خبر فوری
هرمزبان:گروه فعالیت‌های قرآنی: برنامه این هفته افق رادیو قرآن به بحث حفظ قرآن اختصاص داشت و در این برنامه بر اهمیت فرهنگ‌سازی در تربیت حفظ قرآن تأکید شد.

تربیت 10 میلیون حافظ نیازمند فرهنگ‌سازی است

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برنامه رادیویی افق رادیو قرآن به برنامه حفظ قرآن اختصاص داشت، در ابتدای این برنامه حجت‌الاسلام و المسلمین شاهسونی، مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در مورد اهمیت پرداختن به حفظ قرآن بیان کرد: مقام معظم رهبری مطالبات مختلفی در زمینه قرآنی دارند اما مسئله حفظ قرآن برای ایشان بسیار جدی است به طوری که برای آن عدد و رقم تعیین کرده‌اند، از صحبت‌های ایشان علل زیادی را برای اهمیت حفظ می‌توانیم دریافت کنیم.
وی در ادامه افزود: امروزه هزینه‌های سنگینی را در زمینه آسیب‌های اجتماعی و … پرداخت می‌کنیم و زمانی که بحث هزینه‌های قرآنی مطرح می‌شود، بسیاری از مسئولان صرفا به دید یک هزینه به آن نگاه می‌کنند، در حالی که اگر بحث حفظ نهادینه شود بسیاری از معضلات اجتماعی حل خواهد شد.
مهدی عزیززاده، مدیر کل کمیسیون توسعه، تبلیغ و ترویج وزارت ارشاد نیز بیان کرد: حفظ قرآن جامع‌ترین روش آموزش قرآن است و کثرت تکرار در حفظ موجب انس بیشتر با قرآن می‌شود، یک حافظ در طول مدت زمانی که قرآن را حفظ می‌کند باید در تلاوت قرآن استمرار داشته باشد.
وی بیان کرد: مقام معظم رهبری هم به شکل دستوری بحث حفظ را مطرح کردند، بعد از فرمایش ایشان اقدامات زیادی در کشور انجام شده اما متاسفانه بعد از طرح ملی حفظ قرآن که سال قبل ابلاغ شد و هنوز اقدام جدی صورت نگرفته، برنامه جامع ملی در این زمینه نداریم.
عزیززاده اشاره به آماری از حافظان قرآن در کشور گفت: 17962 حافظ کل قرآن، داوطلب دریافت مدرک تخصصی حفظ قرآن بوده‌اند که سازمان دارالقرآن متولی آن است، با این اوصاف تعداد حافظان قرآن در کشور 18 هزار نفر است و این آمار با مطالبه رهبری فاصله زیادی دارد.
در ادامه برنامه حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم به صورت تلفنی به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت و بیان کرد: هر چقدر در تعالیم اهل بیت(ع) نگاه می‌کنیم، می‌بینیم راه سعادت در جامعه ترویج انس با قرآن است و بهترین مرتبه آن نیز حفظ است، در درستی مطالبه مقام معظم رهبری تردیدی ندارم و کسی که با مبانی اسلامی آشنا است این را می‌فهمد که مشکلات و معضلات ریشه در دوری از قرآن دارد.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم منصف باشیم باید اذعان کنیم که تلاش‌های خوبی در زمینه حفظ قرآن انجام شده است، به عنوان مثال برخی از مراکز مردمی یا سازمان اوقاف و امور خیریه و بعضی از دارالقرآن‌های دیگر که در این عرصه فعالیت داشته‌اند می‌توان نام برد.
حاج ابوالقاسم گفت: در بخش‌های حاکمیتی، برخی‌ها خوب تلاش کرده‌اند، اما واقعیت این است که آنچه اتفاقا افتاده نسبت به آنچه باید اتفاق می‌افتاد، هیچ است، گاهی برای گرفتن یک تصمیم چالش‌های فراوانی ایجاد می‌شود و اتفاقی که باید سریعا رخ دهد چند ماه طول می‌کشد، با این وضعیت کار پیش نخواهد رفت.
وی در ادامه افزود: باید به جهت ساختار مدیریت فعالیت‌های قرآنی کشور و تامین هزینه و نیروی انسانی و مدیران و مربیانی که بخواهند آن را جلو ببرند، تجدید نظر جدی صورت گیرد، همچنین به جهت حمایت‌های مادی و معنوی نیز باید تغییر رویکرد را شاهد باشیم، در غیر این صورت با این روند تا 200 سال دیگر هم به مطالبه رهبری نمی‌رسیم.
حاج ابوالقاسم تصریح کرد: به نظر بنده باید یک مقدار فعالیت‌های قرآنی را مردمی کنیم و آنها را کمک کنیم، در واقع اتفاقی شبیه اتفاق ایام شهادت امام حسین(ع) که مردم با جان و دل مراکزی را برپا می‌کنند این اتفاق باید به صورت خود جوش در فعالیت‌های قرآنی بیفتد.
وی در ادامه افزود: برای مدرسه‌سازی عزم ملی صورت گرفت و خیرین مشکلات آموزشی را حل کردند و باید خیرین را به سمت برپایی مراکز قرآنی سوق دهیم، باید نقشه جامعی طراحی کنیم و این مراکز ساخته شود، اگر از ظرفیت مردم استفاده شود یک مقدار به آن مطالبه نزدیک‌تر می‌شویم.
در ادامه برنامه حجت‌الاسلام شاهسونی بیان کرد: از سال 90 به این طرف، رهبری در مورد حفظ قرآن هیچ تذکری نداده‌اند و این یعنی ایشان منتظر اقدامات ما هستند، همچنین اگر قوانین حمایتی از حافظان قرآن وجود دارد برای تصویب آن مربوط به قبل از سال 90 است و بعد از مطالبه رهبری هیچ طرح حمایتی تصویب نشده است.
وی در ادامه افزود: تا کرامت اجتماعی حافظان قرآن را مدنظر قرار ندهیم حرکت خاصی در کشور انجام نمی‌شود، برای نمونه مجلس شورای اسلامی می‌تواند برای استخدام حافظان قرآن طرحی را تصویب کند که این افراد در اولویت استخدام باشند.
در ادامه برنامه مجددا عزیززاده به بیان نکاتی پرداخت و گفت: ستاد راهبردی طرح ملی حفظ که مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی است که قرار بوده با هدف تحقق این موضوع تشکیل شود تصویب شده اما تشکیل نشده است، سازمان اوقاف و … هم برنامه‌هایی دارند اما چون ستاد بالا دستی وجود نداشته کار پیش نرفته است.
وی در ادامه افزود:  تربیت 10 میلیون حافظ بسیج همه ارگان‌ها را لازم دارد، تا وقتی که موضوع حفظ قرآن فرهنگ نشود، تمام ظرفیت‌های موسسات مردمی و … هم بسیج شوند موفقیتی حاصل نخواهد شد.
عزیززاده گفت: باید ظرفیت فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کشور برای حفظ قرآن بسیج شوند، کشور پاکستان 7 میلیون حافظ دارد، اگر بخواهیم خودمان را با این کشور مقایسه کنیم، باید دو و نیم میلیون حافظ داشته باشیم. لذا اعتقاد دارم باید در زمینه فرهنگ‌سازی بیش از پیش کار صورت گیرد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید