خبر فوری
هرمزبان:گروه سیاست و اقتصاد: رئیس كمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر شیراز اعتقاد دارد كه آتش به اختیار یعنی اینكه انسان می‌تواند در هر زمان و مكانی كه احساس تكلیف می‌كند، در همه ابعاد تأثیرگذار باشد و به عنوان یك سرباز پیاده نظام عمل كند ضمن اینكه نباید منتظر بخشنامه و دستورالعمل هم ماند.

آتش به اختیار محدود به زمان و مكان و بخشنامه نیست

محمد تقی تذروی، رئیس كمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، به تشریح معنای آتش به اختیار پرداخت و گفت: در اصطلاح نظامی، وقتی در خط آتش میدان تیر قرار می‌گیریم، می‌گوییم به نام و یاد خدا، آتش به اختیار، آتش؛ یعنی برای این كار زمان تعیین نمی‌كنیم.

آشنایی اولیه با مفهوم آتش به اختیار

وی با یادآوری اینكه البته برای برخی از میدان تیرهای خاص، زمان تعیین می‌كنند، اما به صورت عام در آتش به اختیار زمان و مكث و توقف به عهده خود فرد است، گفت: از واژه آتش به اختیار مقام معظم رهبری، هر كسی می‌تواند تعبیری برداشت كند اما در عین حال همه این‌ها یك نكته را برای ما بیان می‌كند و آن اینكه منتظر نباشید و زمان و مكان برای خود تعیین نكنید.

آتش به اختیار به معنای برپا كردن غائله نیست

تذروی با بیان اینكه آتش به اختیار یعنی اینكه انسان می‌تواند در هر زمان و مكانی كه احساس تكلیف می‌كند، در همه ابعاد تأثیرگذار باشد و به عنوان یك سرباز پیاده نظام عمل كند، گفت: البته نباید فراموش كرد كه آتش به اختیار به معنای برپا كردن غائله نیست بلكه انسان می‌تواند با یك كلمه، عمل و رفتار نشان دهد كه به اختیار خودش آتش و شلیك كرده است.

نباید منتظر بخشنامه بمانیم

عضو شورای اسلامی شهر ادامه داد: در مسائل فرهنگی هم همینطور است؛ اما متأسفانه همه ما منتظر شدیم تا دیگری به ما بگوید، و دستورالعمل و شرح وظایف بیاید به ما بگویند چه كار كنیم و این غیرمنطقی است؛ آتش به اختیار یعنی عمل كردن به دست ماست و باید فكر و محاسبه كرده و زمان و مكان آن را هم تعیین كنیم و آن وظیفه را انجام دهیم.

وی در ادامه به تبیین مثالی از آتش به اختیار پرداخت و گفت: به عنوان مثال در هواپیما، در هنگام اذان، یك نفر وسط هواپیما ایستاده و بلند اذان می‌گوید؛ آیا كسی به او فرمان می‌دهد كه این كار را انجام دهد؟ خیر، آن فرد در آن لحظه احساس تكلیف می‌‌كند و بلند شده و اذان می‌گوید.

تذروی تأكید كرد كه در مسائل فرهنگی، حتماً نباید به ما بگویند كه در اینجایی كه قرار گرفته‌ای، باید امر به معروف و نهی از منكر كنیم چرا كه در این مسائل آتش به اختیار است و هر زمان كه فضا مسموم بود، می‌توان آن فضا را ترك كرد.

آتش به اختیار نوعی امر به معروف و نهی از منكر است

عضو شورای شهر شیراز، آتش به اختیار را به نوعی امر به معروف و نهی از منكر نیز دانست كه می‌تواند تأثیر داشته باشد و ادامه داد: در مسئله اقتصادی نیز به‌همین گونه است و می‌توانیم با آتش به اختیار جلوی بسیاری از اسراف‌ها و ولخرجی‌ها را بگیریم و در این زمینه نیاز به بخشنامه و دستورالعمل و شرح وظایف نیست و همچنین محدودیت زمانی و مكانی هم وجود ندارد.

وی در ادامه در پاسخ به اینكه چرا هم‌اكنون مقام معظم رهبری از واژه آتش به اختیار استفاده كرده‌اند، گفت: شاید آتش به اختیار یك كد باشد و قوانینی هستند كه دارای كدهای مخصوصی هستند به عنوان مثال در مجموعه‌های نظامی وقتی می‌گویند كد 125 كه دارای بخشنامه است، دیگر كسی بر روی آن دستور صادر نمی‌كند چرا كه لازم‌الاجراست و یا اینكه زمانی كه زلزله در شهر بیاید، دیگر كسی منتظر دستور فرمانده خودش نمی‌ماند و به كمك مردم می‌رود.

اهمیت توجه به نظرات دیده‌بان نظام

تذروی با بیان اینكه مقام معظم رهبری به عنوان دیده‌بان، افق بلندی در نگاهشان دارند كه تمام پشت خط و مسائل پشت پرده را می‌بینند، گفت: به عنوان مثال در قضیه برجام معظم‌له چقدر فرمودند كه نمی‌توان به دشمن ظالم اعتماد كرد اما ما به راحتی برخی از خانه‌ها را در اختیارشان گذاشتیم و دشمن خاكریزها را طی كرد و به جلو آمد و اكنون چند خاكریز را از دست دادیم.

رئیس كمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: اكنون كه همه متوجه این اعتماد اشتباه شدند، كاش حداقل اقرار می‌كردند كه اشتباه كردند اما هنوز هم حاضر نیستند و دنبال مقصر می‌كردند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید