خبر فوری

شرایط جغرافیایی خراسان جنوبی را در برابر اعتیاد آسیب پذیر کرد

علی زندی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: خراسان جنوبی استانی مرزی است و با 460 کیلومتر مرز با افغانستان در مجاورت بزرگترین کشور تولید کننده مواد مخدر جهان دارد و به همین سبب در استان با مصرف، توزیع و حمل مواد مخدر رو به رو هستیم.
خراسان جنوبی بر اساس سرشماری آبان ماه 1395، 769هزار نفر جمعیت دارد و طبق آمار، استان حدود 19 هزار معتاد دارد که 16هزار مرد و بقیه زن هستند.

** افزایش کشت 247 درصدی خشخاش در افغانستان
وی تصریح کرد: سطح زیرکشت بوته خشخاش، سال های 1376 تا 1395 در افغانستان افزایش یافت و طبق آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری شاهد رشد 247 درصدی اراضی زیرکشت گیاه یاد شده در این کشور همسایه هستیم.
وی اضافه کرد: در سال 1376 ، 58 هزار هکتار از اراضی مزروعی زیر کشت خشخاش بود و در 1395، این رقم به 201 هزار هکتار افزایش یافت .

** 84 درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می شود
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان استان با اشاره به این که 84 درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می شود، یادآور شد: تولید مواد مخدر در این کشور از 1376 تا 1395 ، 71 درصد افزایش یافت.
وی اظهار کرد: در سال 1395، چهار هزار و 800 تن تریاک در این کشور تولید شد، با توجه به حجم بالای تولید، با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و ارکان حاکمیتی نظام، مرزهای خراسان جنوبی الحمدالله امن است.
وی با اشاره به اینکه امروز به برکت حضور دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی ،سپاه پاسداران و بسیج، مرزبانی و نیروهای انتظامی، مرزهای استان از امنیت کافی برخوردار است، تاکید کرد: استکبار جهانی و منادیان صلح در افغانستان در جهان دستاوردی غیر از تباهی بشریت نداشته اند.
وی اضافه کرد: استکبار جهانی و در صدر آن ایالات متحده آمریکا و انگلیس از بدو ورود به افغانستان در سال 2001میلادی تاکنون نتوانسته اند به ظاهر امنیتی برای آن کشور فراهم کنند، طوری که در حوزه کاشت و داشت مواد مخدر شاهد رشد چندین برابری هستیم .
زندی بیان کرد: مقام معظم رهبری سال 1394 ، یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی را مواد مخدر اعلام فرمودند، این منکر اجتماعی یکی از مهم ترین ارکان نظام را که خانواده است، هدف قرار داد.

** 64 درصد متعادان متاهل هستند
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی اظهار کرد: طبق آمار ، 64 درصد معتادان کشور متاهل اند، در حالیکه اساس شخصیت فرد در خانواده پایه ریزی و شکل می گیرد، پس ر تربیت فرزندان خود دقت لازم و کافی داشته باشیم.
وی یادآور شد: اگر فرزندی در خانواده با آموزه های دینی بزرگ و تربیت شود، کمترین آسیب را خواهد دید در این صورت این فرد فرزندی صالح و سالم خواهد بود.

** گردش مالی 1600 میلیارد دلاری مواد مخدر در جهان
این مسئول تصریح کرد: گردش مالی قاچاق مواد مخدر در جهان هزار و 600 میلیارد دلار است،و پس از تجارت قاچاق سلاح، پرسود ترین درآمد نامشرع مربوط به مواد مخدر است و بیش از یک میلیون نفر در حوزه مواد مخدر فعال دارند.
زندی اظهار کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری و وزیر کشور در اجرای فرمان مقام معظم رهبری بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را در دستور کار قرار داد.
وی افزود: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر یعنی استفاده از ظرفیت های مردمی مثل تریبون نماز جمعه، بسیج ،سازمان های مردم نهاد(سمن ها) و …است.
وی اظهار کرد: در حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر، در مجموع نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج ، اداره کل اطلاعات و دستگاه های مقابله ای اقدامات ارزنده انجام دادند که تاکنون 98 نفر از فرزندان استان شهید و 85 نفر به مقام جانبازی رسیدند.

** کشف 115هزار تن مواد مخدر و دستگیری 25 هزار نفر
وی یادآور شد: بیش از 115 تن مواد مخدر در سه سال اخیر در استان کشف و ضبط شد و 25 هزار نفر در این حوزه دستگیر شدند.

**خرید و فروش مواد مخدر از دید علمای اهل تسنن و تشیع استان حرام است
وی تاکید کرد: در حوزه فرهنگی و پیشگیری نخستین نشست علمای تسنن و تشیع استان امسال در شهرستان درمیان برگزار شد و فتوای واحد در این جلسه حرام بودن خرید و فروش مواد مخدر است.
وی اضافه کرد: دوره های آموزشی برای دهیاران که رابطان بین دولت و ملت هستند برای مبارزه با مواد مخدر نیز برگزار شد.

** 81 مرکز درمانی معتادان در استان فعال است
به گفته زندی از سال 1392 تا 1385 تعداد مرکزهای درمانی خراسان جنوبی از 65 به 81مرکز افزایش یافت که طبق نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی این تعداد مراکز در سطح خوبی قرار دارد.

** جامعه فرد بهبود یافته را بپذیرد
زندی با تاکید به این که جامعه باید فرد بهبود یافته از اعتیباد را بپذیرد، در این ارتباط نیاز به اصلاح رفتارهای اجتماعی و فرهنگی است، اظهار کرد: در حوزه سازمان های مردم نهاد 49 سمن در بخش مبارزه با مواد مخدر استان فعالیت دارد.
وی یادآور شد: قرآن کریم می فرماید، اگر فردی را ساماندهی و احیا کنید یعنی همه مردم را احیا کرده اید.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7559* 2047*خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر*انتشاردهنده – عباسقلی اشکورجیری *

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید