خبر فوری

شکست مذاکرات با کردهای عراق

رخدادهای 9 مرداد 63

چکیده:

آیت الله خامنه ای: صدور انقلاب به معنای صدور مفاهیم انقلاب است که جز با حضور ما در میدان سیاست جهانی ممکن نیست.

 

بر اساس نظر شورای نگهبان مجلس طرح چگونگی اخذ رای اعتماد دولت را اصلاح کرد.

 

سخنگوی شورایعالی قضایی: طبق فرمان امام در گزینش ها حال فعلی افراد باید در نظر گرفته شود.

 

واشنگتن پست: مذاکرات رژیم صدام و کردهای شمال عراق با شکست مواجه شد.

 

آیت الله خامنه ای:  صدور انقلاب جز با حضور ما در سیاست جهانی میسر نیست

چند تن از سفرا و کارداران جمهوری اسلامی در کشورهای خارجی با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان دیدار کردند.

آیت الله خامنه ای در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز در وضعیتی است که اگر هر چه بیشتر مناسبات خارجی خود را با همه کشورها با ایدئولوژی ها و ملیت های گوناگون گسترش دهد در حقیقت اسلام را بهره مندتر کرده است. ما به جز کشورهایی که به طور مشخص مایلیم با آنها رابطه نداشته باشیم در پی گشودن راه های ارتباط صمیمانه با دیگر کشورها هستیم.

رئیس جمهور افزود: سیاست گشایش درهای باز در زمینه سیاست خارجی خود را یک سیاست اصلی و اساسی برای تحرک درازمدت جمهوری اسلامی در زمان حال می دانیم. صدور انقلاب نیز به معنای صدور مفاهیم انقلاب است که جز با  حضور ما در گوشه و کنار میدان سیاست جهانی میسور نیست. در این دیدار آقای مشایخ کاردار سفارت ایران در قطر مبلغ 428 هزار دلار کمک های مردمی و 8 هزار ریال سعودی برادران عرب را جهت کمک به رزمندگان جبهه های نبرد حق علیه باطل تقدیم رئیس جمهور کشورمان کرد.(1)

 

شورای نگهبان به مجلس نامه نوشت

مجلس شورای اسلامی امروز به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل جلسه علنی داد. در نشست امروز نامه شورای نگهبان مبنی بر مغایرت ذیل تبصره ماده پنج طرح دو فوریتی تقاضای رای اعتماد دولت و نحوه برگزاری آن با قانون اساسی قرائت شد. پس از آن چند تن از نمایندگان پیشنهاد حذف عبارت مشروط به این که این تشخیص به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد از ذیل تبصره ماده 5 را دادند. آنگاه پیشنهاد حذف عبارت فوق به رای گذاشته شد و مورد تصویب قرار گرفت. در نامه شورای نگهبان سایر مواد و تبصره های این طرح مغایر با موازین شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشده است. گفتنی است به دنبال تمایل هیئت دولت مبنی بر اخذ رای اعتماد مجدد از مجلس دوم که اخیرا تشکیل شده است نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی دو فوریتی را هفته گذشته در مجلس مطرح کردند که این طرح، بندها و تبصره های آن طی روزهای اخیر در مجلس شورای اسلامی بررسی می شود.(2)

 

مقتدایی: در گزینش ها میزان حال فعلی افراد است

حجت الاسلام مقتدایی عضو و سخنگوی شورایعالی قضایی در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی گفت: اساس کار گزینش ها همچنان که حضرت امام فرموده اند حال فعلی اشخاص است.

وی افزود: بر اساس بند دوم از فرمان هشت ماده ای امام خمینی دایر بر اینکه گزینش ها با معیارهای صحیح اسلامی انجام شود و اشکال تراشی های مغرضانه یا طرح سئوالات بی مورد نگردد ستاد پیگیری فرمان امام هیئت عالی گزینش را تشکیل داد و آنها نیز هیئت های مرکزی و هسته های گزینش را تشکیل دادند که در همان وزارت خانه ها و سازمان ها به کار مشغولند به گفته مقتدایی بررسی صلاحیت داوطلبان ورود به دانشگاه ها احتمالا تا اوایل سال تحصیلی جدید پایان خواهد یافت.(3)

 

شکست مذاکرات صدام و کردهای عراق

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی از قول  خبرنگار خود در  بغداد نوشت: مذاکرات دولت بغداد و کردهای شمال عراق در زمینه اعطای خودمختاری بیشتر به کردها با شکست  رو به رو شد.

 به گفته دیپلمات های عراقی و اروپایی شکاف میان این دو گروه عمیقتر از همیشه است این مذاکرات از  ماه نوامبر (آذرماه) گذشته در جریان بود و تا ماه می (اردیبهشت) ماه ادامه داشت ولی زمانی که نیروهای امنیتی عراق جوانان کرد را در چند شهر شمالی عراق مورد حمله قرار دادند گفت و گوها در مورد اعطای خود مختاری به کردها به طور کامل قطع شد.

واشنگتن پست می نویسد: حکومت عراق رسما اعلامیه ای در این زمینه صادر نکرده است و زمانی که از لطیف جاسم وزیر اطلاعات عراق در این زمینه سئوال شده وی فقط گفته است که گفت و گوهایی در جریان است بر اساس نوشته واشنگتن پست به خبرنگاران خارجی اجازه بازدید از کردستان عراق و مصاحبه با مقامات کرد داده نشد.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 9 مرداد 63، ص 3
2. کیهان، 9 مرداد 63، ص 2
3. کیهان، 9 مرداد 63، ص 2
4. اطلاعات، 9 مرداد 63، ص 16

انتهای متن/

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید