خبر فوری

تراژدی غم بار نابودی دشت میناب/بازدیدهای بی نتیجه وزرا ادامه دارد

خبرگزاری مهر – گروه استانها، بیش از پنج سال است که وضعیت بحرانی دشت میناب و خطرات ایجاد شده آن و فعالیت فعالان و انجمن های مختلف زیست محیطی در حوزه آب و خاک و محیط زیست، برای جلوگیری از انتقال آب به بندر عباس و شهرستان خمیر مسئولان زیادی را به این شهرستان کشانده است.

موسسه و سازمان مردم نهاد نگهبانان جلگه میناب که پیشتاز برای جلوگیری از بحران آب در استان بود، با برگزاری برنامه های مختلف و دعوت از مدیران و کارشناسان و صاحب نظران در حوزه آب و خاک و محیط زیست و همچنین مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس، این موضوع را کارشناسی کردند، با جمع آوری مستندات و همچنین اعتراضات مردمی سبب شد تا توجه مسئولان را به سمت دشت میناب جلب کند و واکنش های آنها را در پی داشته باشد.

اما این جلب توجه ها و واکنشهای مسئولان با بی توجهی نماینده عالی دولت در استان هرمزگان و مخالفت های وی نسبت به بررسی هر چه بیشتر و اقدامات استانداری هرمزگان برای حل موضوع بحران آب و دشت میناب مواجه بود.

حضور خانم ابتکار در میناب و وعده ابتکاری برای احیای دشت

حضور خانم ابتکار در میناب که نوید بخش ابتکاری نو برای گرفتن پاسخ برای مطالبات مردمی بود، با خبر ارجاع پیدا کردن پرونده دشت بحران زده میناب به شورای عالی آب کشور، شادی را به مردم میناب داد اما این وعده ها تاکنون عملیاتی نشده است.

‎وضعیت دشت میناب از نظر کارشناسان و اغلب مسئولان در حوزه محیط زیست فوق بحرانی گزارش شد.

حضور نمادین اعضای شورای عالی آب کشور وبازدید از دشت پاسخی در پی نداشت

اعضای شورای عالی آب کشور برای بررسی دشت میناب و پایان دادن به پرونده این دشت در شورا پیش از انتخابات ریاست جمهوری از بحران به وجود آماده بازدید به عمل آوردند، به مردم این شهرستان وعده دادند که رسیدگی به پرونده دشت میناب با جدیت پیگیری می شود و در کمترین زمان برای پایان دادن و مشخص کردن وضعیت مبهم بحران میناب پاسخ خواهند داد.

اما این بازدید به ظاهر نمادین که پیامهایی دیگری راهم به دنبال داشت بی پاسخ ماند، تا مردم میناب را همچنان در انتظار پاسخ مورد قبول عالی ترین مرجع نظارت بر آبهای کشور باقی بگذارد.

مشکل بحران آب و دشت میناب را مسئولان در استان می توانند حل کنند

محمد درویش مدیر کل  آموزش برنامه های محیط زیست کشور در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: بحران آب و دشت میناب پیامد مدیریت ناصحیح از منابع آب بوده که با سوء مدیریت شکل گرفته است.

درویش گفت: اگر مسئولان استان همت به کار خود می آوردند می توانستند این بحران را در داخل استان حل و پایان دهند، اما سوء مدیریت و لجبازی برخی از مدیران در پاسخ به مطالبات مردمی بحران را در شهرستان میناب تشدید کرد.

درویش عنوان داشت: عدم توجه مسئولان به بحران دشت میناب و مخالفت در پاسخ به مطالبات مردمی سبب شد که این بحران را فراتر از استان انعکاس دهد و در بخشی از حوزه ها ناکار آمدی مدیران را در پی داشته باشد.

دست از پیگیری بحران آب ودشت میناب برنخواهم داشت

حجت الاسلام سید مصطفی ذوالقدر نماینده مردم شرق هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پیش از راهیابی به مجلس دغدغه حل بحران آب و دشت میناب را از برنامه های اصلی وجدی خود قرار داده ام ،گفت: بحران آب ودشت میناب یک بحران همه گیر است که اگر مسئولان در حل آن کوتاهی کنند عواقب آن گریبان گیر همه مسئولان خواهد شد.

ذوالقدر گفت: مرگ تدریجی زمین و باغات شهرستان میناب سالهاست که با سوءمدیریت شروع شده و پیامد آن فرونشست زمین است که جان مردم بیش از ۳۰روستا را با خطری جدی تهدید می کند.

نماینده مردم شرق هرمزگان بیان داشت: چندین سال است که آب سد و دشت میناب به بندر عباس انتقال می یابد بدون اینکه این انتقال با مدیریت درست و دادن حق آبه به باغداران و دشت صورت گیرد.

 ذوالقدر عنوان داشت: در اولین سخنرانی و نطق خود در مجلس شورای اسلامی موضوع بحران دشت میناب را خطاب به ریاست جمهور و وزیر نیرو متذکر شدم و با پیگیری های صورت گرفته دستورات لازم رابه آنها ابلاغ کرده که این مسئولان قرار بر همکاری همه جانبه برای حل موضوع بحران آن را داده اند.

نماینده مردم شرق هرمزگان از حضور وزیر نیرو برای بررسی و احیای دشت میناب  در این شهرستان خبر داد و گفت: امیدوارم که در این حضور بازدید وزیر نیرو به عمق فاجعه  در میناب پی ببرد و در همان شهرستان با برگزاری جلسه ای تکلیف بحران ایجادشده را مشخص کند.

وزیر نیرو به میناب سفر نکرد

وزیر نیرو که قرار بود برای بررسی احیای دشت میناب و کلنگ زنی پروژه آبرسانی از سد شمیل و دشت نیان به شمال دشت میناب به این شهرستان سفر کند بنا بر علتهای نامشخص به این شهرستان سفر نکرد و در سفر یک روزه خود در شرق هرمزگان مردم این شهرستان را از خدمات دولت و اقدامات وزارت نیرو بر دشت میناب مایوس کرد.

به نظر مردم شهرستان میناب تنها کسی که می توانست ناجی دشت بحران زده میناب باشد وزارت نیرو و در راس آن حمید رضا چیت چیان بود که طبق اظهارات نماینده شرق هرمزگان خبر های خوبی را برای شهرستان میناب به ارمغان داشت.

مردم شهرستان میناب که از چند روز پیش  در انتظار سفر وزیر نیرو بودند تا با حضور خود  در این شهرستان دستاورد بزرگی برای دشت وشهرستان به ارمغان داشته باشد، همچنان مایوس ونامید از حمایت های دولت برای نجات دشت و بحران آب میناب شدند.

شنیده ها حاکی از آن است که با سفر وزیر نیرو به شهرستان بشاگرد وگرمای شدید هوا این مقام مسئول گرمازده شده است اما مسئولان کمبود سوخت بالگرد حامل وی را بهانه عدم حضور  وزیر نیرو در میناب اعلام کردند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید