خبر فوری

فعالیت ۶۴ هزار هرمزگانی در زمینه صنایع دستی

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری شبستان، سهراب بناوند، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بندرعباس عنوان کرد: این افراد در 39 رشته، مشتمل بر 20 رشته بومی و 19 رشته رایج، در حال فعالیت می باشند.

فعالیت ۶۴ هزار هرمزگانی در زمینه صنایع دستی وی در ادامه با اشاره به حمایت های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از فعالان صنایع دستی، افزود: تاکنون 120 میلیارد ریال تسهیلات به چهار هزار و 500 نفر از فعالان حوزه صنایع دستی در این استان پرداخت شده است.

 به گفته بناوند؛ سه هزار و 750 نفر از صنعتگران تولید کننده هرمزگانی، طبق سهمیه استانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند.

 وی همچنین از ایجاد بازارچه های صنایع دستی جهت حمایت از تولیدات صنعتگران خبر داد و گفت: یک واحد بازارچه در ساختمان معاونت صنایع دستی در اختیار فعالان این حوزه قرار گرفته است و بازارچه صنایع دستی میناب نیز به مساحت چهار هزار و 600 متر مربع در کنار پنجشنبه بازار در حال آماده سازی است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: مجوز احداث چهار بازارچه صنایع دستی در سراسر استان نیز صادر شده است که از طریق بخش خصوصی راه اندازی خواهد شد.

 وی با اشاره به فراهم نمودن زمینه حضور صنعتگران هرمزگانی در نمایشگاه های داخلی و خارجی، بیان کرد: نمایشگاه سراسری صنایع دستی هر ماه در استان های کشور برگزار می شود که صنعتگران به نوبت به این نمایشگاه هها معرفی می شوند.

 بناوند افزود: تا کنون بیش از 500 نفر(اغلب نماینده تعاونی های صنایع دستی) در این نمایشگاهها شرکت و به عرضه و فروش تولیدات خود اقدام کرده اند.
 
وی گفت: صنعتگران این استان همچنین در نمایشگاه های کشورهای اروپایی ازجمله ایتالیا، آلمان، ترکیه و کشورهای آسیایی نظیر کویت و چین حضور داشته اند که از این طریق بیش از 600 هزار دلار کسب درآمد کرده اند.

بناوند با اشاره به وضعیت صادرات صنایع دستی استان، اظهار کرد: سالانه بیش از 2 میلیون دلار صادرات صنایع دستی ازجمله انواع محصولات حصیری، سفال، رودوزی های سنتی، نوارهای خوس بافی و شک بافی از طریق گمرکات استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت توجه به امر آموزش در توسعه صنایع دستی، گفت: هر ساله برای آشنایی صنعتگران با آخرین تکنیک های روز صنایع دستی و به روز کردن محصولات، کلاس های آموزشی موسوم به «به دوزی» برگزار می شود که سالانه بین 200 تا 250 نفر از صنعتگران استان در این کلاس ها شرکت می کنند و آموزش می بینند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: به منظور ترویج و برنامه ریزی حمایت از تولید در نقاط مختلف با همکاری شوراهای اسلامی و دهیاری ها، مراکزی تحت عنوان «خانه های صنایع دستی» ایجاد می شود.

وی ادامه داد: در هفته صنایع دستی، سه واحد از این خانه ها در بندرکنگ، روستای حسنلنگی از توابع بخش تخت شهرستان بندرعباس و روستای شهید مردان بخش بمانی شهرستان سیریک افتتاح خواهد شد.

 بناوند عنوان کرد: با توجه به اینکه صنایع دستی، بخشی از میراث فرهنگی هر قوم به حساب می آید، ثبت وضبط آن در فهرست آثار ملی از اهم موضوعات است.

وی تصریح کرد: هشت رشته صنایع دستی استان هرمزگان ازجمله البسه محلی، خوس بافی، خوس دوزی، فنون لنج سازی، جهله سازی، گلابتون دوزی، برقع سازی، سواس بافی و … در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پرونده ثبتی چهار رشته دیگر نیز در حال آماده سازی است.

بناوند گفت: تا کنون هشت اثر صنایع دستی استان هرمزگان، نشان ملی مرغوبیت کالا را دریافت کرده اند و سه اثر نیز موفق به اخذ نشان استاندارد بین المللی(مهر اصالت یونسکو) شده اند.

وی، گلابتون دوزی، خوس دوزی، خوس بافی، شک بافی، کمه دوزی، حصیر بافی و گلیم بافی را از رشته های پررونق این روزها در استان هرمزگان معرفی کرد و گفت: عبابافی که مختص هنرمندان شهرستان سیریک است و چادرشب بافی هنر دست هنرمندان شهرستان بستک، این روزها حال خوشی ندارد و در حال فراموشی است.

این مقام مسئول در خاتمه همچنین به برنامه های هفته صنایع دستی اشاره و بیان کرد: اعزام هنرمندان صنایع دستی به نمایشگاه تهران، برگزاری همایش تجلیل از صنعتگران پیشکسوت و دارندگان مهر اصالت، افتتاح خانه صنایع دستی در سه نقطه از استان، بازدید رایگان از موزه خلیج فارس ازجمله برنامه های این هفته است.

پایان پیام/

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید