خبر فوری

دشمن‌شناسی؛ مؤلفه اصلی واکنش مردم به اغتشاشات/ تزریق امید و پرهیز از سیاه‌نمایی

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر مردم قم به مناسبت قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶، با اشاره به اتفاقات اخیر کشور به تحلیل‌های مختلف فعالان، جناح‌ها و جریان‌های سیاسی کشور درباره این حوادث اشاره کرده و فرمودند: «همه این تحلیل‌ها یک نقطه مشترک صحیح داشت و آن اینکه باید بین مطالبات صادقانه و به حق مردم و حرکات وحشیانه و تخریب‌گرانه یک گروه تفکیک قائل شد و مطالبات و خواسته‌های مردم را پیگیری کرد. اینکه عده‌ای از حقی محروم بمانند و در جایی جمع شوند و اعتراض کنند، یک مطلب است اما اینکه عده‌ای از این تجمع سوءاستفاده کنند و به قرآن و اسلام دشنام دهند و به پرچم ایران اهانت کنند و مسجد آتش بزنند، یک مطلب دیگر است».

ایشان در ادامه به برنامه‌ریزی دشمنان برای منحرف کردن این اعتراضات به حق اشاره کرده و اظهار کردند: «در این فراخوان‌ها، شعار «نه به گرانی» مطرح شده بود که شعاری جذاب بود تا عده‌ای را به‌دنبال خود وارد صحنه کنند. در ابتدای کار هم عده‌ای با این شعار همراه شدند اما مردم به محض آنکه دیدند، هدف و شعارها تغییر کرد، صف خود را جدا کردند».

رفتار مردم در اعتراضات اخیر مبتنی بر بصیرت و دشمن‌شناسی بود

سردار یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره نقش آگاهی مردم‌ در جداسازی صف معترضان به مشکلات معیشتی و اقتصادی از اغتشاشگران مورد حمایت دشمنان گفت: رفتار ملت ایران در طی 40 سال پس از انقلاب اسلامی ایران هوشمندانه و مبتنی بر بصیرت و دشمن‌شناسی بوده است ودر حوادث اخیر هم واکنش مردم مبتنی بر این مؤلفه‌ها بود.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی و معیشتی و اجتماعی و اعتراض به این مسائل و معضلات در همه کشورهای دنیا وجود دارد و امری طبیعی است. در واقع این حق طبیعی مردم است که اگر ناملایمات و معضلاتی در کشور وجود دارد و تضییع حقی صورت می‌گیرد اعتراض کنند و صدای خود را به گوش مسئولان برسانند و مسئولان هم وظیفه دارند پاسخگو باشند و مشکلات را حل کنند.

جوانی اظهار کرد: بیکاری، گرانی، رکود اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی و سایر مشکلات واقعیت‌های تلخی است که موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده و می‌بایستی مسئولان درباره آن چاره‌اندیشی کنند.

مردم تأمین‌کننده اصلی امنیت ملی و منافع ملی کشور هستند

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه عنوان کرد: اما واقعیت دیگر که مردم هم به خوبی آن را می‌دانند این است که کشور ما دشمنان سرسختی دارد و در رأس آنها امریکا و رژیم صهیونیستی هستند که همواره جریانات ضد انقلاب و منافقین را برای توطئه علیه انقلاب و نظام حمایت و پشتیبانی کرده‌اند. در این مقطع زمانی هم دشمنان به دنبال این بودند که از نارضایتی‌ها، اعتراضات و گلایه‌های معیشتی و اقتصادی مردم سوء استفاده کرده و با یک موج‌سواری، این اعتراضات به حق مردمی در زمینه مسائل اقتصادی را به اعتراض و اغتشاش علیه نظام تبدیل کرده و با ایجاد چالش برای نظام، خط براندازی را دنبال کنند.

وی افزود: در این زمینه نیز شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه‌‌های اجتماعی و مجموعه رسانه‌هایی که تحت حمایت آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها قرار دارند به همراهی برخی دولت‌های مرتجع منطقه فعال شدند و به دنبال این بودند تا با انحراف در خواسته‌ها و شعارهای مردم، این اعتراضات را به حرکتی علیه نظام و انقلاب تبدیل کنند.

جوانی یادآور شد: اما زمانی هم که اولین نشانه‌های این انحراف در اعتراضات مردمی آشکار شد خود مردم هوشمندانه و به سرعت موضع‌گیری قاطعانه کرده و صف خود را جدا کردند. با وقوع تیراندازی‌های مشکوک و کشته شدن چندین نفر و آتش زدن مساجد و پرچم کشور، یقین حاصل شد که دشمن فعالانه پشت قضیه قرار دارد و توده مردم از جمله معترضان به صحنه آمدند و این اغتشاشات و اقدامات ساختارشکنانه را محکوم کردند و همین حضور مردمی آرامش مجددی بر کشور حاکم کرد و وحدت و انسجام میان آحاد جامعه را دوباره برقرار کرد.

وی تأکید کرد: این نشان می‌دهد که مردم در نظام جمهوری اسلامی، تأمین‌کننده اصلی امنیت ملی و منافع ملی هستند زیرا مردم نظام و کشور را از خودشان می‌دانند و ازطرفی متوجه هستند که دشمنان هیچگاه از توطئه و فتنه‌گری دست‌بردار نیستند و حتی از گلایه‌ها و اعتراضات به حق اقتصادی سوء استفاده می‌کنند و لذا مردم همواره با همین هوشمندی می‌توانند خنثی‌کننده توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان باشند.

درمان زخم‌ها راه نفوذ و توطئه‌چینی دشمن را می‌بندد

سردار جوانی درباره نقش مهم تلاش مسئولان برای حل مشکلات کشور به عنوان عامل اصلی از بین‌برنده زمینه دخالت و توطئه دشمنان در امور داخلی گفت: امام خمینی(ره) بارها می‌فرمودند من نگران بیرون نیستم بلکه نگرانی من از درون و داخل است و مقام معظم رهبری هم چنین نگاهی دارند و در فرمایشات اخیر هم تصریح کردند که دشمن از وضعیت داخلی کشور سوء استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه خاصیت دشمن دشمنی کردن است و در حقیقت از دشمن هیچ انتظاری جز توطئه کردن و فتنه‌انگیزی نمی‌رود، گفت: لذا برای حل مسئله نباید به دنبال این رفت که دشمن نباید توطئه کند. البته باید پاسخ توطئه‌های دشمن را قاطعانه داد و رهبر معظم انقلاب هم بر تقاص پس دادن مثلث شومی که این خسارات را بر ملت و کشور وارد و در امور داخلی کشور دخالت کردند، تأکید فرمودند. اما مسئله اصلی این است که در داخل کشور باید با ارائه راه حل‌های واقع‌بینانه زخم‌ها را درمان کرد.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه ابراز کرد: به هر حال امروز جوانان بیکار زیادی در کشور وجود دارند که نیازمند شغل مناسب هستند. از طرفی مسئله ازدواج و تشکیل خانواده نیز باید مورد توجه دولت قرار گیرد تا امکان اردواج جوانان تسهیل شود. در کنار این معضلات مسئله گرانی‌ها، تورم، رکود اقتصادی، مفاسد اقتصادی و تبعیض‌ها و شکاف‌های طبقاتی وجود دارد که باعث شده اعتماد مردم مخدوش شود.

جوانی اظهار کرد: امروز قوای سه‌گانه باید در جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی طراحی دقیق و برخورد قاطعانه داشته باشند. اینگونه معضلات به مثابه زخم‌هایی هستند که دشمن بر روی آن تمرکز می‌کند و فراتر از چیزی که هست آن را برجسته می‌کند. به عبارتی اگر مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور وجود دارد دشمن از طریق قدرت رسانه‌ای که دارد، این مشکلات را به گونه‌ای برجسته می‌کند که مردم احساس کنند در آینده مشکلات و معضلات اقتصادی و اجتماعی بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: این وظیفه مسئولان است که با مجموعه‌ای از اقدامات و تلاش‌ها، شرایطی را به وجود آورند که مردم نسبت به آینده امیدوار شده و به این اطمینان خاطر برسند که اراده جدی برای حل مشکلات و مبارزه با مفاسد اقتصادی وجود دارد.

تزریق امید و پرهیز از سیاه‌نمایی؛ رسالت مهم جریان‌های سیاسی و رسانه‌ها

جوانی اظهار کرد: نکته مهم دیگری که باید مسئولان، جریان‌ها و نخبگان سیاسی و رسانه‌ها به آن توجه کنند این است که در تحلیل شرایط کشور سیاه‌نمایی نکنند. نظام جمهوری اسلامی در طی چهل سال گذشته دستاوردها و موفقیت‌های بسیار ارزشمندی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته و در کنار اشکالاتی که قابل انکار نیست، نقاط قوت بسیاری هم وجود دارد. براین مبنا خروجی تحلیل‌های نخبگان و جریان‌های سیاسی و رسانه‌ها از شرایط کشور نباید به گونه‌ای باشد که تصویری سیاه و ناامیدانه برای مخاطبان به ویژه نسل جوان ترسیم گردد.

مشاو عالی نماینده ولی فقیه در سپاه عنوان کرد: دشمن دقیقا چنین هدفی را دنبال می‌کند که با سیاه نشان دادن شرایط کشور ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی را به اثبات برساند و یأس و ناامیدی را به مردم و نسل جوان تزریق کند. لذا رسانه‌‌ها باید نقاط قوت و مثبت را هم در کنار اشکالات بیان کنند. به عبارتی هم باید آستانه تحمل جامعه را بالا برد و هم در بیان مشکلات و آسیب‌ها آستانه تحمل جامعه را در نظر گرفت و از همه مهمتر اینکه نقد را به درستی انجام داد.

نقد سازنده نقد امیدآفرین، نه بن‌بست‌ساز

جوانی با اشاره به اینکه نقد بیان اشکالات و نقاط ضعف در کنار بیان خوبی‌ها و قوت‌ها و در نهایت ارائه راهکار برای اصلاح امور است، گفت: در حالی که امروز متاسفانه تصور رسانه‌ها و تحلیل‌گران از نقد، برجسته کردن نقاط ضعف و اشکالات و سیاه‌نمایی کردن است. نقد سازنده نقدی است که با بیان ضعف و قوت‌ها در کنار هم و ارائه راهکار و پیشنهادات، به اصلاح اشکالات و خطاها کمک می‌کند. اما زمانی که مرتبا و مکررا به اسم نقد، تنها ضعف‌ها و کاستی‌ها بیان و برجسته شود مخاطب اینگونه تصور می‌کند که هیچ نقطه مثبت و آینده روشنی وجود ندارد.

وی افزود: در حالی که به تعبیر مقام معظم رهبری اگر در دستگاه‌های اجرایی و قضایی چند نفر مدیر و قاضی آلوده باشد در مقابل آن هم چندین برابر مدیران و قضات سالم و عادل وجود دارند و این نکته‌ای است که در انتقادات مغفول می‌ماند. وقتی که نقد، سازنده، منصفانه و خیرخواهانه باشد آنگاه مجموعه و دستگاهی که مورد نقد قرار گرفته، از این نوع انتقادات استقبال می‌کنند.

جوانی در پایان اظهار کرد: در واقع نقدی که خروجی آن ارائه راهکار باشد یک نقد آمیدآفرین است که یک تصویر سیاه و مسیر بن‌بست را نشان نمی‌دهد بلکه روزنه‌ها و راه‌های روشن را پیش چشم مخاطب گذاشته و امید مردم را برای اصلاح امور زنده نگه می‌دارد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید