خبر فوری

کشت گیاه کینوآ برای نخستین بار در هرمزگان

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس، امیری زاد مدیر زراعت جهاد کشاوری هرمزگان گفت: برای نخستین بار گیاه کینوآ( خاویار گیاهی) در دو هکتار از زمین های هرمزگان کشت می شود.

وی افزود:این گیاه امسال به صورت آزمایشی در سه نقطه در حاجی آباد، میناب و زیارتعلی رودان کاشته می شود.

مدیر زراعت جهاد کشاوری هرمزگان گفت: بذر اصلاح شده کینوآ از مراکز تحقیقات جهاد کشاورزی در یزد و کرج تهیه شده است.

امیری زاده افزود: برداشت گیاه کینوا ۳ تا ۵ تن در هکتار بوده اما برخی ارقام اصلاح شده آن حتی تا ۱۱ تن در هکتار نیز برداشت می شود.

 وی گفت :سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد( فائو) سال ۲۰۱۳ را سال کینوآ نامگذاری کرده بود و برخی ارقام این گیاه را به هشت کشور از جمله ایران منتقل کرد.

مدیر زراعت جهاد کشاوری هرمزگان گفت: هدف فائو معرفی محصول جایگزین برنج برای مصرف در مناطق کمتر توسعه یافته و فقیر به خصوص کم آب است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان هم گفت:کاشت کینوآ پیش از این در مناطق آب شیرین موفقیت آمیز نبوده است و اکنون کاشت این گیاه در مناطق شور مدنظر است.

حیدری زاده افزود:  محصول گیاه کینوا شبیه برنج سفید است اما ارزرش غذایی بالاتری از دیگر غلات مانند گندم، برنج سفید دارد.

وی گفت: ارزش اقتصادی برنج کینوا چهار برابر گندم است و مواد پروئینی بیشتری از برنج دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی  افزود:هر کیلو دانه کینوآ بیش از 40 هزار تومان در بازار فروخته می شود.

به گفته حیدری زاده گیاه کینوا  سازگاری زیاد با مناطق شور و بیابانی دارد.

از برگ و ساقه این گیاه برای خوراک دام و سبزی خوردن استفاده می شود.

وی گفت: دانه‌های کینوا منبعی غنی از پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین B1، B2، B6، B9 پتاسیم، آهن  و 9 آمینو اسید ضروری دارد.

برنج کینوا گیاه بومی آمریکای جنوبی در کشورهای شیلی، بولیوی و پرو است و در کشورهای اروپایی، ژاپن و آمریکا مصرف زیادی دارد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید