خبر فوری
هرمزبان:ساز عود و مُوچَک به عنوان دو اثر برتر صنایع دستی جزیره قشم برای دریافت مُهر اصالت ملی برگزیده شدند.

انتخاب عود و مُوچَک قشمی برای دریافت مُهر اصالت ملی

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،سید محمد امین جعفری حسینی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ساز عود به عنوان هنر دست شجاع الدین اشعری و مُوچَک (قفس پرنده حصیری )هنر صغری تیزپَر از میان 9 اثر هنری برای دریافت مُهر اصالت ملی برگزیده شدند.

وی  افزود: مُهر اصالت ملی، گواهينامه ای است كه به صورت مشترک از طرف يونسكو و دفاتر فرهنگی – هنری منطقه ای به منظور حفظ و تداوم فعاليت حرفه ها و ارزش های بومی و سُنتی به مصنوعات صنايع دستی اصيل و با كيفيت هنرمندان اعطا می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: مراسم مُهر اصالت يونسكو هر ٢ سال يكبار برگزار مي شود و پیش از آن آثار برتر هر استان پس از ارزیابی و کسب مُهر اصالت به مرحله ملی راه پيدا مي كنند و بعد از آن آثار برگزيده ملی به صورت جهانی داوری می شوند و به بهترين آثار مُهر اصالت يونسكو ارائه می شود.

 سید محمد امین جعفری حسینی افزود:آثار دارای مُهر اصالت به عنوان بِرند شخصی و منطقه ای هنرمند در سطح جهان ثبت و معرفی می شوند و برای اینگونه آثار به صورت جهانی بازاریابی  می شود.

شجاع الدين اشعری قشمی از 8 سالگی در کنار عموی خود در جزیره قشم در زمینه نوازندگی این ساز مشغول به کار شد و از سال 1375 تا كنون نیز اقدام به ساخت این ساز نموده است.

صغری تيزپَر نیز به عنوان مدير عامل شركت تعاونی گُل پَنگ قشم با هفت سال سابقه کار در هنر حصیر بافی بیش از 30 نفر از بانوان جزیره قشم را در این هنر به کار گرفته است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید