حجت الاسلام عباس شمس در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآنی(ایکنا) از هرمزگان، ضمن گرامیداشت روز جهانی مسجد اظهار کرد: آتش زدن مسجد و خراب نمودن آن نشان از ضعف و زبونی استعمار پیر و استکبار جهانی دارد چرا که مسجد محلی برای تقرب به خدای متعال و دعوت به عبودیت الله و مبارزه با طاغوت است.
وی افزود: طاغوت استکبار و استعمار موجودیت خود را با وجود مساجد و آبادی مساجد درخطر می بیند لذا روز جهانى مسجد با نگاه تدافعى در برابر هجوم وحشيانه رژيم صهيونيستى به مسجدالاقصى و یک یهودی صهیونیست با آتش زدن مسجد الاقصی، با پيشنهاد جمهورى اسلامى ايران به تصويب رسيد فرصتى مغتنم براى بازنگرى به نقش مهم مسجد و نيز بعد سياسى آن است.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه رودان تصریح کرد: در دوران انقلاب اسلامى ايران نيز پس از محور اعتقادى و عبادى، پررنگترين، فعالترين و بارزترين بخش كار مساجد در محور سياست بوده است؛ چراكه مساجد در آگاهى و بيدارى تودهها در دوران قبل و بعد از انقلاب نقش مؤثرى داشته اند و رژيمهاى استعمارى جهان نيز از مسجد بيش از هر نهاد انقلابى مى ترسند و همانطور كه نخستين جايگاه دانش و مركز تعليم و تعلم قرآن و بحث و بررسى مسائل دينى بوده، به همان نسبت به عنوان نخستين نهاد سياسى در جامعه اسلامى، از جايگاه و اعتبار خاصى برخوردار بوده است.
حجت الاسلام عباس شمس عنوان کرد: مقام معظم رهبرى نيز سال گذشته در بزرگداشت روز جهانى مسجد، مساجد را پايگاه «اجتماع، مشورت، مقاومت، برنامه ريزى و حركت اجتماعى و فرهنگى» خواندند و با اشاره به ضرورت تقويت ايمان دينى مردم به عنوان تكيه گاه اصلى انقلاب و نظام فرمودند؛ براى تشخيص تكليف در قبال مسائل جارى بايد با نگاهى كلان و فرهنگى، روند كلى حركت جامعه را تحليل و جريانشناسى كرد.
وی بیان کرد: آنچه از بررسى نقش مسجد در صدر اسلام به دست مى آيد، جامعيت مسجد در زمينه هاى عبادى، سياسى، فرهنگى، آموزشى، نظامى، قضايى می باشد مسجد به عنوان مركز تصميم گيرى سياسى از زمان پيامبر اكرم(ص) مطرح شد. در زمان رسول اكرم(ص) يكى از مهمترين نقشهاى مسجد، تدارك مقدمات فكرى و بسيج عمومى مسلمانان به منظور جهاد با كفار بوده است.
شمس در ادامه اضافه کرد: در تاريخ مردم ايران نيز مسجد به عنوان پايگاه سياسى علما و مردم عليه ظالمان و حاكميت جور بوده است. بسيارى از تصميم گيرى هايى كه موجب براندازى حكومتها و نظامهاى سلطه شد، در مسجد صورت مى گرفت، چراكه در باور و فرهنگ مردم ما، مسجد مكانى مقدس است و علما نيز افرادى والا و داراى درجات معنوى هستند. بنابراين سخنان و مواضعشان صحيح و بر حق قلمداد مى شود.