خبر فوری

دانشگاه فرهنگیان وضعیت مناسبی ندارد/بخشنامه‌ها، اصول تعلیم و تربیت را زیرپا می‌گذارند

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از ایسنا، نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان در نشستی صمیمی با سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که حسین احمدی نماینده کانون تربیت اسلامی در ابتدای این نشست گفت: ازآنجایی‌که همه‌ی تشکل‌ها دارای ظرفیت‌های زیادی هستند و آموزش و پروش هم کار سخت و حساسی بر عهده دارد باید از ظرفیت‌های تشکل‌ها استفاده بشود تا آن‌ها بازوانی باشند برای نظام آموزش‌وپرورش کشور؛ اگر این ارتباطات و جلسات وسیع‌تر شوند و سازوکار و برنامه مداوم برای برگزاری‌شان ایجاد شود بهتر می‌توان ظرفیت‌ها و نیروها و امکانات تشکل‌ها را تشریح و ارائه کنیم.

این عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی خاطرنشان کرد: کانون ما سال 77 تشکیل‌شده و کارهای مهمی در مراحل مختلف وزارت آموزش‌وپرورش انجام داده و سعی کرده که در راستای اهداف نظام عمل کند زیرا ما خود را متعلق به‌نظام می‌دانیم.

احمدی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش ادامه داد: در سند بحث‌های متفاوتی مطرح‌شده که هیچ‌کدام محقق نشده‌اند و بعد از پنج سال باید بازنگری می‌شد که بعد از شش سال نه بازنگری و نه تحقق عملیاتی صورت گرفته است.

وی  گفت: اعمال شایسته‌سالاری در به‌کارگیری افراد در نظام آموزش‌وپرورش و دوری از نگاه سیاسی در این امر بسیار مهم و باعث پیشرفت آموزش‌وپرورش است.

سخنران بعدی محمود ایمان زاده، عضو کانون صنفی معلمان بود که در ابتدای سخنان خود گفت: بعضی وقت‌ها فضاهای اعتباری در محافل به وجود می‌آید که جای حقیقت را می‌گیرد ما باید این فضاهای اعتباری را بشکنیم و به سمت حقیقت حرکت کنیم. اعضای تشکل‌ها اگر بر اساس اخلاق و حرکت‌های تدریجی در کنار هم باشند بسیاری از مسائل را می‌شود حل کرد.

وی افزود: ما خیلی از گفت‌وگو و دموکراسی حرف زده‌ایم اما در عمل زیاد به این سمت نرفته‌ایم. ولی آموزش‌وپرورش باید این را در جامعه اشاعه دهد که ما باید تحمل داشته باشم و حرف‌های مختلف را بشنویم و مشکلات را حل کنیم.

او  با یاد کردن از برخی اعضای کانون صنفی که در بازداشت هستند گفت: از بطحایی و دیگر دوستان می‌خواهم در جهت آزادی این‌ها قدمی برداشته شود.

دکتر نورعلی عباس پور عضو شورای مرکزی کانون مدرسین دانشگاه فرهنگیان نیز در این نشست گفت: به نظر می‌رسد که این جلسات کمک می‌کند که خود تشکل‌ها هم بیشتر باهم ارتباط داشته باشند و از طرفی کمک می‌کند که وزیر اطلاعات درستی را دریافت کند چراکه اطلاعات از یک کانال به ایشان نمی‌رسد. این جلسات کمک می‌کند گرایش‌ها و نگاه‌های مختلف صدای خودشان را به وزیر برسانند.

یکی از اعضای کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان هم در این مراسم گفت: یادم می‌آید شما در پیام تصویری‌تان بر تحول آموزش‌وپرورش تأکید کردید. شما خودتان استاد مدیریت هستید، نمی‌شود با محافظه‌کاری تحول ایجاد کرد. پس باید در بحث مدیریتی جسور بود.

وی افزود: اما درباره دانشگاه فرهنگیان باید بگویم که اگر یک مرور ساده به عملکرد مدیریت چهارساله فعلی کنید متوجه خواهید شد که این دانشگاه امروز وضعیت مناسبی ندارد. امیدواریم شما هرچه زودتر یک کار مناسب بکنید. گروه مدیریتی که بدنه خودش را قبول نداشته باشد باخته است.

محمد مرد از شورای مرکزی سازمان معلمان ایران در ابتدای سخنان خود گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های آموزش‌وپرورش عدم تفکیک در آموزش‌وپرورش است. ما یک نظام آموزش داریم و یک بحث آموزشی. مثلاً ما در ستاد هیچ موضوع آموزشی نداریم. آموزش در مدرسه و دانشگاه است. به همین خاطر حتی طرح‌های خوبی که از بالاآمده به نتیجه نرسیده است.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش،وی افزود: اولین کاری که وزرای آموزش‌وپرورش باید انجام می‌دادند و ندادند این بود که آن‌ها کاهش تمرکز را عملی نکردند؛ یعنی ستادی‌ها در مدارس دخالت نکنند. تا زمانی که ما فرصت فکر کردن را به مدارس و معلمان ندهیم هیچ اتفاقی نمی‌افتد. ما آموزش‌وپرورش خوبی نداریم اما اگر تمرکززدایی شود لااقل مدارس خوبی خواهیم داشت.

مرد ادامه داد: موضوع جوان‌گرایی هم بحث مهمی است. میانگین سنی ستاد بین 34 تا 38 است. این خیلی بالا است. ستاد جای کسانی است که نظریه‌پردازند. کسی که 15 سال در یک پست است و هیچ تحولی ایجاد نکرده چه نظریه‌ای می‌تواند داشته باشد؟. لازم است که مدیر اجرایی یک اتاق فکر نقاد و بی‌رحم داشته باشد که از اهداف فاصله نگیرد، خیلی از بخشنامه‌ها اصول تعلیم و تربیت را زیر پا می‌گذارد.

خانم نقی‌ئی نفر بعدی از سازمان معلمان بود که گفت: این جلسات باید تحت یک قاعده خاص باشد و طرفین به آن قاعده پایبند بمانند؛ و همان‌طور که گفتند باید نقادی بی‌رحمانه در این جلسات صورت بگیرد. اگر چاپلوسی‌ها را کنار بگذاریم می‌توانیم تأثیرگذار باشیم.

میترا تیموری از اعضای شورای مرکزی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی دیگر سخنران این برنامه بود که این‌گونه آغاز کرد: جناب وزیر تشکل‌ها اگر مجال داشته باشند می‌توانند کارکرد بسیار زیادی ارائه کنند. احزاب آموزش‌وپرورش چون از کف کلاس آمده‌اند مطالبات کل جامعه فرهنگی را بیان می‌کنند. ما باید این حق را داشته باشیم که نه‌فقط در فصل انتخابات بلکه همیشه در آموزش‌وپرورش دخالت کنیم.

وی افزود: همه ما باید در راستای نظام حرکت کنیم. ما نباید به سمت تشکل‌های زرد برویم. پس باید تشکل‌ها خودشان برنامه معین و دقیقی داشته باشند. جناب وزیر در برنامه‌های شما کلیدواژه مشارکت بود ولی باید شما به ما فرصت ابراز ایده و نظر بدهید.

تیموری خاطرنشان کرد: ما پیام‌ها و گفت‌وگوهای شمارا رصد می‌کنیم. شما به مشارکت زنان و جوانان بهاء دادید. وقتی‌که ما ادعا داریم تکثرگرا هستم قطعاً باید از زنان توانمند و شایسته استفاده کنیم. ما از شما تلفیق تجربه و جوان‌گرایی را می‌خواهیم.

در ادامه طاهره بنی اسدی از جامعه اسلامی فرهنگیان، با تاکید بر ضرورت اجرایی شدن سند تحول بنیادین افزود: توجه به ارزش های دینی و حرکت بر مدار توصیه‌های مقام معظم رهبری و پایبندی مدیران آموزش و پرورش به سند تحول بنیادین از دغدغه‌های ماست.

 در انتهای صحبت‌های نماینده‌های تشکل‌ها و پیش از شروع سخنرانی بطحایی، داوود محمدی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی در سخنرانی خود گفت: دنیا به این نتیجه رسیده که تمام مشکلات پیچیده با همکاری تشکل‌ها و احزاب قابل حل است؛ و ما نیز در ایران باید به همین سمت برویم.

وی افزود: همکاری با تشکل‌ها میسر نمی‌شود مگر با احترام به دیدگاه‌های دیگران، ما باید به سمت فضایی برویم که دیدگاه هرکس را بشنویم و از تفاوت دیدگاه‌ها ناراحت نشویم.

این نماینده مجلس در ادامه ضمن اشاره به مشکلات معیشتی معلمان گفت: معلم باید جایگاه پیدا کند تا بتوانیم سخن از توسعه بزنیم. توسعه یعنی همین فعالیت حزبی و تشکل‌ها. بنده امیدوارم این‌گونه جلسات با وزیر ادامه پیدا کند.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید