خبر فوری

شورای نگهبان باید قوی و همیشگی باشد

رخدادهای12 شهریور 63

چکیده:

امام خمینی: شورای نگهبان روی مواضع اسلام قاطع بایستد.

 

سرنشینان هواپیمای ربوده شده ایران سرانجام تحویل صلیب سرخ جهانی شدند.

 

خلبان خدمه و مسافرین هواپیمای ربوده شده رسما اعلام کردند با هواپیمای بیگانه عازم میهن اسلامی نخواهند شد.

 

آیت الله خامنه ای: گرفتاری های کارمندان و بخصوص معلمین باید هرچه زودتر رفع شود.

 

موسوی: دولت خدمتگزار محرومین است.

 

امام خمینی: من با نهاد شورای نگهبان صددرصد موافقم و عقیده ام هست که باید قوی و همیشگی باشد

فقها و حقوقدانان شورای نگهبان قانون اساسی با امام خمینی دیدار کردند.

امام در این دیدار فرمودند: تشریفات حوزه های روحانیت است دارد زیاد می شود. وقتی تشریفات زیاد شد، محتوا کنار می رود. وقتی ساختمان ها و ماشین ها و دم و دستگاه ها زیاد شد، موجب می شود بنیه فقهی اسلام صدمه ببیند، یعنی با این بساطها نمی شود شیخ مرتضی و صاحب جواهر تحویل جامعه داد. این موجب نگرانی است و واقعاً نمی دانم با این وضع چه کنم. این تشریفات اسباب آن می شود که روحانیت شکست بخورد. زندگی صاحب جواهر را با زندگی روحانیون امروز که بسنجیم، خوب می فهمیم که چه ضربه ای به دست خودمان به خودمان می زنیم.

امام افزودند: یک قصه هم قصه بعضی ائمه جمعه و بعضی از علمای بلاد است که با دخالت های بی مورد خود در امور دولت، اسباب این می شوند که مردم از آنها کنار گیرند. اگر مردم از روحانیون کنار گیرند، موجب می شود که روحانیون شکست بخورند و اگر روحانیون شکست بخورند، جمهوری اسلامی شکست می خورد. این مطلب را بارها گفته ام که روحانیون باید وضعی ارشادی داشته باشند، نه این که بخواهند حکومت کنند. کاری نباید بکنیم که مردم بگویند اینها دستشان به جایی نمی رسید، حالا که رسید دیدید این طور شدند. استبداد دینی خود تهمتی است که از کنارش نباید گذشت، رادیوها مرتب از آن سخن می گویند و ما را به خودکامگی متهم می کنند. روحانیون نباید کاری کنند که شاهد دست دشمن بدهند. دخالت ما باید نهی از منکر و امر به معروف باشد، والا به استاندار بگوییم تو باید این کار را بکنی، والا بگوییم از این جا برو، این اولاً تضعیف دولت است و از آن گذشته موجب می شود که مردم از روحانیون متنفر شوند. این موضوعات را باید کاملاً در نظر داشته باشیم.

امام در ادامه تاکید فرمودند: من با نهاد شورای نگهبان صددرصد موافقم و عقیده ام هست که باید قوی و همیشگی باشد، ولی حفظ شورا مقداری به دست خود شماست. برخورد شما باید به صورتی باشد که در آینده هم به این شورا صدمه نخورد. شما روی مواضع اسلام قاطع بایستید، ولی به صورتی نباشد که انتزاع شود شما در همه جا دخالت می کنید. صحبت های شما باید به صورتی باشد که همه فکر کنند در محدوده قانونی خودتان عمل می کنید، نه یک قدم زیاد و نه یک قدم کم. در همان محل قانونی وقوف کنید، نه یک کلمه این طرف و نه یک کلمه آن طرف. گاهی ملاحظه می کنید که مصالح اسلامی اقتضا می کند که به عناوین ثانوی عمل کنید. به آن عمل کنید.(1)

 

 ممانعت عراق از تحویل هواپیمای ربوده شده به ایران

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه ای اعلام کرد با تلاش هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه، رژیم صهیونیستی عراق تحت فشار افکار عمومی ناچار تسلیم شده و با اعزام مسافرین و خدمه به ایران موافقت نموده است. لیکن خلبان و کارکنان پرواز رسما اعلام کرده اند از آنجا که طبق موازین بین المللی لازم است هواپیما به آنان تحویل داده شود با هواپیمای بیگانه عازم میهن اسلامی نخواهند شد.

بر اساس این گزارش ممانعت خلبان و کادر پرواز و تمایل مسافرین به همراهی با خلبان موجب شده است تا عراق همچنان به اتلاف وقت و ترفندهای تبلیغاتی ادامه داده و عدم پایبندی خود را به تعهدات بین المللی به اثبات رسانده است. آخرین اخبار و گزارش ها نیز حاکیست مسافرین و خدمه پرواز همگی سالم هستند و در اختیار صلیب سرخ قرار دارند.(2)

 

دیدار معلمان با رئیس جمهور

در چهارمین روز از هفته تعلیم و تربیت گروهی از اعضای انجمن اسلامی معلمان با رئیس جمهور کشورمان دیدار کردند.

آیت الله خامنه ای در این دیدار گفت: جامعه معلمین یک جامعه محروم است از قبل از انقلاب محروم بوده الان نیز انقلاب مع الاسف نتوانسته است این قشر برگزیده و بسیار سازنده را از لحاظ تمتع کامیاب سازد.

رئیس جمهور با اشاره به خطراتی که سهل انگاری جامعه معلمین برای جامعه دارد گفت: یکی از دستگاه های دولتی که سهل انگاری آن در جامعه فاجعه بوجود می آورد دستگاه آموزش و پرورش است. آیت الله خامنه ای تاکید کرد: نظام ما یک نظام فرهنگی است و ما اصالت را در نهایت به مسائل فرهنگی می دهیم. انقلاب ما نیز یک انقلاب فرهنگی است و با معیارهای مادی اصلا قابل اندازه گیری نیست.(3)

 

تشکر دولت از حمایت های آیت الله منتظری

 هیئت دولت صبح دیروز به ریاست آقای موسوی نخست وزیر تشکیل جلسه داد. در این جلسه آقای موسوی با اشاره به ملاقات اخیر خود با آیت الله منتظری از حمایت و تذکرات سازنده ایشان به دولت تشکر و تاکید کرد که دولت خدمتگذار محرومین است.

آقای موسوی گفت: لازم است آقایان وزرا مستقیما به امر رسیدگی به مشکلات مردم و پیگیری در زمینه رسیدگی به افراد متختلف نظارت نمایند. در این جلسه همچنین آقای حبیبی وزیر دادگستری گزارشی از فعالیت های انجام شده با هماهنگی قوه قضائیه برای دور نگه داشتن نظام اجرایی کشور از هر گونه سوء استفاده را به دولت ارائه کرد.(4)

منابع:

1. کیهان، 12 شهریور 63، ص 3
2. اطلاعات، 12 شهریور 63، ص 2
3. کیهان، 12 شهریور 63، ص 1و2
4. جمهوری اسلامی، 12 شهریور 63، ص 12

انتهای متن/

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید