مربوط به ولی فقیه باشد؛ طی نامه ای از سوی آقای خاتمی وزیر ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج مهدی امام جمارانی نماینده امام در سازمان اوقاف به عنوان سرپرست این سازمان به حضور امام امت معرفی شد و در مورد تصدی وی در امور مربوطه به اذن ولی فقیه از معظم له استجازه گردید.

رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز طی حکمی علاوه بر حفظ سمت نمایندگی حجت الاسلام جمارانی در سازمان حج، اوقاف و امور خیریه ایشان را مجاز در تصدی امور متوقف بر اذن ولی فقیه فرمودند.(4)

منابع:

1. کیهان، 26 دی 63، ص 2
2. کیهان، 26 دی 63، ص 2
3. اطلاعات، 26 دی 63، ص 2
4. اطلاعات، 26 دی 63، ص 2

انتهای متن/

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید