خبر فوری

اختصاص 200 میلیون تومان اعتبار برای مبارزه با سوسک سرخرطومی

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،محمد ظاهر رجبی معاون قرنطینه داخلی سازمان حفظ نباتات کشور در بازدید از نخلستان های شهرستان پارسیان افزود: ازاین مبلغ صد میلیون تومان آن مربوط به نخیلات شهرستان پارسیان است .

وی گفت: آفتِ سرخرطومی حنایی نوعی سوسک جونده به رنگ قرمز مایل به حنایی تا قهوه ای تیره است که چند سال پیش به همراه نهال‌های آلوده‌ از کشورهای عربی وارد کشور شده است.

معاون قرنطینه داخلی سازمان حفظ نباتات کشور افزود: این آفت تاکنون درنخلستان های دو منطقه فیشور شهرستان لار و شهرستان پارسیان مشاهده شده است و کشاورزان باید مبارزه با این آفت را جدی بگیرند.

محمد ظاهر رجبی گفت: آفت سوسک سرخرطومی حنایی برای نخستین بار در سال1369 وارد منطقه سراوان سیستان بلوچستان شدکه با اقدامات انجام شده این آفت در همان منطقه سرکوب شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارسیان هم گفت: ارقام برهی ،خلاص، کپکاپ و آزاد از نخلهایی است که در شهر دشتی ،روستای باغستان و بمبری پارسیان بیشترین آلودگی را دارند .

یعقوب دلدار گفت : تاکنون 58 حشره با 250 تله شکار شده است .

وی افزود : این آفت برای نخستین بار در بهمن سال نود و دو، در یکی از باغهای روستای حمیران بندرلنگه دیده شد که با کمک گروه متخصص اعزامی از استان سیستان وبلوچستان ردیابی، و سی اصله نخل نایلون کشی، قرص گذاری و درنهایت ضدعفونی شد.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: تاکنون 37 اصله نخل از نخلستانهای شهرستان پارسیان به آفت سوسک سرخرطومی حنایی آلوده شده است .

این حشره با ایجاد تونل در درخت خرما، آوندهای آبکش آن را مسدود کرده و موجب از بین رفتن درخت می شود.

حمید دولتی افزود: از این شمار 32 اصله نخل تیمار و 5 اصله نخل به علت آفت شدید امحاء شد .

وی گفت : تاکنون 13 هزاراصله نخل در این شهرستان بازدید شده است .

در این بازدید کارشناسان حفظ نباتات از استان های بوشهر و فارس نیز حضور داشتند.

شهرستان پارسیان 560 هکتار نخلستان دارد که از این شمار360 هکتار آبی و بقیه بصورت دیم اداره می شود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید