نامه تاریخی مقام معظم رهبری در جریان درگیری های شهر سوسنگرد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از گروه حماسه و مقاومت خبرگزار ی فارس، 25 آبان 1359 مقام معظم رهبری با بنی صدر صحبت کردند و درخواست کردند تیپ 2 لشکر 92 زرهی در عملیات آزادسازی شرکت کند و بنی صدر هم گفت «شما به آنجا بروید و من هم دستور می‌دهم» ولی شب عملیات فرمانده لشکر که شهید فلاحی بود گفت بنی صدر دستور داده تا تیپ 2 فردا بدون اجازه او وارد عملیات نشود. مقام معظم رهبری نیز این موضوع را به امام خمینی(ره) اطلاع دادند و امام نیز فرمودند «فردا سوسنگرد باید آزاد شود.»

به همین دلیل مقام معظم رهبری طی نامه‌ای به فرمانده لشگر 92 زرهی دستور دادند که باید در عملیات شرکت کنند و شهید چمران هم زیر آن نامه نوشتند در غیر این صورت من اعلام جرم می‌کنم و شهید فلاحی هم این موضوع را قبول کردند و فردای آن روز حمله آغاز شد و با پیروزی، سوسنگرد را آزاد کردند و اهواز هم از تهدید عراق خارج شد.

در متن نامه مقام معظم رهبری به سرهنگ غلامرضا قاسمی، فرمانده لشکر 92 زرهی اهواز آمده است: «شب دوشنبه 26/8/59 ساعت 1:10 سرکار سرهنگ قاسمی فرمانده لشکر 92 زرهی اهواز با سلام شنیدم تیمسار ظهیرنژاد به شما تلفن کرده‌اند که تیپ 2 فردا وارد عمل نشود مگر بنا به امر.

منظورشان امر آقای رئیس جمهور است. من این عدول از تصمیم عصر را قابل توجیه نمی‌دانم. این بمعنای تعطیل یا به ناکامی کشاندن عملیات فردا است. استعداد دشمن چنان است که آن دو گروهان پیاده یارای کار درستی در برابر آن ندارند و اگر تیپ وارد عمل نشود در حقیقت تک انجام نگرفته است. صبح اگر برای تصمیم نهایی بخواهیم منتظر آمدن تیمسار ظهیرنژاد بمانیم وقت خواهد گذشت. جوانان ما در سوسنگرد حداکثر تا صبح مقاومت خواهند کرد و صبح زود اگر ما قدری بار دشمن را سبک نکنیم همه نابود خواهند شد و شهر کاملاً سقوط خواهد کرد.

خلاصه اینکه به نظر و تشخیص ما کار باید به همان روال که عصر صحبت شد پیش برود و تیپ آماده باشد که صبح وارد عمل شود در غیر این صورت مسئولیت سقوط سوسنگرد با هر کسی است که از این تصمیم عدول کرده است.

سیدعلی خامنه‌ای

شهید مصطفی چمران در پای‌ نامه مقام معظم رهبری ادامه داد:

من رسماً اعلام جرم می‌کنم به‌ نام نماینده‌ امام و نماینده شورای عالی دفاع از این همه اهمال و اتلاف وقت و به هدر رفتن خون جوانان شکایت دارم؛ چند روز است که فریاد می‌کشم تا بالاخره دیشب جوابی شنیده شد، امروز انتظار عمل داشتم، متأسفانه نشد، امروز صبح در حضور سرکار [اشاره به سرهنگ قاسمی] و سرهنگ شهبازی ایرادات و نظرات خود را گفتم، و شما فکر کردید و جواب دادید که فردا صبح زود انجام می‌شود و الان می‌بینم که می‌خواهند به تأخیر بیندازند و این یعنی مرگ 500 جوان و سقوط سوسنگرد و حمیدیه و اهواز و من در این صورت همه شما را در مقابل خدا و خلق مسئول می‌دانم.

دکتر چمران

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید