خبر فوری

وضعیت تامین آب کرمان، بوشهر و بندرعباس قرمز شد/بی‌آبي با پول قابل جبران نیست

هرمزبان:معاون نظارت بر بهره‌برداري شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور گفت: مناطقي در کشور هست که هيچ منبع آبي در آن وجود ندارد و بی‌آبي با پول قابل جبران نیست.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری میزان، حميدرضا تشيعي با بيان اين مطلب اظهار داشت: باید توجه کنیم آب قابل توليد نيست و در صورت همکاري مردم و مديريت در مصرف مي‌توان از چالش کم آبي به سلامت گذر کرد.

وي با بيان اينکه تا 10 تيرماه سال جاري نسبت به سال گذشته 15 درصد و نسبت به درازمدت 21 درصد کاهش بارندگي داشته‌ايم و اين وضعيت کاهش بارندگي در بيشتر استان‌هاي کشور مشاهده مي‌شود، گفت: به عنوان نمونه، در استان هرمزگان نسبت به سال گذشته 69 و نسبت به درازمدت 64 درصد کاهش بارش داشته‌ايم و اين کاهش بارندگي‌ها باعث شده که در حال حاضر 49 درصد ظرفيت سدهاي کشور خالي باشد.

 وي ادامه داد: اين در حالي است که ورودي سدها نيز نسبت به سال گذشته 13 درصد و حجم مخازن 6 درصد کاهش داشته است.

 معاون نظارت بر بهره‌برداري شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور با اشاره به اينکه رتبه روان آب‌هاي سطحي در 46 سال گذشته در رتبه آخر است، افزود: اين بدترين وضعيت است و علت اصلي آن نيز کاهش 66 درصدي سطح پوشش برفي نسبت به سال گذشته است.

 وي با بيان اينکه حجم آب معادل برف نسبت به سال گذشته 71 درصد کاهش داشته ادامه داد: اين در حالي است که متوسط دما نسبت به سال گذشته بيش از 1.5 درجه افزايش داشته و به همين نسبت نيز سطح تبخير بالا رفته و از سوي ديگر مصرف کولرهاي آبي نيز بيشتر شده است.

تشيعي با اشاره به اينکه در حال حاضر 547 شهر کشور در شرايط تنش آبي بسر مي‌برند و افزايش دما باعث مصرف بيش از حد آب در شبکه‌هاي توزيع شده است، بيان داشت: در ساعات پيک مصرف برخي شهرها با کاهش فشار آب مواجه هستند.

وي با اشاره به اينکه سه شهر کرمان، بوشهر و بندرعباس از نظر تامين آب در وضعيت قرمز به‌سر مي‌برند، افزود: وزارت نيرو و شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا با توجه به گرماي بيش از حد هوا و مصرف مضاعف مردم درماه مبارک رمضان قطعي برنامه‌ريزي شده در شهرها نداشته باشيم؛ مگر در اثر مصرف بيش از حد يا افت توليد و يا حوادث که قابل پيش‌بيني نخواهند بود.

وي از مردم خواست در ساعات پيک مصرف بين ساعات 16تا 20 که بيشترين مصرف آب کشور است، با مديريت در مصرف آب بکوشند ميزان مصرف خود را تقليل دهند تا خود و ساير شهروندان دچار مشکل کم‌آبي نشوند.

انتهای پیام/

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید