خبر فوری

بدعهدی بانکها در تامین هزینه سرمایه گذاری آبشیرین کن سیریک

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرنگار مهر، امین قصمی ظهر سه شنبه در نشست خبری در تشریح آخرین وضعیت آبشیرین کن سیریک بیان داشت: تامین آب مورد نیاز شهر سیریک به میزان ۱۲ لیتر بر ثانیه معادل هزار مترمکعب از چاه های راونگ میناب تامین می شد که جزو تعهدات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان است. درحالیکه نیاز آبی این شهر دو هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز بوده و با ۱۵۰۰ مترمکعب کمبود آب مواجه بود که توزیع آب به شهروندان به صورت نوبت بندی انجام می شد.

وی ادامه داد: به این صورت که شهر به چهار قسمت تقسیم و هر ۲۴ ساعت یک قسمت از شهر آبگیری می شد. در نتیجه در این شرایط ؛استفاده از منابع جایگزین و ورود بخش خصوصی تنها راهکار موثر برای جبران کمبود آب محسوب می شد.

قصمی عنوان کرد: در سال ۱۳۸۷ اولین قرارداد تامین آب به روش BOO در شهر سیریک با انتخاب سرمایه گذار اول شروع شد که به دلایل اعتباری نظیر؛ عدم امکان تامین مالی به موقع، عدم دریافت تسهیلات بانکی امکان ادامه فعالیت توسط سرمایه گذار مذکور محقق نشد.

وی افزود: همچنین مشکلات فنی پروژه از دیگر دلایل تاخیر در روند اجرای آن بود. به طوری که به علت مشکلات فنی در تامین آب خام مورد نیاز از طریق حفر چاه های ساحلی، سرمایه گذار اقدام به ایجاد تاسیسات آبگیری در ساحل و با کد ارتفاعی پایین تر از سطح دریا کرد اما به دلیل بافت بسیار ریزشی ساحل، انجام حفاری و قالب گذاری سبب بروز تاخیر در تکمیل فرایند آبگیری شد.

به گفته قصمی، از طرفی افزایش زمان اجرا ی فرایند آبگیری و تغییر نوع آبگیری از حالث پمپاژ به حالت برداشت ثقلی آب و به تبع توقف پروژه و استهلاک تاسیسات دریایی کار شده سبب ایجاد برخی هزینه های مازاد برای سرمایه گذار شد که تامین این هزینه ها، تاخیر مضاعفی را در شروع بهره برداری به همراه داشت.

وی در مورد دلایل ناکامی سرمایه گذار دوم این پروژه ابرازداشت: شرکت شفاب به عنوان سرمایه گذار جدید، در شهریور ماه ۱۳۹۱ با حمایت مالی بانک ایران زمین وارد مرحله اجرای این پروژه شد اما این بانک خیلی زود به دلیل همزمانی با تغییرات نرخ ارز از ادامه کار انصراف داد. ناگزیر شرکت شفاب جهت تامین هزینه سرمایه گذاری با بانک های استانی بانک صادرات و تجارت وارد مذاکره شد اما علی رغم پیگیری های مستمر در طول هشت ماه به دلیل عدم همکاری بانک های استانی این گزینه اعتباری نیز محقق نشد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری هرمزگان خاطرنشان کرد: گزینه نهایی تامین اعتبار با معرفی به بانک صادرات در تهران پیگیری شد که این بانک نیز وثیقه های مدت دار و با ارزش بسیار بالایی را درخواست کرد که از توان سرمایه گذار خارج بود و در نهایت شرکت شفاب به دلیل عدم دریافت تسهیلات لازم در مدت زمان قرارداد علیرغم پیگیری و تلاش وافر و انجام یک سری فعالیت های اجرایی در محل پروژه از ادامه کار انصراف داد.

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی پروژه آبشیرین کن شهر سیریک با ظرفیت کلی سه هزار ۷۵۰ متر مکعب در شبانه روز طی توافقنامه ای  با سرمایه گذاری شرکت طرح های صنعتی رادنیرو کرمان از سال ۹۴ آغاز شد و امکان اخذ تسهیلات بانکی توسط این شرکت از دلایل انتخاب سرمایه گذار سوم و تحقق فاز اول این طرح بود.

قصمی در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر پروژه آبشیرین کن سیریک در چه مرحله ای بوده و چه زمانی  وارد مدار بهره برداری می شود؟ عنوان کرد: شرکت مذکور نیز طی فرایندهایی اقدام به تکمیل مطالعات و خدمات مهندسی و تامین لوازم و قطعات یدکی نمود و اقداماتی نظیر؛ طراحی واحدهای عملیاتی و پیش تصفیه، طراحی واحدهای فرایندی (دستگاهRO)،ساخت سوله محل نصب آبشیرین کن ها ، مخازن ته نشینی ، مخازن آب پاک، ساختمان تاسیسات برقی و ساختمان اداری، خرید لوله های انتقال دهنده آب خام و آب تغلیظ شده دفعی و انجام بخش هایی از آبگیر و ثبت سفارش خریدهای خارجی ( شامل پمپ های فشار قوی ، ممبرانها و …) را انجام داد.

وی افزود: در حال حاضر با نصب دستگاه RO  در سایت آبشیرین کن، سرانجام فاز اول این پروژه به ظرفیت ۱۵۰۰مترمکعب درشبانه روز از ابتدای خرداد ماه سال جاری به صورت آزمایشی وارد مدار شده است و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، تا پایان آبان ماه سال جاری، فاز دوم پروژه نیز وارد مدار تولید شده و کل نیاز آبی شهر سیریک و گروک تامین می شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش ها و نگاه ویژه دولت تدبیر و امید و ایجاد فضای امن برای سرمایه گذاران بخش خصوصی، از مجموع ۱۰۸  میلیون متر مکعب آب تولیدی، سالانه حدود ۱۵.۳ میلیون متر مکعب آن از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین می شود که حجم سرمایه گذاری انجام شده و در حال اجرا در این بخش بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید