خبر فوری

زلزله و گردغبار دو معضل سیستان‌ و بلوچستان

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرنگار ایسنا، استان سیستان و بلوچستان به غیر از گرد و خاک از گسل‌های فراوانی که در آن قرار دارد نیز رنج می‌برد.  گسل مکران یکی از گسل‌های فعال استان سیستان و بلوچستان است که از شمال زاهدان، سراوان تا نهبندان استان خراسان جنوبی کشیده شده است. این این رو استان‌های زلزله خیز به شمار می‌رود. عامل اصلی زلزله در این استان علاوه بر گسل مکران، گسل‌های قصرقند، زاهدان، سفیدآبه، زابلی و سراوان است.

در هفته گذشته علاوه بر زلزله‌های متعددی که در استان هرمزگان به ثبت رسیده است در نصرت آباد استان سیستان و بلوچستان نیز زلزله ۳.۱ ریشتر گزارش شده است.

گزارش زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۲۱ مرداد

قطور آذربایجان غربی با زلزله ۲.۶ ریشتری، ارزوئیه کرمان با زلزله ۲.۹ ریشتری، رازمیان استان قزوین با زلزله ۲.۸، بافق استان یزد با زلزله ۲ ریشتر، هجدک استان کرمان با زلزله ۲.۵ ریشتری، سربیشه استان خراسان رضوی با زلزله ۲ و سفید سنگ استان خراسان رضوی با زلزله ۲ ریشتری لرزیدند.

در هجدک استان کرمان زلزله ۳.۴ ریشتر رخ داد. این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری و در کانون ۲۳ کیلومتری هجدک، ۳۴ کیلومتری چترود و ۴۱ کیلومتری کاظم آباد استان کرمان بوده است.

یکشنبه ۲۲ مرداد

زلزله ۲.۵ ریشتری موسیان استان ایلام، ۲.۲ ریشتری شوسف استان خراسان جنوبی، ۲.۹ ریشتری رودبار استان گیلان، ۲.۸ ریشتری زهکلوت استان کرمان و ۲.۲ ریشتری اشتهارد استان البرز از جمله زلزله‌های اولیه ثبت شده روز ۲۲ مرداد ماه بوده است.

در بندر عباس استان هرمزگان زلزله ۴.۲ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری رخ داده است. کانون این زلزله در ۲۶ کیلومتری بندرعباس، ۳۳ کیلومتری قلعه قاضی و ۴۰ کیلومتری فین استان هرمزگان بوده است.

دوشنبه ۲۳ مرداد

بافق استان یزد زلزله ۲ ریشتر، طالقان استان البرز زلزله ۲، قائن استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۶، نهبدان استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۱ و خراجو استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۷ لرزیدند.

در دهبار استان هرمزگان زلزله ۴ ریشتر رخ داده است. این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری و در ۲ کیلومتری دهبارز، ۷ کیلومتری بیکاه هرمزگان و ۲۷ کیلومتری نودژ استان کرمان بوده است.

در مورموری استان ایلام زلزله ۳ در عمق ۱۵ کیلومتری رخ داده است. این زلزله در ۳۱ کیلومتری مورموری و ۴۲ کیلومتری موسیان استان ایلام و ۴۶ کیلومتری حسینیه استان خوزستان بوده است.

سه شنبه ۲۴ مرداد

مجن استان سمنان زلزله ۲.۲، خرم آباد استان مازندران زلزله ۲.۳، سیرچ استان کرمان زلزله ۲، نوده خاندوز استان گلستان زلزله ۲.۲،  آواجیق استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۷، بافق استان یزد زلزله ۲.۲ رخ داده است.

در طبس استان خراسان جنوبی زلزله ۳.۱ ریشتری ثبت شده است. این زلزله در عمق ۶ کیلومتری و در ۲۸ کیلومتری طبس، ۴۹ کیلومتری دیهوک و ۵۲ کیلومتری ارسک استان خراسان جنوبی بوده است.

چهارشنبه ۲۵ مرداد

در بستان آباد استان آذربایجان شرقی زلزله ۳.۶ ریشتری در عمق ۶ کیلومتری رخ داده است. کانون این زلزله در ۱۷ کیلومتری بستان آباد، ۱۷ کیلومتری کلوانق و ۱۷ کیلومتری بخشایش استان آذربایجان شرقی به ثبت رسیده است.

در روز ۲۵ مرداد همچنین زلزله دیگری با بزرگای ۳.۶ در بندرعباس استان هرمزگان گزارش شده است. کانون این زلزله که در عمق ۶ کیلومتری بوده است در ۱۷ کیلومتری بندرعباس، ۳۹ کیلومتری درگهان و ۴۰ کیلومتری جزیره هرمز استان هرمزگان بوده است.

در نصرت آباد استان سیستان و بلوچستان نیز زلزله ۳.۱ ریشتر گزارش شده است. این زلزله در عمق ۸ کیلومتری و کانون آن در ۷۲ کیلومتری نصرت‌آباد و ۱۰۵ کیلومتری سفیدآبه استان سیستان و بلوچستان و ۱۲۹ کیلومتری نهبندان استان خراسان جنوبی رخ داده است.

پنج شنبه ۲۶ مرداد

در سیلوانه اذربایجان غربی زلزله ۲.۶، بافق استان یزد زلزله های ۲.۱ و ۲.۳، راور کرمان زلزله ۲.۴، و صالح اباد خراسان رضوی زلزله ۲.۲ ریشتری رخ داده و در افرز استان فارس زلزله ۳.۱ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسیده است.

جمعه ۲۷ مرداد

در روز ۲۷ مردادماه نیز درود اصفهان با زلزله ۲.۲، فاضل اباد گلستان با زلزله ۲.۴، فاضل آباد استان گلستان با زلزله ۲.۴ ریشتری لرزیدند. در این روز همچنین در کوخرد استان هرمزگان زلزله ۳.۳ ربشتری در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داده است و در محمله استان فارس زلزله ۳ ریشتری به ثبت رسید که عمق ان در ۶ کیلومتری بوده است.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید